راز موفقیت «تیم هورتونز» از زبان مدیرش

راز موفقیت «تیم هورتونز» از زبان مدیرش
راز موفقیت «تیم هورتونز» از زبان مدیرش

مجموعه رستوران و کافی‌شاپ برند «تیم هورتونز» نامی آشنا در کانادا، آمریکا و سراسر اروپاست اما شاید برای ما چندان مشهور نباشد.

 سفر پرماجرای تیم هورتونز با تأسیس اولین شعبه‌اش در سال 1964 در شهر همیلتون در استان انتاریوی کانادا شروع شد. این کافه‌رستوران، یک شرکت چندملیتی است که شعبه اصلی آن در کانادا قرار دارد و بنیانگذاران آن شامل یک عضو تیم هاکی روی یخ به نام هورتون و شخصی به نام جیم چارید هستند.

تا سال 2018 این رستوران زنجیره‌ای 4846 شعبه در بیش از 14 کشور جهان تأسیس کرد. ازجمله این کشورها می‌توانیم به مرکز تأسیس آن یعنی کانادا و پس از آن، به کشورهای ایالات‌متحده، انگلیس، بحرین، عربستان، کویت، ایرلند، عمان، امارات متحده عربی، اسپانیا، چین، تایلند، مکزیک، قطر و فیلیپین اشاره کنیم.

 

 

حسام المکاوی، مدیر بخش خاورمیانه‎‌ای «تیم هورتونز» در گفت‌وگویی جذاب با مجله «RLI» درباره موفقیت برندش گفت: «در این رستوران زنجیره‌ای قرار نیست چیز جادویی سرو شود، بلکه خوراکی‌های معمول و پرطرفدار روزمره ازجمله قهوه و پیراشکی و سایر اقلام فست‌فودی تمام چیزی هستند که باعث به شهرت رسیدن برند مشهور ما در سطح جهان شد‌ه‌اند.»

در سال پس از تأسیس اولین شعبه، شخصی به نام رون جوریس به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد تیم مدیریتی شد. در سال 1974 پس از مرگ هورتون، جوریس توانست شعبه تیم هورتونز را به یک تجارت چند میلیارد دلاری تبدیل کند. در سال 2014 هم برگر کینگ، تیم هورتونز را به ارزش بیش از 11 میلیارد دلار خریداری کرد.

 المکاوی ادامه داد: «تا تاریخ 25 جولای سال 2021، حدود 4286 شعبه از تیم هورتونز در کل کشور کانادا ایجاد شده است. این آمار در کنار جمعیت سی و چند میلیونی کانادا، شاید کمی خیره‌کننده باشد. از این تعداد شعبه، استان انتاریوی کانادا با داشتن بیشترین تعداد یعنی 2081 شعبه برای جمعیت بیش از 14 میلیون نفری در صدر لیست قرار دارد؛ به عبارتی 48 درصد از کل شعبات تیم هورتونز در انتاریو واقع شده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد به ازای هر 6935 نفر در این استان، یک شعبه از رستوران‌های هورتونز ایجاد شده است. استان کبک با جمعیت بیش از 8 میلیون نفر و دارا بودن 672 شعبه، حدود 15 درصد از کل این شعبات را در خود جای داده است. در این استان به ازای هر 12549 نفر یک رستوران هورتونز ایجاد شده است. تیم هورتونز در کانادا در سراسر استان آلبرتا با جمعیتی بیش از 4 میلیون، حدود 483 شعبه ایجاد کرده است. طبق این آمار که 11 درصد از کل شعبات را تشکیل می‌دهند به ازای هر 8997 نفر یک شعبه از این کافی‌شاپ‌ها ایجاد شده است. طبق این آمار، تورنتو با 173 شعبه، کلگری با 150، ادمونتون با 131، میسیساگا با 118، یورک شمالی با 104، اسکاربورو با 90، وینیپگ با 86، لندن با 78، مونترال با 76 و برامپتون با 73 شعبه به ترتیب جزو 10 شهر برتر از نظر تعداد شعبات در کانادا هستند.»

 اگرچه لیست تیم هورتونز به قهوه منتهی نمی‌شود اما طبق بررسی‌هایی که در سال 2018 صورت گرفت، این تیم به‌عنوان برترین برند قهوه در کانادا شناخته شده است. بیشتر از 30 درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی معتقد هستند قهوه هورتونز بهترین قهوه کشورشان است.

 مدیر بخش خاورمیانه «تیم هورتونز» به نکته جالبی اشاره کرد: «اگرچه انتخاب بهترین قهوه به ذائقه افراد برمی‌گردد و کانادایی‌ها هم از ملیت‌های مختلف هستند اما کیفیت کار هم بی‌تأثیر نخواهد بود؛ مزیتی که در عملکرد مثبت تیم هورتونز باعث تمایز آن از سایر رقبا شده است. در این نظرسنجی، قهوه فولگرز با 19.5 درصد و قهوه استارباکس با 16 درصد به‌ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند.»

 

 

تیم هورتونز در کانادا بیشتر به قهوه و صبحانه‌های بی‌نظیرش معروف است اما دیگر خوراکی‌هایی هم که در شعبات متعدد آن در سراسر کانادا سرو می‌شود از این قاعده مستثنا نیستند. برخی دیگر از نوشیدنی‌ها به‌علاوه غذاهایی که در این رستوران سرو می‌شود هم طرفداران خاص خود را دارند. در این لیست، خوراکی‌های خوشمزه‌ای ازجمله تیبت (مینی دونات پرطرفدار)، مک و پنیر، پنیر کبابی، ساندویچ خوک، کوکی‌ها، مافین، انواع شیرینی، دونات کیک شکلاتی، رول دارچین، بلغور جوی دوسر و سوپ رشته فرنگی مرغ وجود دارند که باعث به شهرت رسیدن رستوران زنجیره‌ای کانادایی شده‌اند. سرو بیش از 5 میلیون فنجان قهوه در روز باعث شده طبق آمار، 80 درصد کل جمعیت کانادا حداقل یک‌بار در ماه به یکی از شعب این برند سر بزنند و از محصولاتش استفاده کنند. از سال 2011 و افزایش حضور تیم هورتونز و همچنین افتتاح شعب گوناگون در امارات، نگاه‌های مردم خاورمیانه به مقوله نوشیدنی متفاوت شده است. طی 12 سال گذشته افزایش فروشگاه‌ها و توسعه این برند در امارات و خاورمیانه چشمگیر بوده است.

منبع: RLI

 

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , استارباکس , رستوران , رستوران زنجیره ای , کافی شاپ , تیم هورتونز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان