بررسی زوایایی از صنعت خرده‌فروشی استرالیا

بررسی زوایایی از صنعت خرده‌فروشی استرالیا
بررسی زوایایی از  صنعت خرده‌فروشی استرالیا

گزارش سفر به استرالیا

اخیرا سفری یک ماهه به کشور استرالیا داشتم و تصمیم گرفتم گزارشی از وضعیت صنعت خرده‌فروشی و مراکز خرید این کشور را با مخاطبان ارزشمند ماهنامه تجارت طلایی به اشتراک بگذارم.

برای شروع هم از شهر «Brisbane» و بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر که متعلق به توسعه‌دهنده بزرگ بین‌المللی یعنی «Westfield» است، شروع خواهم کرد. این مرکز خرید، دومین مرکز خرید بزرگ استرالیاست که دارای ۵۱۵ فروشگاه در ۴ طبقه و ۷۳۰۰ پارکینگ است. استفاده از معماری سبز و پایدار، در این پروژه به خوبی ملموس است. در این مرکز خرید نیز مثل روند جهانی حال حاضر مراکز خرید، واحد‌های غذایی و نوشیدنی پرمخاطب‌ترین واحد‌های این مجموعه هستند. این مرکز خرید، دارای چند هایپرمارکت بزرگ است و کانسپت جا دادن چند هایپرمارکت در مراکز خرید به‌طور کلی از استرالیا شروع شده است و این مرکز خرید مجموعا دارای ۱۷۷هزار متر مربع فضای تجاری است. این پروژه در سال ۱۹۵۷ افتتاح و در سال ۲۰۱۸ مجددا بازسازی شده و توسعه یافته است. نکته جالب اینکه علاوه بر دو هایپرمارکت و یک فروشگاه تخصصی میوه، در این مرکز خرید، یک مینی‌مارکت هم فعالیت دارد.بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌های استرالیا «Coles» و «woolworths» هستنـــد و بزرگ‌ترین دپارتمان استور‌های این کشور نیز «MYER»

«David Jones» ،«BIG W» و «Kmart» هستند.

در استرالیا نیز مثل کشور‌های اروپایی، مراکز خرید و دپارتمان استور‌ها، ساعت ۵ بعدازظهر تعطیل می‌شوند ولی رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش مواد غذایی تا ساعت ۱۰ باز هستند.

مرکز خرید «کوئین‌پلازا» در مرکز شهر«Brisbane» مجموعه جذابی از برند‌های لاکچری و سوپرلوکس را گردهم آورده و میزبان برند‌هایی همچون لویی ویتون، شنل، گوچی، کریستین‌دیور و ده‌ها برند لاکچری دیگر است که درکل شهر فقط در این مجموعه دیده می‌شوند. کوئین‌پلازا، یک مرکز خرید در توریستی‌ترین نقطه شهر است که مهم‌ترین بخش آن دپارتمان‌استور چهار طبقه

«David Jones» است که عرضه‌کننده لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک زنانه، مردانه و کودک و همچنین لوازم خانگی و دکوراسیون منزل است. همچنین این مرکز خرید در طبقه همکف علاوه بر این دپارتمان‌استور میزبان جمعی از برند‌های برتر جهانی نیز هست.

برند زنجیره‌ای  Bunnings warehouse

«Bunnings warehouse»، به‌عنوان یک برند زنجیره‌ای ابزارآلات صنعتی و مصالح ساختمانی از سال۱۹۹۴ تحت مالکیت  «Wesfarmers» قرار دارد و در سال ۱۸۸۶ توسط دو برادر به نام‌های آرتور و رابرت تاسیس شد. این برند ابتدا با تمرکز بر مقوله چوب‌بری به ارائه خدمات می‌پرداخت اما در سال ۱۹۵۲ به یک شرکت عمومی تبدیل شد و متعاقبا در صنعت خرده‌فروشی فعالیت کرد. درحال‌حاضر

«Bunnings warehouse»، برترین کانسپت فروشگاهی ابزارآلات صنعتی و تجهیزات مرتبط با مصالح ساختمانی در استرالیا است. دقیقا مشابه آنچه که «Bauhaus» در آلمان انجام می‌دهد. سوله‌هایی عظیم و به‌هم پیوسته که کلیه تجهیزات، ابزارآلات و مصالح ساختمانی و چوب و الوار و ... را زیر یک سقف گردهم آورده و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

نکته جالب اینکه در برخی از بخش‌های این فروشگاه مشتری می‌تواند با خودرو شخصی وارد فروشگاه شده، سفارشاتش را تحویل گرفته، به ماشین منتقل کند و در هنگام خروج وجه آن را بپردازد و از فروشگاه خارج شود. کانسپتی بسیار موفق که از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعال است و عمده پیمانکاران ساختمانی، نقاشان، بناها، طراح‌ها و... شخصا به این مکان مراجعه کرده و لوازم مورد نیاز خود را با قیمت‌هایی بسیار متعادل و جذاب دریافت می‌کنند و درصورتی که احیانا محصولی موجود نباشد، سفارش آن محصول بدون دریافت‌وجه گرفته شده و در زمان تامین کالا با مشتری تماس گرفته می‌شود تا برای تحویل محصول موردنیازش اقدام کند.

 

 

 

 

 

فروشگاه‌ زنجیره‌ای Costco

شاید برند زنجیره‌ای «COSTCO»، چندان نیازی به معرفی نداشته باشد. «COSTCO»،  از سال گذشته سومین خرده‌فروش بزرگ دنیا نام گرفته و در زمینه غذا‌های ارگانیک، صدرنشین جدول برند‌های دنیاست. این برند فروشگاهی سیستم عرضه - تقاضای مستقیم دارد و طبق رده‌بندی«FORTUNE500» در رده یازدهم پردرآمدترین خرده‌فروش‌های دنیا دیده می‌شود.

علاوه بر کانسپت جذاب «Bunnings» از فروشگاه‌های برند«COSTCO» در شهر «Brisbane» هم بازدید داشتم؛ فروشگاه‌هایی بزرگ مقیاس، با تنوع بی‌نظیر و قیمتی ارزان‌تر از کل استرالیا با کانسپت عمده‌فروشی. در مورد کانسپت «COSTCO»  بسیار گفته شده و شما هم بسیار شنیده‌اید ولی قصد دارم از خلاقیت ویژه و جدید این ابرخرده‌فروش جهان برای شما بگویم: مثل همین فضای سردخانه برای نگهداری و عرضه و فروش عمده تخم مرغ و لبنیات هم در بخش دیگری از این فروشگاه تعبیه شده اما ترکیب سردخانه و فضای فروش و عرضه مستقیم یعنی ترکیب فضای صنعتی و ریتیل بسیار جداب بود. کانسپتی مبتنی بر عمده و پک فروشی با لجستیک بی‌نظیر، تنوع بالا، مزیت قیمتی چشمگیر و طراحی مسیر ساده و روان برای مشتریان.

آنچه در این سفر مشاهده کردم هماهنگی و همراهی شهرداری، دولت ایالتی، اداره گردشگری و توریسم و کمیته ملی المپیک استرالیا در جهت صدور مجوز‌ها و تسریع در روند اجرایی پروژه‌های مگاسایز است، چراکه از نظر این سازمان‌ها هر سرمایه‌گذاری و هر پروژه جدید در هر ابعادی یک ثروت ملی محسوب می‌شود که به بهبود تصویر ذهنی جهانیان از استرالیا کمک خواهد کرد، لذا باید با تمام توان از سرمایه‌گذاران و مجریان مگاسایز حمایت کرد، چراکه اجرای هر نوع پروژه‌ای در این کشور در مقیاس بین‌المللی سنجیده و به همین دلیل از هرگونه تنگ‌نظری و رفتار‌های سلیقه‌ای جلوگیری می‌شود.

 

 

 

به بهانه خرید از برند «NIKE»، از «Outlet» معروف شهر «Brisbane»  یعنی «DFO» بازدید کردم. مرکز خریدی با سازه‌ای ساده و کم‌هزینه به لحاظ احداث ولی فوق‌العاده موفق و جذاب. با توجه به روابط حسنه کشور چین و استرالیا و همچنین دسترسی مطلوب چینی‌ها به بازار استرالیا، این کشور تعداد قابل توجهی «Outlet»  را احداث کرده تا با عرضه ارزان‌قیمت محصولات اورجینال و پیشنهادات جذاب قیمتی از سوی برند‌ها جلوی ورود محصولات فیک و تقلبی را بگیرد. البته که در فرهنگ این کشور هم واژه و کانسپت «Outlet»  جایگاه نهادینه و تثبیت شده‌ای دارد و از این کانسپت بسیار استقبال می‌شود. در رابطه با این «Outlet»  ذکر دو نکته ضروری است: اول اینکه این مجموعه تقریبا درکنار فرودگاه این شهر احداث شده و تعداد زیادی از مسافران پیش از مراجعه به فرودگاه جهت ترک این شهر و کشور به «Outlet» مراجعه می‌کنند تا از محصولات جذاب این مجموعه با تخفیف‌های ویژه خرید کنند. دوم اینکه در جوار این «Outlet»، یکی از دو هایپرمارکت موفق استرالیا به نام «Woolworths» نیز فعالیت می‌کند که مشتریان بسیار زیادی دارد و با توجه به جذابیت و وسوسه‌‌انگیز بودن دائمی تخفیفات، «Outlet»‌ها همواره مشتریان خود را در معرض مراجعه مجدد به «Outlet» نیز قرار می‌دهد و اما نکته مهم اینکه در این «Outlet» جذابیت برند‌ها و تخفیفاتشان از یک‌سو و فعالیت صحیح و اصولی واحد‌های غذا، نوشیدنی و عرضه‌کنندگان انواع غذا‌های بین‌المللی نیز از سوی دیگر، موفقیت این مجموعه را تضمین کرده است. اساسا هیچ فروشگاه تخفیف‌داری در دنیا بدون بخش (f&b) موفق معنا ندارد، چراکه «Outlet»‌ها اصولا علاوه بر ساکنین شهر‌ها، مخاطبانی از مسیر‌های دورتر و سایر شهر‌های همجوار و حتی استان‌ها و شهر‌های دیگر هم دارند و جذب این نوع مخاطب بدون ارائه سرویس‌هایی که مشتریان می‌خواهند یعنی شکست مطلق! این مجموعه در سال ۲۰۰۵ افتتاح و در سال ۲۰۲۱ مجددا بازسازی شده و فضای تجاری قابل اجاره آن درحال حاضر بیش از ۲۸ هزار متر مربع است. صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای استرالیا در اختیار این 5 برند بین‌المللی است که عموما علاوه بر محصولات FMCG دارای لاین محصولات دیگر نیز هستند، یعنی در واقع بازار ۲۵ میلیون نفری استرالیا بین دو برند آمریکایی، دو برند استرالیایی و یک برند آلمانی تقسیم شده است.

فروشگاه‌ زنجیره‌ای Kmart

«Kmart»، به‌عنوان یک برند زنجیره‌ای استرالیایی متعلق به برند «wesfarmers» است و علاوه‌بر تمامی فعالیت‌هایش در عرصه خرده‌فروشی، مالک خرده‌فروشی آنلاین Catch.com.au نیز هست. عمده فعالیت این نام پیشرو در اقیانوسیه و به‌طور خاص استرالیا و نیوزیلند است. «Kmart»، یک برند دپارتمان‌استور زنجیره‌ای استرالیایی است که درحال حاضر ۳۲۵ شعبه در استرالیا دارد. این برند با شعار «قیمت‌های پایین برای زندگی» در این کشور فعالیت کرده و طیف گسترده‌ای از محصولات پوشاک رسمی، خانگی، ورزشی و صنعتی و همچنین لوازم الکترونیک، لوازم‌التحریر، کالای خواب و لوازم خانگی خرد آشپزخانه و اسباب بازی و ... را برای مشتریانش فراهم می‌کند. «Kmart»، این غول خرده‌فروشی تخفیف‌دار، امکانی جذاب را برای مشتریانش فراهم کرده که   «Click &  Collect»

نام دارد. در یک دستگاه سلف سرویس جدید «کلیک و جمع‌آوری» است که سفارش مشتریان را با کمک‌انبار رباتیک ارائه می‌کند. این سیستم کلیک و جمع‌آوری خودکار، برای ایجاد یک تجربه ساده و سریع با کیوسک سلف‌سرویس طراحی شده، جایی که مشتریان، محصولات خود را به‌طور خودکار از طریق انبار رباتیک که در پشت صحنه کار می‌کنند، تحویل می‌گیرند.

 

 

داروخانه زنجیره‌ای  Star discount chemist

این نام به عنوان یک داروخانه زنجیره‌ای در سال‌های اخیر محبوبیت و گسترش زیادی یافته است. در نیم دهه اخیر، «Star discount chemist»، به لطف تمهیداتی مانند تخفیفات گسترده و فعال کردن هر دو بخش خرید آنلاین و فیزیکی، جایگاه ویژه‌ای در بیان هوادارانش پیدا کرده است. کانسپت داروخانه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار که در آن کلیه سفارشات به‌صورت حضوری و آنلاین با تخفیفات چشمگیر ارائه می‌شود و همین نکته باعث شده که این کانسپت طرفداران بسیار زیادی در این کشور داشته باشد.

«استرالیا به‌طور کلی دارای۱۶۳۰ مرکز خرید در مقیاس‌های مختلف است. از ۱۶۳۰ مرکز خرید، ۷۸ مرکز به‌عنوان مراکز منطقه‌ای، ۹۶ مرکز به‌عنوان مراکز تجاری مرکزی، ۲۹۱ مرکز به‌عنوان مراکز فرعی (که شامل حداقل یک فروشگاه تخفیف‌دار به‌عنوان مستاجر اصلی هستند) و ۱۱۲۰ مرکز خرید محلی یا همان سوپرمارکت‌ها تعریف شده‌اند

 

 

شرکت Storagechoice

«Storagechoice»، این نام با وجود قدمت نه‌چندان زیاد در استرالیا بسیار محبوب و مشهور است، به این علت که در زمینه انبارداری شخصی و شرکتی و همچنین مسائل لجستیکی مراکز خرید، فعالیت‌های موثری ارائه می‌کند و همانگونه که از نامش هم پیداست، به‌عنوان یک برند مخصوص تامین نیاز‌های مردم هزاره جدید، نیاز‌های کلیدی مراکز خرید و صنعت خرده‌فروشی را مدنظر دارد و پیوسته به‌دنبال آزمودن مفاهیم جدید در زمینه فعالیت تخصصی‌اش است. این هم یک کانسپت جذاب برای انبارداری شخصی و شرکتی که در کشور استرالیا بسیار پرطرفدار است و در حوزه لجستیک صنعت ریتیل، از اصول اولیه و حیاتی محسوب می‌شود.

 

 

شهر «Gold Coast»

از مرکز خرید «pacific fair» در شهر «Gold Coast» بازدید داشتم. این مجموعه تجاری دومین مرکز خرید بزرگ کوئینزلند و پنجمین مرکز خرید بزرگ در سطح کشور استرالیاست که توسط

«Hooker Retail Developments» توسعه‌یافته است. این مرکز خرید در سال ۱۹۷۷در زمینی باتلاقی با ۹۶ فروشگاه تخصصی و دو مستاجر لنگری افتتاح شده است. این مجموعه میزبان برند‌های لوکس و پریمیوم است و با تلفیق معماری پوشیده و روباز فضای جذابی را برای مشتریان فراهم کرده است. با توجه به اینکه وید‌های این مجموعه همگی روباز هستند، تعداد زیادی تخت، میز و صندلی و... در مشاعات قرار داده شده که مشتریان می‌توانند برای استراحت و آفتاب گرفتن از آن‌ها استفاده کنند. همچنین استفاده از درخت‌ها و گیاهان و معماری سبز، آیکون شاخص طراحی این مجموعه است. در مشاعات این پروژه از پل‌های معلقی برای ارتباط و دسترسی بهتر مشتریان به نقاط مختلف استفاده شده تا از میان آب‌هایی که به صورت حوض‌های جذاب در مشاعات طراحی شده، به‌راحتی تردد کنند.  این پروژه درحال حاضر بیش از۴۰۰ فروشگاه دارد که مملو از برند‌های لوکس، رستوران‌ها و دو هایپرمارکت است. این مرکز خرید کلا در دو طبقه احداث شده و در طراحی خود حتی در بخش‌های داخلی نیز از نور طبیعی به خوبی بهره می‌گیرد. مقصد بعدی بازدید از «Theme park» جذاب و هالیوودی

«Movie world» بود. این پروژه در سال ۱۹۹۱ افتتاح شده و برای کودکان و خانواده‌ها بسیار جذاب است و درحال حاضر از آن به عنوان بهترین «Theme park» استرالیا نام برده می‌شود.

www.movieworld.com

 

 

 

 

 

آدرس وب‌سایت این مجموعه است و عزیزانی که علاقه به توسعه فضا‌های تفریحی و سرگرمی مجموعه‌های تجاری خود دارند، می‌توانند از اطلاعات این کمپانی و «Theme park» بهره‌برداری کنند.

به‌طور کلی ۱۹ «تم پارک» در کشور استرالیا با جمعیت 25میلیون نفری فعال است ولی در کشور ایران با بیش از ۸۵میلیون نفر جمعیت، کانسپت تجاری تفریحی شبیه به این کانسپت وجود ندارد. البته وسعت استرالیا به اندازه یک قاره بوده و فواصل شهر‌های اصلی از هم بسیار دور است ولی به‌هر حال سرانه فضای تفریحی نیز در این کشور بسیار بالاست و جالب‌تر اینکه تمامی مراکز خرید و تم پارک‌ها در ایام هفته بین ساعت ۱۰ تا ۱۷ فعالیت دارند. حالا اگر این تم‌پارک‌ها مثل ایران تا ساعت 23 فعالیت می‌کردند، چه اتفاقی برای این صنعت در این کشور قابل تصور بود. این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۵۴هکتار بین شهر‌های «Gold Coast» و «Brisbane»  احداث شده است. به گفته یکی از مدیران گروه «Warner Brothers» که سرمایه‌گذار و مالک این مجموعه است، این «Theme park»، ۱۵۵هکتار کل محوطه‌ایست که در سال ۱۹۹۹ تملک شده و از مجموع این زمین عظیم درحال حاضر حدود ۲۳ هکتار آن ساخته و باقی برای طرح‌های توسعه و ساخت شهرک‌های مسکونی دست نخورده باقی‌مانده است. نکته بعدی اینکه طی اقدامی جالب و هوشمندانه مدیران مجموعه و تم‌پارک‌های «Gold Coast» یعنی Movie world ،sea world ،wet’n’wild ،paradise country

dream world ،sky point، با هم برنامه‌های مشارکتی دارند و آفر‌هایی را در حدود ۲۰۰ دلار به مشتریان ارائه می‌دهند تا بتوانند همزمان از تعدادی از این مجموعه‌ها به‌صورت ترکیبی استفاده کنند. این مجموعه در سال۱۹۹۱ افتتاح شده و بلیط ورودی آن حداقل ۱۱۹ دلار برای هر نفر است.

این پروژه شامل انواع امکانات تفریحی بوده و در زمینی با متراژ حدود۱۵۰هکتار احداث شده است، البته همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، کل این متراژ مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و احتمالا در آینده برای مصارف ساختمان‌سازی و شهرک‌سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

www.movieworld.com

 

 

این هم وب سایت این مجموعه برای دوستانی که به حوزه جذاب و درآمدزای تم پارک‌ها و شهربازی‌ها در صنعت مراکز خرید و خرده فروشی علاقمند هستند.

«Outlet» ،«Harbour Town» جذاب شهر «Gold Coast» است، این «Outlet» با بیش از۲۲۰ فروشگاه از برند‌های مختلف به‌صورت روزانه تا۷۰ درصد تخفیف را به مشتریان آفر می‌دهد. این مجموعه بزرگ‌ترین «Outlet» کشور استرالیاست و به همین دلیل مسافرانی از سراسر کشور استرالیا دارد. اما ذکر این نکته نیز ضروری است که شهر «Gold Coast» به عنوان یک شهر توریستی، اساسا یک مقصد جهانی برای گردشگری مسافران بین‌المللی محسوب می‌شود و طبعا استقبال از «Outlet» این شهر نیز می‌تواند به همان نسبت افزایش یابد. این مجموعه در سال ۱۹۹۹ افتتاح شده و با ساحل معروف (بهشت موج‌سواران) که محل اصلی تجمع و مراجعه گردشگران است، فقط 20 دقیقه فاصله دارد. در این مرکز خرید مجموعه‌ای از برترین برند‌های بین‌المللی و البته برند‌های استرالیایی حضور دارند و مجموعه‌ای  از سالن‌های سینما و سرگرمی، واحد‌های پرتعداد غذایی و نوشیدنی و همچنین شعبه‌ای از هایپرمارکت «Woolworths»، این ۲۲۰ فروشگاه «Outlet» را در فضایی جذاب، یک طبقه، شیک و مملو از درختان نخل دربر دارد. پس از سال‌ها فعالیت از سال ۱۹۹۹ مالکان این مجموعه در سال ۲۰۱۶ تصمیم به بازسازی و بهبود و توسعه آن می‌گیرند و بر این اساس ۲۵ فروشگاه برند و ۳۳ واحد «f&b» به این مجموعه اضافه می‌شود.

آدرس وب‌سایت این‌مجموعه برای مطالعه بیشتر:

www.harbourtowngoldcoast.com

 

 

مرکز خرید Westfield North lakes

از مرکز خرید «Westfield North lakes» در شمال ایالت «Queensland» و شهر   «Brisbane»  استرالیا نیز بازدید کردم. همان‌طور که از اسم این مجموعه پیداست، این مرکز خرید متعلق به غول صنعت مراکز خرید جهان «Westfield» است. این گروه سرمایه‌گذاری عظیم فقط در ایالت «کوئینزلند» دارای ۵ مرکز خرید است. علت شهرت این مرکز خرید به واسطه وجود برند بزرگ «IKEA» است ولی حیرت‌زده خواهید شد اگر بدانید که این مجموعه یکی از چندین Anchor بزرگ این مجموعه محسوب می‌شود و نه تنها جذابیت آن.

۴ فروشگاه زنجیره‌ای و هایپرمارکت معروف: Coles ،Woolworths

Aldi ،Target در این نقشه قابل مشاهده است که درکنار هم فعالیت می‌کنند.

 

 

۴ برند شناخته شده جهانی؛ دو برند از استرالیا، یکی از آلمان و یکی از آمریکا، اگر به نقشه با دقت توجه کنید به تعدد مشتریان لنگری یا اصطلاحا «Anchor»های این پروژه پی خواهید برد. همچنین 3 مگا‌‌استور و دپارتمان‌استور که هر یک در حدود۱۰هزار متر مربع را با جامعه مخاطب متفاوت تحت پوشش دارند نیز درکنار هم فعالیت دارند:

«Big W» ،«Myer» ،«Kmart» بخش سرگرمی و تفریحات شامل سالن‌های سینما، شهربازی و... نیز به تنهایی در بخش دیگری از این مجموعه فعال است. و «IKEA» هم با متراژی قابل‌توجه در حدود ۳۵ هزار متر در این مجموعه فعالیت دارد.

این مرکز خرید در سال۲۰۰۳ با ۸۰ فروشگاه در فاز اول افتتاح شده و در سال ۲۰۰۷ تعداد فروشگاه‌ها به ۲۷۴ فروشگاه که درحال حاضر نیز فعال است افزایش یافته. اما چند نکته مهم:

۱. این مرکز خرید بیش از ۶۵۰۰ پارکینگ دارد.

۲. برند‌های استرالیایی بسیار موفق هستند و برخلاف تصورات عموم، آنچه قابل مشاهده است، درخشش برند‌های استرالیایی در بخش‌های پوشاک، فروشگاه‌های تخصصی لوازم خانگی و برقی، مبلمان و دکوراسیون، کالای خواب، ملزومات سفر و البسه فرم و لباس کار است.

۳. «IKEA»، آنچنان برند موفقی در استرالیا محسوب نمی‌شود و استرالیایی‌ها برند‌های خودشان را بیشتر دوست دارند.

۴. در استرالیا نسبت به کالا‌های چینی بدبینی عمومی وجود دارد.

۵. صنعت فشن استرالیا، بسیار موفق است و تقریبا برند‌های استرالیایی در بخش‌های پوشاک اسپرت، کلاسیک، کودک و ورزشی همپای برند‌های بین‌المللی فعالیت دارند.

۶. برند‌های کژوال در این کشور با توجه به اقلیم و آب و هوایی آن استفاده بیشتری دارند و موفق‌تر هستند.

ترکیب کاربری‌های متفاوت و حتی مشابه در این مجموعه بسیار جذاب است و مجموعه آن‌ها درکنار هم یک هم‌افزایی فوق‌العاده‌ای را به‌وجود آورده است. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که مالک مراکز خرید «Westfield» در استرالیا و نیوزیلند، گروهی است به‌نام «Scentre group».

 «Rouse hill town centre»، یکی از برترین مراکز خرید شهر سیدنی است، این مرکز خرید بنا به گفته استرالیایی‌ها یک «بوتیک‌مارکت» محسوب می‌شود. یک پروژه جذاب و چشم‌نواز که در قلب یک بافت مسکونی متراکم واقع شده و کلیه نیاز‌های جامعه مخاطبش را در منطقه «Rouse hills» تامین می‌کند.

دو دپارتمان‌استور «BIGW» و «KMART» و دو هایپرمارکت «COLES» و «WOOLWORTHS» به عنوان مشتریان لنگری پروژه در چهارطرف خیابان‌های داخلی واقع شده‌اند.

آنچه در این پروژه بسیار چشمگیر است، تعهد سازندگان آن به حفظ محیط‌زیست و هماهنگی با آب‌و‌هوا و اقلیم استرالیاست؛ آنها سطح پیاده‌رو و خیابان‌های میانی را پوشش داده‌اند تا آفتاب یا باران مزاحمتی برای مشتریان ایجاد نکند ولی در عین حال فضای سبز حفظ شده و فضای کنار درخت‌ها نیز به عنوان نیمکت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. حتی در قسمت‌های فودکورت و مکان‌هایی که افراد برای نشستن یا استراحت انتخاب می‌کنند نیز این موضوع رعایت شده است. در این نقشه کاملا پراکندگی فروشگاه‌ها، ‌Anchor، خیابان‌های اصلی و پیاده‌رو‌های فرعی قابل مشاهده است. «GPT Grou»، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار این مرکز خرید است. این پروژه در سال ۲۰۰۸ افتتاح شده و دارای ۲۴۵ فروشگاه و ۳هزار پارکینگ است. تمامی بنا‌های تجاری این پروژه یک طبقه و فقط بخش سرگرمی و سینما و... در یک ساختمان مستقل چهار طبقه است. درمجموع ۷۰هزار متر مربع فضای تجاری تامین شده و به‌عنوان مرکز خرید منطقه، میزبان انواع و اقسام برند‌های پوشاک، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، دکوراسیون و کالای خواب، لوازم الکترونیکی و انواع سرویس‌ها مثل خشک‌شویی، ماساژ و... است.

درکنار بنا‌های تجاری، انواع و اقسام فضا‌های آموزشی و پزشکی و بیمارستان و ورزشی نیز این پروژه موفق و منحصربه فرد را پشتیبانی می‌کنند. پروژه ترکیبی از فضا‌های تجاری و فضای باز است، به نحوی که چهار Anchor ‌بزرگ پروژه را دربر گرفته‌اند و سایر بخش‌های تجاری با خیابان‌های پیاده‌رو و مسیر حرکت خودرو‌ها از همه جدا شده‌اند ولی انسجام و پیوستگی کلی خود را کاملا حفظ کرده‌اند.

گروه استرالیایی westfield

در جمع‌بندی سفرم به استرالیا باید به یک نکته اشاره کنم تاثیر غیرقابل انکار گروه استرالیایی «westfield» بر صنعت مراکز خرید جهان. «westfield» شرکت توسعه، احداث، سرمایه‌گذاری و مدیریت مراکز خرید استرالیایی است که با در اختیار داشتن ۱۰۳مرکز خرید، در کشور‌های بسیار زیادی در قاره اروپا، برزیل، نیوزیلند، استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین مالکان مراکز خرید در جهان است. این گروه، دارای ۴۲مرکز خرید در استرالیا و نیوزیلند است که از این تعداد ۳۷مرکز خرید در استرالیا، ۵مرکز خرید در نیوزیلند واقع شده و از این تعداد ۱۵پروژه در ایالتی قرار دارد که سیدنی مرکزش بوده و 7پروژه در ایالتی که «Melbourne» مرکز آن است و ۶ پروژه هم در ایالتی که «Brisbane» مرکز آن است. مدیران بهره‌برداری و مالکان پروژه‌های مختلف تجاری حتما درمورد این کمپانی مطالعه نموده و از بخش‌های مختلف اجرایی این مجموعه و حجم عملیات بین‌المللی آن در جهت بهبود فضای کسب و کار خود استفاده کرده و به تعداد مراکز خرید تحت مالکیت این کمپانی در برخی از کشور‌های اروپایی توجه کنید.

 

تگها : فروشگاه زنجیره ای , خرده فروشی , فروشگاه , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , خرید آنلاین , برندهای لوکس , هایپرمارکت‌ , صنعت ریتیل , استرالیا , وست فیلد , کاستکو , مجموعه تجاری , دپارتمان استور

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان