یونیکلو، برندی منطبق با سلایق نسل Z

یونیکلو، برندی منطبق با سلایق نسل Z
یونیکلو، برندی منطبق با سلایق نسل Z

برند «یونیکلو» با ارائه محصولات عامه‌پسند و کیفی توانسته علاوه بر مشتریانش، قلب بازار و شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک را برباید و اکنون درصد گسترش بازار خودش در آمریکا و اروپاست؛ آنچه به نوعی فتح قلب و علاقه نسل جدید یا همان نسل Z هم تلقی می‌شود.

بازارهای آمریکای شمالی و اروپایی غول خرده‌فروشی ژاپنی باعث افزایش قابل‌توجه درآمد و سودش در دوره شش‌ماهه منتهی به فوریه 2023 شدند.

یونیکلو که مدت‌ها در این بازارها حضور نداشت، سرانجام به لطف محصولات جدید و عامه‌پسند در بین مصرف‌کنندگان نسلZ  مورد توجه قرار گرفت. فروشگاه جدید این برند در لندن اکنون مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بخش بزرگی از فضای دیوار در طبقه همکف به لوازم جانبی اختصاص یافته است. در همان نزدیکی، نمایشگری از تیک‌تاک وجود دارد که بر جذابیت ماجرا می‌افزاید.

یونیکلو، معمولا با این نوع سروصدا مواجه نمی‌شود؛ به‌ویژه درمورد مصرف‌کنندگان نسل Z در آمریکای شمالی و اروپا. در این مناطق، یونیکلو برای رسیدن به اهداف فروش بلندپروازانه با مشکل مواجه شده و اغلب در مقام مقایسه با برندهایی مانند گپ در مرتبه پایین‌تری ارزیابی می‌شود اما عرضه محصولات پرطرفدار این برند در تیک‌تاک باعث پیشرفتی در وجهه‌اش شده است. همین‌طور، روند جدید مبنی بر ارائه محصولات نوآورانه با قیمت کمتر در زمانی محدود هم توجهات را به سمت یونیکلو جلب کرد.

 

 

به گفته «تاکو موریکاوا»، مدیر اجرایی یونیکلو در اروپا، تطابق برندش با سلایق نسل Z عامل اصلی رشد فروش و سود در سال گذشته بوده است. درآمد بازارهای غیرژاپنی این برند در دوره شش‌ماهه منتهی به فوریه 2023، 755.2میلیارد ین (5.5میلیارد دلار) بود که 27.3درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. سود ماه فوریه هم 30.9میلیارد ین (226میلیون دلار) افزایش یافت و آمریکای شمالی و اروپا 80درصد از این سود را به خود اختصاص دادند.

اکنون یونیکلو باید حرکات درستی را انجام دهد تا مطمئن شود فقط یک روند زودگذر را طی نمی‌کند. داگ استفنز، تحلیلگر خرده‌فروشی گفت: «برای من دقیقا مشخص نبود یونیکلو چه روشی دارد. در چنین بازار شلوغی، مصرف‌کنندگان وقت آن را ندارند که منتظر بمانند شما محصولات موردعلاقه‌شان را تولید کنید.»

استراتژی خرده‌فروشی

فروشگاه «کاونت گاردن» با مساحت 1450مترمربع بخشی از استراتژی یونیکلو برای تثبیت وضعیت جدید است. تاکشی اوکازاکی، مدیر مالی شرکت مادر این برند اعلام کرد یونیکلو در مسیر افتتاح 20 تا 30فروشگاه جدید در اروپا و آمریکای شمالی در سال است. این برند قصد دارد تا سال2027 تعداد فروشگاه‌های خود در آمریکای شمالی را از 63فروشگاه فعلی به 200عدد افزایش دهد.

در داخل این فروشگاه‌ها، رویکردی محلی‌تر برای تجارت وجود خواهند داشت که از رویه قبلی در برخورد با مشتریان فاصله دارد. در کاونت گاردن، محصولات خاص به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد یونیکلو از تلاش قبلی خود برای توسعه در آمریکای شمالی درس گرفته است. آن زمان، ناتوانی در درک نیازهای مصرف‌کننده محلی باعث شد این برند نتواند خریداران را راضی کند و درنهایت به اجبار در سال2015 روی یک طرح توسعه خرده‌فروشی فیزیکی تمرکز کرد.

موریکاوا گفت: «پیش از این ما با اروپا به‌عنوان یک مکان صرفا تجاری برخورد می‌کردیم. اکنون می‌دانیم نیازهای مشتری در هر کشور متفاوت است و از فروشگاه‌های شاخص خود در هر بازار برای نمایش محصولات برای مشتری خاص استفاده می‌کنیم.»

فروشگاه اصلی یونیکلو در پاریس بازسازی شده و در پاییز امسال یک فروشگاه پرچمدار سه‌طبقه در لوکزامبورگ افتتاح خواهد شد.

اوکازاکی گفت: «سهم ما از اروپا و ایالات‌متحده هنوز بسیار کم است؛ بنابراین احساس می کنیم پتانسیل زیادی برای رشد برندمان وجود دارد.»

 

 

روندهای مطلوب

وسواس فعلی مد هم ممکن است نقش مهمی در رشد یونیکلو در ماه‌های اخیر داشته باشد.

لباس‌های مینیمال و بدون آرم، تاکید بر اصول اولیه و قیمت‌های مقرون‌به‌‌صرفه، مطمئنا ضرری ندارد.

به گفته موریکاوا، همکاری با افرادی مانند جاناتان اندرسون و کریستوف لمر (که اکنون مدیر هنری تمام‌وقت این برند است) به این برند کمک کرده تا محبوبیت خودش را افزایش دهد.

در همین حال، این خرده‌فروش اخیرا کوسوکه کاوامورا، طراح و هنرمند لباس‌های خیابانی ژاپنی را به‌عنوان مدیر امور خلاقانه خودش استخدام کرده و از این طریق طرح‌های جذابی را برای مشتریانش به ارمغان آورده است.

انتصاب کاوامورا برای تقویت اعتبار مد طراحی شده که در میان مصرف‌کنندگان نسل Z  محبوبیت دارد و به یونیکلو اجازه می‌دهد از طریق همکاری‌های محدود به گروه‌های مختلف دسترسی داشته باشد.

از نظر تغییر موقعیت، یونیکلو در موقعیت حساسی قرار دارد، چون به لطف تیک‌تاک، محصولاتش بیش از پیش بازاری و در معرض دید عموم واقع شده و همین عامل، وسواس و دقت بیشتر در تولیدات جدید را به ارمغان آورده است. به همین دلیل یونیکلو قصد دارد فروشگاه‌های موجود خود را در آمریکای شمالی تا 10درصد گسترش دهد.

 به‌هرحال تیک‌تاک با ایجاد روندهای جدید در تمام زمینه‌ها و البته خرده‌فروشی، جهت‌دهی و سلیقه‌سازی می‌کند و انطباق کامل و هوشمندانه یونیکلو با نیازهای نسل جدید که مخاطبان اصلی تیک‌تاک را شامل می‌شوند، باعث شده از برند ژاپنی به‌عنوان برنده رقابت در جذب مخاطب از نسل Z یاد شود.

منبع: BOF

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , بازار , شبکه های اجتماعی , توسعه , درآمد , یونیکلو

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان