اهمیت برندسازی در کسب و کارها

اهمیت برندسازی در کسب و کارها
اهمیت برندسازی در کسب و کارها

تقریباً کلیه کسب ‌وکارها حتی کسب‌‌و‌کارهای محلی و کوچک به اهمیت بازاریابی و تبلیغات پی برده‌اند! اما زمانی که صحبت از برندینگ و برندسازی می‌شود، تصور می‌کنند که صرف کردن وقت، انرژی و مهم‌تر از همه پول در این حوزه تأثیر چندانی ندارد. درحالی‌که امروزه صدها هزار برند در اطراف ما دائماً در حال بازاریابی و تبلیغات هستند؛ از این رو می‌توان بیان کرد که برندسازی آن هم به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر می‌خواهید تبلیغات و بازاریابی شما نتیجه‌‌بخش باشد، در ابتدا باید تعیین کنید که برند شما چیست و چه تفاوتی با سایر برندها دارد، یعنی همان چیزی که تحت عنوان برندینگ و برندسازی حرفه‌ای می‌شناسیم! حال از 9 دلیل مهمی که باید به‌خاطر آنها برندسازی را شروع کرد و ضرورت برندینگ هستند، می‌توان به:

  • آگاهی مشتریان وفاداری مشتریان 
  • تمایز محصول 
  • مزیت رقابتی 
  • معرفی محصولات و خدمات جدید 
  • جذب سرمایه‌گذاران 
  • به تصویر کشیدن کیفیت 
  • جذب بهترین نیروی کار 
  • رهبر بازار شوید

 اشاره کرد.

 

اصول و فنون برندسازی یا اصول برندسازی

صاحبان کسب‌وکارهای موفق همیشه با مشاوران و کارشناسان بازاریابی و تبلیغات و مشاور فروش، مشاوره میکنند تا همیشه تمایز خود با سایر برندهای موجود در بازار را حفظ کنند. حال بهتر است که بدانید برای داشتن یک برند موفق اصولی را باید رعایت کرد:

نام برند: مهم است که بدانید انتخاب یک نام مناسب با کسب‌وکار یکی از اصول اولیه برندسازی محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که اصل مهم در نامگذاری به‌خاطرسپاری آن ازسوی مردم است! از این رو نامی که انتخاب می‌کنید باید خاص و ساده باشد و به‌راحتی تلفظ شود و همچنین در فرهنگ‏‌ها و ملل‌های مختلف تداعی‌کننده موارد منفی نباشد.

لوگو: لوگو معرف شماست و سبب می‌شود تا تبلیغات شما سریعتر شناسایی شوند. به یاد داشته باشید که برای داشتن یک لوگوی حرفه‌ای با طراحان حرفه‌ای یا حتی شرکت‌های تبلیغاتی موفق مشورت کنید.

تبلیغات: تبلیغات باعث معرفی هرچه بیشتر برند شما در بازار رقابت و همچنین افزایش فروش محصول خواهد شد. مهم است که بدانید تبلیغات هوشمندانه و خلاقانه در معرفی باعث هرچه بهتر شدن کسب‌وکار شما و به خاطر سپردن آن ازسوی مشتری می‌شود.

شعار: شعار باید یک تعریف کوتاه و قابل درک از کسب‌وکار شما باشد، اصل مهم در انتخاب شعار باورپذیری آن است.

کسب اطلاعات: صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ باید وارد موج اطلاعات شوند تا به این‌گونه بتوانند روی بازار کسب‌وکار تأثیر کارآمد داشته باشند. زمان‌سنجی مناسب درخصوص تصمیم‌های تجاری و برنامه‌های تبلیغاتی از اصول مهم و ضروری برندسازی است.

روابط‌عمومی: یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی برندسازی (برندینگ)، روابط عمومی است که منجر به ایجاد رابطه دوطرفه بین فروشنده و مشتری می‌شود. به یاد داشته باشید که برقراری روابط عمومی موفق باعث می‌شود، مشتریان همیشه در کنار شما باشند. بهتر است با مشتریان خود به‌عنوان افراد دخیل در تکامل برند خود رفتار کنید. اظهارنظر مشتریان درمورد محصولات شما باعث هدفمند شدن رابطه شما با آنها خواهد شد که این مهم به آموزش اصول و فنون مذاکره نیاز دارد.

یکپارچه‌سازی برند: برندسازی باید در کلیه جوانب کسب‌وکار شما مشاهد شود، مانند نحوه پاسخگویی تماس‏‌های تلفنی، امضای پست الکترونیک شما، لباس یا یونیفرمی که مسئولان فروش در ملاقات‌های خود می‌پوشند و بخش‌های دیگر.

 

انواع برندسازی و روش‌های آن

برندسازی مدل‌های متعددی دارد که همگی شایسته بررسی هستند. حال در ادامه به انواع برندسازی خواهیم پرداخت.

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal Branding): در وهله اول، ممکن است تصور اینکه فردی دارای برند باشد، عجیب به نظر برسد! اما بهتر است که بدانید پرسونال برندینگ به خلق شخصیت ذاتی افراد ارتباطی ندارد. برندسازی شخصی در رسانه‌های اجتماعی و همچنین محیط‌های رودررو اتفاق می‌افتد؛ جایی که درک دیگران از شما می‌تواند تأثیری بی‌نظیر یا فاجعه‌بار بر شهرت حرفه‌ای و اجتماعی‌تان بگذارد.

برندسازی محصول یا پروداکت برندینگ :(Product Branding) پروداکت برندینگ یکی از جذاب‌ترین انواع استراتژی برندسازی است که برای یک محصول منحصربه‌فرد کاربرد دارد. برندسازی محصول نحوه درک دنیای بیرون از محصول شما را شکل می‌دهد.

برندسازی خدمات یا سرویس برندینگ(Service Branding) : سرویس برندینگ یکی از انواع مدلهای برندسازی است که در مقایسه با روش‌های شناخته‌شده چالش بیشتری دارد. در این روش، افراد باید کمی خلاق باشند و اصطلاحا Outside the Box فکر کنند.

برندسازی خرده‌فروشی یا ریتیل برندینگ : (Retail Branding) با اینکه عصر دیجیتال است اما برندسازی خرده‌فروشی همچنان باقدرت یکی از انواع استراتژی برند به‌شمار می‌رود. برای مشاوره آنلاین، حضوری یا تلفنی با مهندس پویان قدم‌لی در زمینه ریتیل برندینگ روی لینک زیر کلیک کنید.

برندسازی فرهنگی و جغرافیایی : (Cultural and Geographic Branding) برندسازی فرهنگی و جغرافیایی بین انواع مدل‌های برندسازی دو استراتژی مجزا، اما مشابه‌ هستند. این نوع برندینگ در بعضی صنعت‌ها مانند صنعت گردشگری کاربرد بیشتر و نقش پررنگ‌تری دارد.

 

 

برندسازی شرکتی یا سازمانی : (Corporate Branding) یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شدهترین انواع مدلهای برندسازی همین برندینگ سازمانی است.

برندسازی آنلاین یا آنلاین برندینگ : (Online Branding) برندینگ آنلاین، همانطور که از نام آن پیداست یکی از انواع روشهای برندسازی است که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

برندسازی آفلاین یا آفلاین برندینگ : (Offline Branding) مشخصاً برندسازی آفلاین یکی از انواع برندسازی است که به‌صورت آفلاین انجام می‎‌شود.

برندسازی فصلی : (Seasonal Branding) بین انواع روشهای برندسازی، این مورد بیشتر یک انطباق کوتاه‌مدت است تا خلق یک نام تجاری از صفر. یک راه عالی برای این است که یک برند نشان دهد چقدر انعطاف‌پذیر و همه‌‌فن‌حریف است.

تگها : خرده فروشی , فروش , برندسازی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , ریتیل , برندینگ , تبلیغات , لوگو , رقابت , مشتری , برندسازی آنلاین , برندسازی سازمانی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان