آموزش فروش و انواع روش‌‌های فروش

آموزش فروش و انواع روش‌‌های فروش
آموزش فروش و انواع روش‌‌های فروش

فروش مفهومی

در روش فروش مفهومی، فروشنده از قصد و منظور مشتری اطلاع پیدا می‌کند و سعی دارد که متوجه فرآیند تصمیم‌گیری مشتری شود.

 فروش اسنپ

از رایج‌ترین روش‌های فروش به شیوه اسنپ است. در روش فروش اسنپ، چهار شرط اصلی باید رعایت شوند و این شرایط عبارت‌اند از: ساده بگیر، ارزش را نشان بده، همیشه خودت را مطابقت بده و اولویت‌بندی کن.

 فروش چلنجر

یکی دیگر از روش‌های فروش به شیوه چلنجر است. در این روش، فروشنده با مشتری مکالمه می‌کند و کنترل کامل مکالمه را دارد. درواقع به مشتری آموزش می‌دهد و کنترل فروش را در دست دارد.

 سیستم سندلر

برای فروش محصول و خدمات از سیستم سندلر نیز استفاده می‌شود. در این سیستم، تمرکز بر اعتمادسازی میان فروشنده و مشتری است. فروشنده مانند یک مشاور عمل می‌کند و با پرسیدن سوالاتی از مشتری، متوجه نیاز و مشکلات او می‌شود. در فروش سندلر، فروشنده ابتدا از مشتری می‌خواهد درمورد اینکه چطور حل مشکل بر زندگی او تاثیر می‌گذارد، صحبت کند و سپس از مشتری می‌خواهد درمورد تاثیر راه‌حل، صحبت کند؛ برای مثال، آیا خرید یک محصول یا خدمت شرکت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتری می‌شود؟ پرسیدن این سوالات به خریدار کمک می‌کند تا متوجه شود به چه میزان به محصول یا خدمات نیاز دارد.

 

 

 فروش مشتری‌محور

در روش فروش مشتری‌محور، فروشنده روی برقراری ارتباط با تصمیم‌گیرنده اصلی در فروش، متمرکز است و به‌دنبال راه‌حل‌هایی است که مشکل مشتری را حل کند.

 فروش MEDDIC

یک روش دیگر فروش به نام MEDDIC شناخته می‌شود که مخفف معیارها، خریدار اقتصادی، معیارهای تصمیم‌گیری، فرآیند تصمیم‌گیری، شناسایی مشکلات و قهرمان است. در روش فروش MEDDIC، فروشنده از مشتری سوالاتی می‌پرسند تا مشتری را به خرید هدایت کند.

 روش فروش چالشگر یا سوپراستار شدن

یکی از روش‌های رایج فروش، به شیوه چالشگر یا سوپراستار شدن است. فروشنده در این روش فروش ابتدا تلاش می‌کند که نیازهای مشتری را شناسایی کرده و او را به چالش بکشاند. فروشنده در این مرحله، تمام راه‌حل‌های موجود را به مشتری آموزش می‌دهد و در قدم بعدی، محصولات یا خدمات شرکت را با توجه به نیاز مشتری، تنظیم می‌کند.

 

 

 فرآیندهای قبل از فروش

برای آنکه یک فروشنده به فروش خوبی برسد، باید یکسری کارها را از قبل انجام دهد. فرآیندهای قبل از فروش عبارت‌اند از :

 یافتن سرنخ و ارزیابی آن

 تحقیق درباره محصول

 تحقیق بازار

 تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و مشتریان

 آماده کردن متن مکالمات

 یافتن راه‌حل برای مشکل مشتری

 آماده کردن پروپوزال فروش

فرآیندهای قبل از فروش به این هدف انجام می‌شوند که تیم فروش و بازاریابی، به مشتری‌های خوبی دست پیدا کنند و بتوانند محصول یا خدمات خود را به آنها بفروشند. فرآیند قبل از فروش اگر به‌خوبی انجام شود، تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت و فروش را تسریع می‌بخشد.

 فرآیندهای پس از فروش

بعد از فروش محصول یا خدمت به مشتری، فرآیند فروش به پایان نرسیده است و یک فروشنده حرفه‌ای، به فکر فرآیندهای بعد از فروش نیز هست. هدف از انجام یکسری کارها بعد از فروش این است که مشتریان فعلی را برای خرید مجدد، ترغیب کرد تا باز هم یک محصول یا خدمت را از سازمان خریداری کنند. فروشنده‌های حرفه‌ای، به یکبار فروش قانع نیستند و به‌خوبی می‌دانند که با فروش محصول، کارشان تمام نشده است. آنها تلاش می‌کنند که رضایت مشتری خود را جلب کرده و او را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنند، چراکه موفقیت یک کسب‌وکار در گرو داشتن مشتریان وفادار است. مشتریانی که وفادار هستند، کمتر به سراغ سایر رقبا می‌روند و می‌توانند معرف و مبلغ کسب‌وکار شما نیز باشند و بدین طریق، مشتریان بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند؛ بنابراین از اهمیت فرآیند پس‌از‌فروش غافل نشوید و از مشتریان فعلی خود پشتیبانی کنید.

 

 

 انواع شغل‌های مرتبط با فروش

افراد در سمت‌های شغلی مختلفی می‌توانند در دوره‌های آموزش فروش شرکت کنند و مهارت‌های خود را برای فروش بیشتر محصولات و خدماتشان ارتقا دهند. انواع شغل‌های مرتبط با فروش، در ادامه بررسی می‌شوند:

آموزش فروش حرفه‌ای برای مدیر/ نماینده فروش داخلی و خارجی

مدیر در نقش نماینده فروش داخلی و خارجی، وظیفه دارد که روابط میان مشتری و کسب‌وکار را حفظ کند و نقطه اصلی ارتباط مشتریان با شرکت یا کسب‌وکار، محسوب می‌شوند. مدیران در سازمان‌ها باید بتوانند مشتریان فعلی را هم حفظ کرده و آنها را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنند. همچنین نماینده فروش خارجی، به‌صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط است و باتوجه‌به اینکه ارتباط رو‌در‌رو با مشتری دارد، باید از توانایی لازم برای مذاکره و قانع کردن مشتری، برخوردار باشد. اگر در سمت مدیر یک شرکت فعالیت دارید، شما نیازمند یادگیری تکنیک‌های افزایش فروش هستید و توصیه می‌شود با شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش فروش، این تکنیک‌ها و مهارت‌ها را یاد بگیرید.

تگها : خرده فروشی , فروش , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , موفقیت , وفاداری مشتریان , مشتری , مشتری محوری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان