امارات، بهشت مراکزخرید دنیا

امارات، بهشت مراکزخرید دنیا
امارات، بهشت مراکزخرید دنیا

جایی برای تنیدگی احساس و تجارت

تعداد کمی از شهرهای جهان بیشتر از دوبی با مرکزخرید مرتبط هستند!

این شهر از مراکزخرید قدیمی مانند «مازایا» در الوصل و مرکاتو در جمیرا گرفته تا مراکزخرید بزرگ مانند امارات‌مال، ابن‌بطوطه و البته دوبی‌مال، بهشتی برای خرید است.

طبق مقاله‌ای که اخیرا در مجله Sustainability منتشر شده است، دوبی 10مرکزخرید در دست ساخت دارد تا به 65مرکزخرید قبلی اضافه شود. مراکزخرید در نقش مراکز اجتماعی و میدان‌های عمومی که ساکنان دوبی می‌توانند در آن جمع شوند، معاشرت کنند و در رویدادهای مختلف حضور یابند، ظاهر شده‌اند.

در امارات، فرهنگ مراکزخرید در اوایل دهه80 با افتتاح مرکز «الغریر» آغاز شد و در دهه90 و آغاز هزاره جدید شتاب گرفت.

 

 

ظهور مگامال

فروشگاه‌های «سیتی‌سنتر» ازجمله استانداردها بودند و گروه «ماجدالفطیم» با مرکزخرید امارات که در سال2005 در کنار جاده شیخ زاید با بیش از 600فروشگاه و محل برگزاری اسکی دوبی افتتاح شد، خودی نشان داد. مرکزخرید ابن‌بطوطه در همان سال با نیت توسعه‌ دادن بازار تجاری به‌سمت جاده شیخ زاید در معرض دید عموم قرار گرفت. مرکزخرید بزرگ دیگری به نام دوبی‌مال که توسط «اعمار» توسعه یافته و در کنار برج خلیفه قرار دارد، سال2008 افتتاح شد و هر ساله ده‌ها میلیون بازدیدکننده را به بیش از 1200واحد خرده‌فروشی خود جذب می‎‌کند. دیوید مک آدام، مدیر اجرایی شورای مراکزخرید و خرده‌فروشان خاورمیانه گفت: «تجربه خرده‌فروشی به‌طورکلی در امارات‌متحده عربی و به‌ویژه در دوبی در اوج چیزی است که می‌توانید پیدا کنید. دوبی‌مال و امارات‌مال به‌طور مداوم جزئیات را به‌درستی دریافت می‌کنند تا خریدار را وادار کنند برای اطلاعات بیشتر برگردند

در سال‌های اخیر شاهد ادامه بازگشایی مراکزخرید در کشور امارات به‌ویژه در جزایر اطراف ابوظبی بوده‌ایم. به گفته پروفسور مارک کوهن، مدیر مطالعات خرده‌فروشی در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه کلمبیا، امارات‌متحده عربی فقط لوکس و تجملاتی بودن را از مراکزخرید سایر کشورها یاد نگرفته است. پروفسور کوهن گفت: «مراکزخرید جدیدتر، فضای بیشتر و امکانات پارکینگ بیشتری دارند. معمولا طبقه‌بندی‌شده هستند و بنابراین مشتری مجبور نیست تا این مراکزخرید پیاده‌روی کند. مراکزخرید آمریکا امکانات رفاهی بیشتری دارند اما نه در حد مکان‌هایی مانند دوبی‌مال که هم لوکس است و هم خود را به‌عنوان یک هتل 5ستاره نشان می‌دهد.» در ایالات‌متحده، گزارش‌های زیادی از مشکلاتی که مراکزخرید با آن مواجه هستند، وجود دارد. گفته می‌شود تعداد مراکزخرید در ایالات‌متحده از 2500 در دهه80 به حدود 700مرکز درحال‌حاضر کاهش یافته و احتمال کاهش بیشتر وجود دارد.

 

 

پروفسور کوهن گفت: «وقتی نسبت‌به تقاضای موجود برای مشتریان، بیش‌ازحد مرکزخرید بسازید، با شبح کاهش بهره‌وری مواجه می‌شوید که صدها و صدها مرکزخرید ایالات‌متحده را تحت‌تاثیر قرار داده است

آیا مراکزخرید در امارات‌متحده عربی می‌توانند الگویی برای همتایانشان در آمریکا و به‌طورکلی آمریکای شمالی باشند؟ دلایلی وجود دارد که فکر کنیم آنها می‌توانند انعطاف‌پذیرتر باشند؛ به‌ویژه به این دلیل که مراکزخرید در خلیج‌فارس بسیار فراتر از مکان‌هایی برای خرید هستند. دکتر لور عساف، استادیار دانشگاه نیویورک ابوظبی که در مورد فرهنگ مراکزخرید به‌ویژه در میان جوانان تحقیق می‌کند، گفت: «تهویه فوق‌العاده قوی و مطبوع در کشور گرمسیری مانند امارات باعث شده بسیاری از گردشگران حتی شده برای فرار از گرما به مراکزخرید امارات بروند و این یعنی استقبال چندبرابری و موفقیت؛ حتی اگر گردشگران به فرض محال، خریدی نکنند!» این عامل محیطی در توضیح موفقیت مستمر مراکزخرید در کشورهای خلیج‌فارس و به‌طورکلی و در امارات کافی به نظر می‌رسد. مراکزخرید در خلیج‌فارس همچنین می‌توانند به‌عنوان فضاهای عمومی دیده شوند که مردم نه‌تنها برای خرید، بلکه برای تجربه‌هایی مانند قدم زدن، ملاقات با دوستان و رفتن به یک گردش خانوادگی به آنجا می‌روند. مراکزخرید بخشی جدایی‌ناپذیر از برندسازی شهرهای امارات‌متحده عربی هستند. مراکزخرید با شکل شهری که در خلیج‌فارس درحال توسعه است، بسیار ادغام شده‌اند و همچنین در پروژه تنوع اقتصادی بسیار مهم هستند.

 

 

بخش‌هایی که دولت‌ها به آن روی آورده‌اند، املاک، امور مالی و گردشگری است و مراکزخرید، این توسعه شهری را متمرکز کرده‌اند. آنها املاک و مستغلات بزرگی هستند که گردشگری را هدایت می‌کنند.

در میان مراکزخرید در دست احداث، چند مرکزخرید درحال ساخت توسط «اعمار»، تجربه بازار امارات‌متحده عربی را با سقفی عظیم و خیابان‌های داخلی وسیع به سطح دیگری خواهند برد.

جدیدترین پروژه که از آن به‌عنوان «شهر سرپوشیده» نام برده می‌شود، 2.6میلیون مترمربع وسعت دارد و دارای 10هزار واحد مسکونی، بیش از 1500اتاق هتل و مقدار فضای خرده‌فروشی مشابه دوبی‌مال خواهد بود. سایر بخش‌های منطقه منا در آن‌سوی خلیج شاهد افتتاح مراکزخرید بزرگ هستند؛ مانند مصر. مرکزخرید مصر، تحت مالکیت و مدیریت ماجدالفطیم 6سال پیش افتتاح شد.

بخش املاک ماجدالفطیم از افزایش 12درصدی بازدید از مراکزخرید خبر داد و مرکزخرید امارات، بالاترین آمار خود را در نیمه اول سال ثبت کرد.  این گروه در بیانیه‌ای گفت: «فروش مستاجران 7درصد رشد کرد و مراکز تجاری مستقر در امارات بیشترین سهم را داشتند.» بنابراین، با بازدید بیشتر مردم از مراکزخرید موجود و با برنامه‌ریزی روی مراکزخرید جدید، رابطه امارات‌متحده عربی با مرکزخرید رو به افزایش به نظر می‌رسد و روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود.

منبع: Thenationalnews.com

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخرید امارات دبی , ماجدالفطیم , افتتاح

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان