چهار دهه تجربه در مدیریت و تولید تجهیزات شهربازی

چهار دهه تجربه در مدیریت و تولید تجهیزات شهربازی
چهار دهه تجربه در مدیریت و تولید تجهیزات شهربازی

گروه صنعتی محمدی با بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه مدیریت و تولید تجهیزات شهربازی، خدمات گسترده‌ای در حوزه تفریحات و سرگرمی در اختیار عموم قرار داده است. رسول محمدی به عنوان مدیرعامل این گروه نقش مهمی در پیشبرد اهداف مجموعه داشته است. به همین بهانه گفت‌وگویی با مدیرعامل گروه صنعتی محمدی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و از سوابق فعالیت‌تان در این حوزه برای مخاطبان ما بگویید.

رسول محمدی هستم، مدیرعامل گروه صنعتی محمدی و بازرس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات شهربازی. فعالیت در حوزه شهربازی را بیش از چهار دهه‌ پیش، به صورت خانواد‌گی در مجموعه خرم سابق، باغ ارم فعلی آغاز کردیم. من به‌واسطه‌ پدرم در دهه‌ شصت وارد این عرصه شده و از سال ۱۳۶۹ به‌صورت کاملا حرفه‌ای مشغول به فعالیت در این حوزه هستم. ما در گروه صنعتی محمدی بیش از۲۰۰ مجموعه‌ کوچک و بزرگ را تا سال ۱۳۸۳ با دستگاه‌های سنگین و بزرگ تجهیز کردیم و از سال ۱۳۸۳ که مجموعه‌های سرپوشیده در کشور باب شدند و تقاضا برای دستگاه‌های‌ پرهیجان ماشین برقی بیشتر شد، سعی کردیم درکنار دستگا‌ه‌های بزرگی که می‌سازیم، بخشی از تولیدمان را هم به‌صورت اختصاصی به ماشین‌های برقی اختصاص بدهیم و در سطح کشور مشغول به‌کار شدیم.

چگونه ‌ایده شکل‌گیری شرکت «فان‌تینو» به ذهن‌تان رسید؟

با توجه به نیاز و مشکلات مراکز خرید و سرمایه‌گذاران در کشور که تصمیم به تاسیس و افتتاح مکان‌هایی سرپوشیده و رو باز در حوزه تفریحات و سرگرمی را داشتند و دسترسی نداشتن آنها به تیمی حرفه‌ای که در قالب یک شرکت بتواند تمام نیاز‌های آن‌ها از جمله تجهیز، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، خدمات پس از فروش و به‌روز‌رسانی مراکز را تامین کند، من تصمیم گرفتم این شرکت را در کنار اساتید بزرگ این صنعت تاسیس کنم و در حال حاضر در قالب شرکت فان‌تینو و کنسرسیوم ایرکو در کشورهای ایران، ترکیه و شرق اروپا تجهیز مجموعه‌های تفریحی را انجام می‌دهیم.

 

 

در آغاز فعالیت‌تان و همچنین در روند فعلی با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین چالشی که در این صنعت وجود دارد؛ ثبات نداشتن مدیران مجموعه‌های تجاری، غیرمتخصص بودن‌شان در امر گردشگری و تفریح و عمر کوتاه مدیریت آنهاست. متاسفانه در مواردی مشاهده می‌‌شود که طی 5 سال، 6 مدیر در مجموعه‌ای تغییر کرده و با توجه به تخصصی بودن این حرفه، تا مدیری با وضعیت بهره‌برداری و صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی آشنا بشود، خیلی زود دوره مدیریتش به پایان می‌رسد که این موضوع موجب ثبات نداشتن در سیستم اداری این مجموعه‌های تجاری و به‌تبع آن شهربازی‌ها و سایر اماکن تفریحی شده است. چالش بعدی قرارداد‌های یک ساله و کوتاه‌مدت با بهره‌برداران فضا‌های تجاری و فودکورت‌هاست که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به‌صورت موقتی و گذرا به این موضوع نگاه کنند و نتوانند کار اصولی و زیرساختی انجام دهند.

پارک ارم همیشه معروف‌ترین و پرطرفدارترین شهربازی تهران بوده. از آنجایی که مدیریت این شهربازی برعهده شماست، کمی از فعالیت‌تان در پارک ارم برای مخاطبان‌مان بگویید.

این مجموعه در اوایل دهه‌ پنجاه به همت آقای محمدعلی خرم، در کنار اتوبان تهران کرج و نزدیک فرودگاه مهرآباد تهران ساخته شده است. این مجموعه شامل دو شهربازی، دریاچه‌ مصنوعی، هتل ویژه و مراکز تفریحی مختلفی است که در نوع خودش بی‌نظیر است. در گذشته سالن‌های مختلفی هم داشت که هنرمندان مطرح آن زمان در آنجا برنامه اجرا می‌کردند. دلیل شکل‌گیری این مجموعه در آن زمان هم این بوده که میهمان خارجی، زمانی که به فرودگاه مهرآباد ‌رسید، با 6 کیلومتر رانندگی وارد مجتمع تفریحی ارم بشود و در ویلا‌های لوکس و بسیار زیبایی که همراه با فضا‌سازی های جذاب در کنار دریاچه ساخته شده بود، اقامت خوبی را در ایران داشته باشد.

مساحت این مجموعه۹۰ هکتار است اما تنها یک فازش راه‌اندازی شده و به همان صورت هم باقی‌مانده است اما با اینکه حدود۵۰ سال از شروع فعالیت این مجموعه می‌گذرد، هنوز یکی از به‌روزترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی کشور است.

 

 

شهربازی‌ها می‌توانند به دو صورت روباز و سرپوشیده باشند. شهربازی‌های روباز، مجموعه‌هایی هستند که اصولا باید مساحت بالای ۵ هزار متر مربع داشته باشند. این مجموعه‌ها به دلیل دستگاه‌های غول‌پیکری که دارند و همچنین به‌خاطر اینکه تا پاسی از شب مشغول به فعالیت هستند، اصولا با مجتمع‌های مسکونی باید فاصله داشته باشند تا ایجاد مزاحمت نکنند. مجموعه‌های سرپوشیده اما باید در مجتمع‌های تجاری و لوکیشن‌های مناسب ساخته شود. قابل دسترس بوده و پارکینگ داشته باشند. با توجه به ساختار مجتمع‌های تجاری، باید آسانسور‌ها و درب‌های ورودی و خروجی به‌نوعی طراحی شود که ساعت ده تا یازده شب که مجتمع‌ها تعطیل می‌شوند، هیچ‌گونه تداخل دسترسی با شهربازی و فضا‌های سینما نداشته باشند تا اگر نیاز بود بتوانند به راحتی ساعات بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

به‌عنوان شرکتی فعال در حوزه تولید و راه‌اندازی شهربازی، آیا شما و همکاران‌تان توانسته‌اید به تمام نیاز‌های فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟

در مورد پاسخ به نیاز‌های همکاران ما در بخش‌های مختلف این صنعت، فلسفه‌ تاسیس فان‌تینو و نقطه‌ قوت این شرکت، همین مساله است. برای راه‌اندازی یک شهربازی، سرمایه‌ اولیه، مکان مناسب، تجربه، آموزش و تخصص فنی بسیار تاثیرگذار است. بعضی شرکت‌ها و همکاران ما قسمت‌هایی از این پیش‌نیاز‌ها را دارند اما خوشبختانه فان‌تینو همه‌ این موارد را درکنار هم دارد و می‌تواند به تمامی نیازهای همکاران پاسخ بدهد. نسبت به تجربه و افرادی که در این شرکت در حال فعالیت هستند، این مجموعه توانسته به تمام نیاز‌های خرد و کلان مجموعه‌های شهربازی پاسخ دهد و یکی از دلایلی که فان‌تینو موفق شده در این بخش بسیار اثرگذار باشد، این است که در کلیه قسمت‌های این صنعت مثل آموزش، بهره‌برداری، استاندارد‌سازی و فنی متخصص است و می‌تواند نیاز‌ها را برآورده کند.

مزیت رقابتی خود را با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، در چه می‌بینید؟

شرکت فان‌تینو با برند «IRCOH» در کشور ترکیه تاسیس شده و دستگاه‌هایی که در حال حاضر ما در مجتمع‌های تفریحی و تجاری ایران از آن بهره‌برداری می‌کنیم، به شرق اروپا و کشور ترکیه نیز صادر می‌شود و آخرین همکاری کلان‌مان مرکز خرید «Mall of Istanbul» بود که در فروردین سال جاری، علی‌رغم اینکه با رقبای اتریشی، آلمانی و ایتالیایی رقابت داشتیم، با اعتماد سرمایه‌گذاران و مالکان همین مرکز خرید به سرانجام رسید و افتتاح شد.

حال وقتی می‌توانیم در چنین مجموعه‌های بین‌المللی و با رقبایی در این سطح کار کنیم و نشان استاندارد (CE) اروپا را بگیریم، این رشد و خودباوری و حرکت در سطح استاندارد‌های بین‌المللی و بومی‌سازی آن می‌تواند برای ایران مزیت باشد.

مزیت دوم ما در ایران در دسترس بودن شرکت است. خدمات پس از فروش، یکی از مشکلاتی است که شهربازی‌های داخل ایران از آن شکایت دارند اما تکنسین‌های شرکت ما همیشه در دسترس هستند و مجموعه‌های مختلف را به‌روز‌رسانی می‌کنند.

 

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در یک شهربازی، ایمنی وسیله‌ها و بی‌خطر بودن آن‌ها برای کودکان است، برای این موضوع چه تمهیداتی ‌اندیشیده‌اید؟

مهم‌ترین فعالیتی که ما توانسته‌ایم انجام دهیم و در انجام آن هم موفق بوده‌ایم، آگاهی دادن و آموزش به مجموعه‌داران بوده؛ پخش و توزیع فیلم‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های استاندارد این امر مهم، امروزه به واقعیت پیوسته و شهربازی‌های ما، از ایمن‌ترین شهربازی‌های دنیا هستند.

اگر عملکرد شایان‌توجهی توسط شرکت « فان‌تینو» انجام شده که تا به‌حال آن‌طور که باید به آن توجه نشده، بفرمایید.

به‌خاطر سابقه‌ موسسان مجموعه «فان‌تینو»، فعالان صنعت تفریحات و سرگرمی که از گذشته مشغول به فعالیت در حوزه شهربازی هستند، کاملا با خدمات مجموعه ما آشنا هستند و از این خدمات و قابلیت‌ها استفاده می‌کنند اما افرادی که به تازگی می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، عموما از اهمیت مشاوره‌های حرفه‌ای که این شرکت ارائه می‌شود، غافل هستند و سرمایه‌های خود را بعضا با عدم مراجعه به متخصصان از دست می‌دهند. مهم‌ترین موضوعی که مجددا روی آن تاکید می‌کنم، خدمات پس از فروشی است که توسط شرکت فان‌تینو ارائه می‌شود و این امکان را به شهربازی‌ها می‌دهد تا در زمان‌های طلایی و اوج کسب ‌و کارشان بتوانند با حداکثر توان و قدرت به فعالیت‌شان ادامه داده و موجبات رضایت مشتریان‌شان‌ را فراهم آورند.

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , سرمایه گذاری , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , شهربازی , تفریح و سرگرمی , فان تینو

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان