برترین های مراکز خرید وبرندهای کشور برای ششمین سال متوالی معرفی شدند

برترین های مراکز خرید وبرندهای کشور برای ششمین سال متوالی معرفی شدند
برترین های مراکز خرید وبرندهای کشور برای ششمین سال متوالی معرفی شدند

 

برترین های مراکز خرید وبرندهای کشور برای ششمین سال متوالی معرفی شدند

هتل المپیک تهران 18 بهمن ماه سال جاری میزبان در ششمین همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی، برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری کشور بود که با حضور بیش از 750 نفر از بزرگان صنعت خرده فروشی، صاحبان مراکز خرید، مدیران برندها، کارفرمایان، اساتید و فعالان صنعت خرده فروشی برگزار شد. در این همایش از تلاش یک ساله برندهای برتر، مراکز خرید، مجتمع های تجاری و فروشگاه های زنجیره ای کشور در حوزه های گوناگون تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

 

**تولید ملی بدون دانش فنی فقط اتلاف منابع ملی است.**

مهندس شاهرخ کشاورز صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه تجارت طلایی و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران،

ضمن خوشامدگویی به بیش از 750 نفر از صاحبان مراکز خرید و مدیران برندهایی که از اقصی‌نقاط کشور دعوت ماهنامه تجارت طلایی را برای حضور در ششمین همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی، برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری ایران پذیرفته بودند، در رابطه با شرایط جاری مراکز خرید در سطح کشور صحبت‌هایی داشت و به موضوعات مربوط به خروج برندهای بین‌المللی از بازار ایران و فرصت به وجود آمده برای برندهای ایرانی اشاره کرد.

او همچنین به ظرفیت‌های ایجادشده همچون اشتغالزایی، خودباوری و برخورداری برندهای ایرانی از لوکیشن‌هایی که پیشتر در اختیار برندهای خارجی بود اشاره و اعلام کرد: «امیدوارم برندهای ایرانی بتوانند به بهترین شکل ممکن از شرایط به‌وجود آمده بهره‌مند شوند.»

نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران گفت: «برندهای ایرانی باید ضرورت داشتن دانش فنی را احساس کنند زیرا توسعه ملی بدون دانش فنی تنها اتلاف منابع ملی است. در همین راستا نیاز است تا از فرصت به‌دست آمده جهت کسب دانش فنی مورد نیاز صنایع استفاده شود تا امکان بیشترین بهره‌وری ممکن نیز فراهم شود.»

او همچنین به حمایت‌های علمی و عملیاتی انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا از ماهنامه تجارت طلایی بابت برگزاری رویدادهایی همچون کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه ایران ریتیل‌شو و همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی، برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری اشاره و استانداردهای بین‌المللی برگزاری این قبیل رویدادها را اعلام کرد.

مهندس کشاورز توضیحاتی را پیرامون اتفاقات 6 سال گذشته و شاخص‌هایی که در سال آینده در همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی، برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری ایران مدنظر قرار خواهد گرفت نیز ارائه داد.

صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه تجارت طلایی و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران در خاتمه صحبت‌های خود پیرامون توسعه روزافزون شعب و فرصت‌های شغلی برندهای ایرانی صحبت کرد و ادامه داد: «تعاملی که در حال حاضر بین صاحبان مراکز خرید و برندهای ایرانی ایجاد شده است خالق امیدواری و خودباوری بر توانمندی برندهای ایرانی است تا در صورت بازگشت مجدد برندهای خارجی به کشور توان رقابت را در خود ببینند.»

 

   

 

***ما باید ساختمان‌هایی را بسازیم که رفتار اجتماعی را تغییر دهیم.***

مهندس مسعود صرامی به دعوت مهندس کشاورز برای ایراد سخنانی پشت تریبون حاضر شد.

مهندس مسعود صرامی کارفرمای مجتمع فاخر سیتی‌سنتر اصفهان، مرکز مبادلات مالی و اداری، فدک‌مال و شهرک سلامت از اتفاقات ایجاد یک مرکز تجاری در کلانشهری همچون اصفهان و چالش‌های پیش روی آن سخن گفت و ادامه داد: «مجموعه‌های تجاری به بخش‌های مختلف با کاربری‌های جداگانه تقسیم می‌شوند و ما برای حفظ این مجموعه باید تبحر همراهی با مخالفان و موافقان‌مان را داشته باشیم و درصورتی که تصور کنیم مرکز تجاری که توسط ما ساخته شده تنها با هدایت ما و بدون کمک دیگران پیشرفت خواهد کرد، شکست را تجربه خواهیم کرد.»

او با اشاره به اینکه مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان در شرایطی که ورود سرمایه‌گذاران در اصفهان به بن‌بست رسیده بود، فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: «در همان مراحل ابتدایی مخالفان ما در تلاش بودند تا مارا از مسیری که در آن قرار گرفته‌ایم پشیمان کنند، این درحالی است که امروزه این باور در آنها ایجاد شده است که آرامش جامعه امروز در به وجود آمدن امکاناتی است که می‌تواند در یک مکان امنیت اجتماعی خانواده‌ها را فراهم کند.»

کارفرمای مجتمع سیتی‌سنتر اصفهان با تاکید بر اینکه توجه به برقراری تعامل با یکدیگر می‌تواند از شکست جلوگیری کند، افزود: «حفظ برندها به عنوان یک میراث‌دار، جزئی از الزامات یک مرکز تجاری است، زیرا برندها شرکای تجاری ما هستند که عاملی مهم برای پویایی و افزایش پاخور و به تبع آن بالا رفتن ارزش یک مجموعه به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه ما بخشی از مخاطبان  سیتی‌سنتر اصفهان را از طریق همین برندها و همچنین ‌هایپراستار جذب کرده‌ایم.»

شباهت مدیریت یک مرکزخرید با مدیریت یک شهر یا کشور موضوع دیگری بود که کارفرمای شهرک سلامت آن را نقل قول کرده و تصریح کرد: «اصفهان شهر معین تهران است و در صورت بروز یک حادثه ناخوشایند و ناگوار هر چهار مجموعه سیتی‌سنتر، فدک‌مال، شهرک سلامت و مرکز مبادلات مالی و اداری این امکان را دارند تا برای مدت حداقل هفت و حداکثر 14 روز تمام نیازهای خوراک و آشامیدن و امکانات استقرار مردم (در هر مجموعه حدود 40 تا 50 هزار نفر) را تامین کنند.»

او با بیان اینکه ما باید ساختمان‌هایی را بسازیم که رفتار اجتماعی را تغییر دهیم، افزود: «مراکز خرید منبعی برای کسب درآمد نیستند بلکه ساخته می‌شوند تا ارزش افزوده ایجاد شود بدین صورت که با ساخت آنها برای برندها و شرکای تجاری ارزش افزوده پدید خواهد آمد.»

کارفرمای فدک‌مال با تاکید بر اینکه خدمات درمانی در شهرک سلامت اصفهان  در حال تغییر است، اعلام کرد: «موضوع تکریم بیمار در شهرک سلامت نهادینه شده و می‌توان گفت 70 درصد مرحله درمان بیمار توسط پزشک و 30 درصد مابقی با شکل ساختمان انجام می‌پذیرد و ما نیز با شکل و طراحی ساختمان‌ها سعی کرده‌ایم آرامش روحی را از بدو ورود به بیمار هدیه کنیم.»

او تصریح کرد: «در کنار تمامی پروژه‌های ما مراکز آموزشی دایر شده است تا فردی که به عنوان نیروی انسانی قرار است در مجموعه‌ها مشغول به کار شود در همین فضا پرورش یافته باشد و این موضوعی است که لازم است به آن توجه ویژه شود.»

پس از پایان سخنرانی مهندس مسعود صرامی، مهندس شاهرخ کشاورز از دکتر علیرضا جلیلی مشاور ارشد استراتژی و توسعه خرده‌فروشی و مدیر علمی MBA RETAIL MANEGEMENT دانشگاه تهران دعوت کرد تا پشت تریبون حاضر شود.

 

 

 ***دیگر جمله ای به نام وفاداری مشتری معنا ندارد مگر تا زمانی که نیازهای او برآورده شود ***

دکتر علیرضا جلیلی مشاور ارشد استراتژی و توسعه خرده‌فروشی با مطرح کردن این موضوع که ترکیب استار‌ت‌آپ های نوآور، تغییر در رفتار مصرف‌کننده و تکنولوژی، خرده‌فروشی را به عصر آشوب هدایت کرده و در ایران نیز قابل مشاهده است، گفت: «نسل جدید موسوم به نسل ایکس عامل اصلی این تغییرات است. در کنار آن آمازون نیز محرکی بسیار قوی برای تشدید آشوب مذکور بوده تا حدی که در سال‌های اخیر تحقیقات فراوانی راجع به پدیده‌ای به‌نام آمازون‌افکت در حال انجام است.»

 به گفته او، آمازون مدت زمان ارسال کالا به نقاط مختلف جهان را به دو روز و در برخی کشورها تا یک روز کاهش داده که این تنها بخشی از عناصر تبدیل آمازون به یک پدیده است. این موضوعات باعث شده است تا شاهد یک تغییر بنیادین در رفتار مصرف‌کننده باشیم، زیرا دیگر جمله‌ای به نام وفاداری مشتری معنا ندارد مگر تا زمانی که نیازهای او برآورده شود. به عبارتی اعمال تخفیفات و تأسیس باشگاه مشتریان دیگر به تنهایی برای نگهداری یک مشتری کارساز نیست زیرا او خریدهایش را مطابق با نیازهایی که دارد انجام می‌دهد نه هدف و مأموریت سازمانی شرکت‌ها و برندها!»

دکتر جلیلی به موضوع مدیریت استراتژیک و تبدیل آن به همگونی استراتژیک در عصر امروز اشاره کرد و ادامه داد: «لازم است تا عوامل و عناصر استراتژیک - که در صنایع مختلف متفاوت است - مورد شناسایی قرار گیرد. سپس باید از هماهنگی آنها با یکدیگر اطمینان حاصل کرد که نتیجه آن یقیناً بهره‌وری را افزایش خواهد داد.»

از نظر مدیر علمی MBA RETAIL MANEGEMENT دانشگاه تهران، اثر محیطی، استراتژی رقابت سازمان‌ها و ساختار زنجیره تأمین آنها عناصر همگونی در صنعت خرده‌فروشی هستند. در این میان تأثیر محیط بر ساختار زنجیره تأمین و استراتژی رقابت به صورت آماری به اثبات رسیده است. کما اینکه استراتژی رقابت بر ساختار زنجیره تأمین نیز تاثیر می‌گذارد. در صورتی که بتوانیم این عناصر را با یکدیگر تطبیق دهیم به همگونی استراتژیک خواهیم رسید.»

بنابر صحبت‌های دکتر جلیلی، صنعت خرده‌فروشی در ابتدای دهه‌ای که گذشت رکود سختی را تجربه کرد که حاصل رکود اقتصادی حاکم بر جهان بود. در این میان برندهای بسیاری حذف، برندهایی متولد و برندهایی هم پایداری خود را حفظ کردند. اما لازم به ذکر است، برندهایی که در شرایط مثبتی قرار دارند به‌طور جامع بر سه عامل بهبود ساختار فیزیکی، تحول دیجیتال و آموزش نیروی انسانی اهتمام ورزیده‌اند.

او در پایان به عوامل موفقیت برند زارا اشاره و تصریح کرد: «نارضایتی از وضعیت موجود، بینش و تمایل به رسیدن به یک وضعیت بهتر و برداشتن گام‌های واقع‌بینانه به سوی آینده مدنظر، موارد لازم‌الاجرا در فرمول تغییر هستند که لازم است کلیه سازمان‌ها به آنها توجه ویژه داشته باشند.»

 

 

***تولیدکنندگان نباید کالایی را که توان رقابت و صادرات ندارد تولید کنند.***

علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش ماشینی و موسس گروه دنیلی به‌عنوان آخرین سخنران در ششمین همایش تقدیر و تجلیل از برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری کشور به دعوت مهندس کشاورز پشت تریبون قرار گرفت.

او در سخنان خود به ضرورت ساماندهی و تدوین قانونی برای خرده‌فروشی در ایران تاکید کرد و گفت: «ما در ابتدا باید برای ساختن زیرساخت‌هایمان تلاش کنیم زیرا در صورتی که همین زیرساخت‌ها و... حامی صنعت ما نباشند هرگونه اقدامی بی‌فایده خواهد بود.»

موسس گروه دنیلی در ادامه به تحریم‌های اعمال شده و مشکلاتی که درپی آن گریبانگیر اقتصاد کشور و چرخه تولید شد گذری زد و در رابطه با راه‌اندازی کارخانه گروه دنیلی در ایران گفت: «کارخانه گروه دنیلی حدود سال 91 (در دور اول تحریم‌ها) در منطقه آزاد جلفا (ارس) راه‌اندازی شد. امروز قریب به 1300 نفر به صورت دو شیفت در مجموعه تولیدی ما مشغول به فعالیت هستند.»

موضوع کانال‌های مختلف فروش، تقسیم‌بندی اشتباه و سنتی آنها و عدم حضور نیروی متخصص و آموزش‌دیده در آنها در میان صحبت‌های رئیس اتحادیه کفش ماشینی گنجانده شده بود.

 طبق اظهارات او درصورتی که یک شرکت خارجی تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشد هیچ داده و آماری را از ترند بازار ایران در اختیار ندارد. ضمن اینکه اطلاعات ما در زمینه پراکندگی مشتریان (براساس سن، میزان تحصیلات، میزان درامد و...) بسیار محدود و ناکارآمد است.

از دیدگاه موسس گروه دنیلی اشتباه بودن مدل‌های کسب و کار باعث نا‌رضایتی مشتری، کارآفرین، تولیدکننده و حتی کارفرمای یک مرکز تجاری شده است. در صورتی که فعالیت‌ها در یک مدل‌ کسب و کار اشتباه گسترده‌تر شود طبیعتا عمق شکست هم بیشتر خواهد شد به همین دلیل مدل‌های کسب و کار نیازمند اصلاح هستند.

علی اژدرکش پیرامون موضوع واردات و همچنین رونق صادرات مفصل سخن گفت و از میهنانان حاضر در سالن درخواست کرد تا قدم جلو بگذارند و دست به دست یکدیگر برای ساماندهی شبکه توزیع و همراهی آن با شبکه تولید اقدام کنند.

او به تولیدکنندگان توصیه کرد به هیچ‌وجه کالایی که توان رقابتی و صادرات را ندارد تولید نکنند حتی اگر قصدی هم برای صادرات ندارند، زیرا محصولات فاخر ایرانی باید هر محصولی را به مبارزه بطلبند.

 

 

پس از پایان سخنرانی علیرضا اژدرکش ، این‌بار یک پنل بسیار جذاب با حضور سام ضرابی مدیر ارشد بازرگانی و توسعه هلدینگ زیوان‌تجارت‌گلدیس،‌ هانس دیوید روکس مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت ‌هایپرمارکت‌های ماف‌پارس، شاهین فاطمی مدیرعامل و هم بنیانگذار برند چرم درسا و حسن سیرانی مدیرعامل برندهای لیندو و ماتیلوس، با هدف بررسی نقش فروشگاه‌ها در تجربه مشتری برگزار شد که مدیریت این پنل برعهده دکتر جلیلی بود.

 

 

 

دکتر علیرضا جلیلی به‌عنوان مدیر برگزاری نخستین پنل تخصصی در ششمین همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی، برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری ایران در ابتدا درباره معنای ریتیل گفت: «در حال حاضر ریتیل با معنای خرده‌فروشی جاافتاده است و این معنایی است که ریشه خود را در زبان فرانسه جست‌وجو می‌کند. در حال حاضر اگر بخواهیم ریتیل را ترجمه کنیم باید برای فروشگاه‌داری اصلی‌ترین اولویت را قرار دهیم.» او در ادامه سوالاتی را پیرامون موضوعاتی همچون لایف‌استایل از میهمانان حاضر در پنل مطرح کرد. دکتر جلیلی از دیگر اعضای پنل درخواست کرد تا دیدگاه‌های خود را برای ایجاد بهترین تغییرات در صنعت خرده‌فروشی ایران بازگو کنند.

 

   

 

**نیاز امروز جامعه خرده‌فروشی بی‌شک آموزش است.**

به گفته سام ضرابی مدیر ارشد بازرگانی و توسعه هلدینگ زیوان‌تجارت‌گلدیس، اصلی‌ترین کاری که توسط فعالان صنعت خرده‌فروشی در ایران انجام می‌شود در واقع فروشگاه‌داری است و نه خرده‌فروشی، زیرا اتفاقات متعددی برای ایجاد یک فضای مناسب و بهره‌وری درست برای مصرف مشتریان می‌افتد.

 او با بیان اینکه خرده‌فروشی در ایران تاریخچه‌ای 20 ساله دارد، گفت: «وفاداری مشتریان خروجی احساسی این صنعت است و برای دستیابی به آن تمامی امور باید حول محور مشتری به مرحله انجام برسد.»

صداقت و ارائه نیازهای مشتری به بهترین نحو، برای تلقین احساس بهتر در او از جمله عواملی بود که مدیر ارشد بازرگانی و توسعه هلدینگ زیوان‌تجارت‌گلدیس از آنها به عنوان اصلی‌ترین وظایف فعالان صنعت خرده‌فروشی نام برد و گفت: «ما در این زمینه عملکرد چندانی مناسبی را شاهد نیستیم و تعریف ما از مشتری تنها به منزله یک شعار است.»

از دیدگاه او بی‌شک آموزش نیاز جامعه امروز خرده‌فروشی است و برای قرار گرفتن در جمع برترین‌ها نیز شاخص‌ها و ابزارهای علمی مورد نیاز هستند.

سام ضرابی با تاکید بر اینکه ضرورت حضور جوانان مستعد در صنعت خرده‌فروشی بسیار ملموس است، تصریح کرد: «برای به بلوغ رساندن این تجارت، آموزش، نوآوری و کارهای خلاقانه در زمره حیاتی‌ترین نیازها قرار می‌گیرند.»

 

 

**آموزش نوعی سرمایه‌گذاری است اما آموزش بیش از حد هم نشان‌دهنده استخدام اشتباه است.**

دکتر شاهین فاطمی مدیرعامل و هم بنیانگذار برند چرم درسا با بیان اینکه من از گذشته معتقد بوده‌ام که کارآفرینی یک سبک زندگی است و ما تا زمانی می‌توانیم یک کارآفرین باشیم که حاضر به تغییر دادن سبک زندگی خودمان باشیم، گفت: «خرده‌فروشی در عصر آشوب یک سبک زندگی جدید برای مخاطب است و خرده‌فروش‌هایی موفق هستند که می‌توانند یک سبک زندگی جدید را برای مخاطب خود خلق کنند.»

او ادامه داد: «ما در حال حاضر در عصر ارتباطات به سر می‌بریم که هم تهدید است و هم فرصت و در این عصر است که خرد اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا خرد مشتری به دلیل اتصال به ارتباطات افزایش یافته است و برندهایی که بتوانند خرد مشتریان خود در این عصر را بشناسند و از آن بیشترین بهره را ببرند طبیعتا احساس بهتری را به مشتری القا کرده و ماندگار می‌شوند.»

شاهین فاطمی، پیرامون موضوع آموزش و سرمایه‌گذاری بسیار اندکی که در ایران برای آن انجام می‌شود سخن گفت و تصریح کرد: «ما در ایران کمترین انرژی را در بحث آموزش به front officer‌ها معطوف می‌کنیم درحالی که آنها منتقل‌کننده پیام ما به مخاطب هستند.»

مدیرعامل چرم درسا معتقد است آموزش نوعی سرمایه‌گذاری است اما آموزش بیش از حد هم نشان‌دهنده استخدام اشتباه است زیرا ما موظف به به‌کارگیری نیروهایی هستیم که برای رشد خود تلاش می‌کنند.

 

 

**کارمندان یک فروشگاه از از دغدغه مشتری آگاهند و ایده‌های آنها آینده یک مجموعه را رقم خواهد زد.**

هانس دیوید روکس مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت‌ هایپرمارکت‌های ماف‌پارس، صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بازار ایران را در مسیر رسیدن به یک بلوغ توصیف کرد و گفت: «خرده‌فروشان برای رسیدن به موفقیت باید به طور مداوم به دنبال ارائه بهترین عملکرد برای جلب رضایت مشتری باشند و این موضوعی است که هر مجموعه و هر برندی را به اوج خواهد رساند و ما در برندهای ایرانی هم شاهد نمود آن هستیم.»

او با بیان اینکه همه ما به‌عنوان فعالان صنعت خرده‌فروشی در یک مسیر مشترک با عنوان «ارائه خدمات به مشتری به بهترین نحو» حرکت می‌کنیم، افزود: «اصلی‌ترین هدف ما در شرایط کنونی باید مشتری باشد که اهمیت این موضوع بیش از گذشته احساس می‌شود. در واقع امروزه خرده‌فروشی تنها یک هدف دارد که آن هم مشتری‌مداری و ارائه بهترین خدمات است که جلب رضایت او را در پی خواهد داشت. از این راه می‌توان بر بحران‌ها غلبه کرد و به موفقیت رسید.»

مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت‌ هایپرمارکت‌های ماف‌پارس از آموزش به‌عنوان نکته‌ای حیاتی رشد هر سازمان یاد کرد و ادامه داد: «نباید فراموش کنیم که کارمندان یک فروشگاه که ارتباط مستقیمی با مشتری دارند می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را برای بالا ردن پرفورمنس یک سازمان به مدیریت ارائه کنند، چراکه آنها از دغدغه مشتری آگاهند و ایده‌های آنها آینده یک مجموعه را رقم خواهد زد.»

 

 

**فروشنده باید احساس خوب را به مشتری تلقین کرده و متعاقبا همان احساس را دریافت کند. **

حسن سیرانی مدیرعامل برندهای لیندو و ماتیلوس با اشاره‌ای به مقاله نوشته شده در ارتباط با عوامل موفقیت بیل گیتس گفت: «عصری که در آن هستیم مشکلات بسیاری دارد که کار را برای ما سخت‌تر کرده است اما اگر بتوانیم پایگاه خودمان را در چنین شرایطی حفظ کنیم ماندگار خواهیم بود. همانند برندهای بسیار قوی که خلق شده‌اند و هراسی هم از برندهای خارجی ندارند.»

او با ابراز امیدواری از اینکه این قبیل نشست‌ها می‌تواند نقطه عطفی برای صنعت خرده‌فروشی باشد، به نحوه برگزاری رویدادهای مختلف با هزینه کم و زیاد اشاره و تصریح کرد: «نتایج حاصل از بررسی‌های ما حاکی از آن است که برگزاری رویدادها به شکل ساده‌تر دربردارنده نتایج بهتری بوده است.»

مدیرعامل برندهای لیندو و ماتیلوس از عادات نسل جدید به‌عنوان یک چالش و ضرورت شناخت هرچه بهتر نیازهای این نسل یاد و تصریح کرد: «در گذشته صحبت از ضرورت ایجاد و خلق یک تجربه جدید برای مشتری در میان بود اما این مفهوم در حال حاضر تغییر یافته و جنبه تعاملی یا دوطرفه‌ای را به خود گرفته است. در همین راستا فروشنده موظف به تلقین احساس خوب به مشتری و دریافت همان احساس از سوی اوست.»

اهتمام‌ورزی بر آموختن هنر خوب گوش دادن برای کارمندان یک فروشگاه و حتی مدیران از دیگر نکات اشاره شده توسط حسن سیرانی بود که در خاتمه صحبت‌هایش یادآور شد و گفت: «ما شناخت خوبی از مشتری نداریم و شناخت ما از او به تصوری که خودمان آن را ایجاد کرده‌ایم باز می‌گردد.»

در پایان این پنل که با هدف بررسی نقش فروشگاه‌ها در تجربه مشتری برگزار شد، از تلاش دو برند صدساله کشور، دو چهره ماندگار صنعت خرده‌فروشی، غرفه‌های برتر نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو 2019 و همین‌طور حامیان مالی برگزاری این رویداد ارزشمند تقدیر و تشکر به‌عمل آمد.

 

    

در بخش نخست این همایش دو چهره ماندگار صنعت خرده فروشی (جناب آقای علی اکبر فراهانی  مدیرعامل محترم  هلدینگ زیوان تجارت گلدیس و جناب آقای رضا حمیدی ریاست محترم هیات مدیره چرم مشهد و فرش مشهد) تجلیل شدند.

 

 

 

 و همچنین دو برند 100 ساله کشور ( جناب آقای نادر رفتاری مالک محترم برند چلوکباب رفتاری وجناب آقای افشین صنایعی ریاست محترم هیات مدیره شرکت بازرگانی صنایعی) با اهداس سردیس و تندیس هایی تجلیل شدند. 

    

 

به علاوه غرفه های برتر شرکت کننده در نمایشگاه ایران ریتیل شو 2019 ( جناب آقای حسام قنبری نماینده محترم فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی، جناب آقای حسین نیکخواه نماینده محترم مرکز خرید 17 شهریور مشهد ، محمدعلی عطارها مدیرعامل محترم شرکت کیان نور رایانه، سرکار خانم مریم انسان نماینده محترم پروژه میکامال کیش و جناب |آقای امیر صمدی نماینده محترم شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش) نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

در آخرین بخش از ششمین همایش تقدیر و تجلیل از برندهای برتر کشور یک پنل دیگر با هدف ارائه راهکار توسعه بازار برندهای تازه‌وارد‌، با اجرای علی اسلامی مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری بام‌لند و در حضور علیرضا صفاری مدیرعامل برند ناریان، موژان حجارزاده مدیرعامل برند مل اند موژ، علی زبردست مدیرعامل شرکت پایا طرح و فرم و پژمان طیار مدیرعامل گروه اشل ماهور برگزار شد.

 

 

 

علی اسلامی مدیرعامل مجتمع تجاری گردشگری بام‌لند به‌عنوان مدیر دومین پنل با میهمانان حاضر در پنل به گفت‌وگو نشست و سوالاتی را پیرامون منبع کسب اطلاعات و نحوه انتقال آن به تیم طراحی یک برند و همچنین نتایجی که از همکاری با برندهای مطرح به‌دست آمده است مطرح کرد.

او همچنین دررابطه با میزان موفقیت یک مرکز تجاری که می‌تواند با حضور یک برند ایجاد شود سوالاتی را پرسید.

این پنل با توضیحات مربوط به فرانچایز کردن برندها و چالش‌های پیش روی آنها در این مسیر ادامه پیدا کرد و در برگیرنده اشاراتی پیرامون عواملی بود که منجر به کاهش هزینه‌های یک برند می‌شود.

علی اسلامی در پایان این پنل از همکاری و میزبانی مجموعه بام‌لند با برخی برندهای ایرانی که اولین شعبه خود را در مجتمع تجاری گردشگری بام‌لند راه‌اندازی کرده‌اند ابراز خرسندی کرد.

 

  

 

**فاکتورهای متعددی وجود دارد تا یک تیم طراحی بتواند برای یک برند تصمیم‌گیری کند **

علیرضا صفاری مدیرعامل برند ناریان گفت: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ادبیات خرده‌فروشی و مدوفشن در آن به درستی پیاده نمی‌شود. با توجه به اینکه خرده‌فروشی خصوصا خرده‌فروشی پوشاک پیچیده‌ترین زنجیره تامین دنیاست و می‌توان گفت فاکتورهای متعددی وجود دارد تا یک تیم طراحی بتواند برای یک برند تصمیم‌گیری کند.»

او به بحث تغییرات محیطی و جامعه‌شناختی اشاره کرد و با بیان اینکه ایران کشور منحصر‌به‌فردی در حوزه فشن است، افزود: «پارامترهای مختلفی در کنار هم قرار می‌گیرند تا مدیر یک برند برای طرحی که قرار است برای برند خود ارائه کند تصمیم گیری کند.»

طبق اظهارات او فرانچایز یک دانش تخصصی است و ما زمانی می‌توانیم به فرانچایز کردن برندمان فکر کنیم که حداقل از دوران طفولیت برندسازی عبور کرده باشیم. اگربرند ناریان قصد حضور در کشورهای دیگر را هم داشته باشد یکی از اقدامات او همکاری با فرانچایزرهای بزرگ دنیا است.

 

 

 

**اگر نتوانیم از استانداردهای برندهای خارجی بهره ببریم امکان عرضه کالای مورد نظر مخاطب را نخواهیم داشت.**

موژان حجارزاده مدیرعامل برند مل اند موژ با اعلام اینکه ما حدود 10 سال نماینده دو برند آدیداس و ریباک در ایران بوده‌ایم، گفت: «از اواخر سال 97 شروع  به توسعه برند مل اند موژ کردیم و در کنار آن از ساختار و استانداردهای برندهای خارجی یاد و بهره گرفته‌ایم که از جمله آن می‌توان به رعایت گایدلاین‌های قابل استفاده در فروشگاه‌داری اشاره کرد.»

به گفته او گرچه بسیاری از برندهای خارجی در ایران حضور ندارند اما اثرات خود را روی رفتار مصرف‌کننده اعمال کرده‌اند. در صورتی که ما این استانداردها را رعایت نکنیم امکان عرضه خواست مخاطب را نخواهیم داشت.

مدیرعامل برند مل اند موژ اعلام کرد مل اند موژ بازارها را بررسی و به پتانسیل فروش رقبا توجه می‌کند. طبق اظهارات او این برند نیز در فکر همکاری با فرانچایزرهای بزرگ است.

 

 

 

*** تجربه‌های قدیمی در حوزه فروشگاه‌داری تغییر یافته و حواس پنجگانه نیز در آن دخیل شده است.**

علی زبردست مدیرعامل شرکت پایا طرح و فرم صحبت‌های خود را با مشکلات به وجودآمده بر سر راه رشد صنعت پوشاک ایران آغاز کرد و گفت: «امروزه تجربه ‌ای قدیمی در حوزه فروشگاه‌داری تغییر یافته و حواس پنجگانه نیز درآن دخیل شده است.»

او با بیان اینکه تیم طراحی و مهندسی شرکت پایا طرح و فرم مشتمل بر یک گروه 10 نفره است درباره باور به اشتباه جاافتاده کلمه خودکفایی سخن گفت و ادامه داد: «ما به‌عنوان تنها شرکت غیرایتالیایی تجربه کار با برند بنتون، دبنهامز و پولو (با طرف ترکیه‌ای) را در کارنامه داریم.»

او در میان صحبت‌های خود توضیحاتی را پیرامون استانداردهای لازم در طراحی دکور فروشگاه برای یک برند ارائه کرده و گفت: «باید توجه داشته باشیم که سلایق هر نسل با نسل دیگر متفاوت است.»

مدیرعامل شرکت پایا طرح و فرم از دعوت به همکاری با مدیران چند آژانس تبلیغاتی که دارای ایده‌های بسیار خوبی هستند خبر داد و اعلام کرد: «مجموعه پایا طرح و فرم از سال آینده تبدیل به یک هلدینگ خواهد شد.»

 

 

**برندهایی طعم موفقیت را خواهند چشید که زیرساخت‌های لازم را برای توسعه در اختیار دشته باشند.**

پژمان طیار، مدیرعامل گروه مشاور اشل ماهور گفت: «60 تا 70 درصد از موفقیت مراکز خرید وابسته به مستاجران آن است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. گرچه امروزه برندها در توسعه پیشتاز هستند اما تعهدی در ساخت زیرساخت‌ها نداشته‌اند. ما به‌عنوان یک تیم assessment عملیاتی را برای شناسایی آسیب‌های عدم توسعه برندها انجام می‌دهیم و برای کمک به آنها در کنارشان هستیم.»

او با بیان اینکه برندهایی هستند که به دلایل مختلف از جمله نیروی انسانی و... مسیر سختی را برای توسعه در پیش دارند، اعلام کرد: «ما در کنار این برندها هستیم تا بتوانند به یک راندمان بالا برسند.»

رعایت یک هارمونی در چیدمان صنوف در یک مرکزخرید موضوع قابل اشاره دیگری توسط مدیرعامل گروه مشاوره اشل ماهور بود. ضمن اینکه او معتقد است برندهایی طعم موفقیت را خواهند چشید که زیرساخت‌های لازم را برای توسعه در اختیار دشته باشند.

به گفته او این گروه مذاکراتی اثربخش را برای کاهش هزینه‌ها با برندها انجام می‌دهند.

 

  

 

در ششمین همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی از سه مرکز خرید بهره برداری شده (جناب آقای مهدی اخلاقی نماینده محترم مرکزخرید اپال، جناب آقای حسین بوعلی کارفرمای محترم مرکزخریداکومال و جناب اقای صادق رستم زاده مدیرعامل محترم مرکزخرید سیوان سنتر) 

 

  

 

  تعدادی از مراکز خرید به دلیل اهتمام ورزی بر انجام فعالیت های فرهنگی( جناب آقای جهانمهر تتر نماینده محترم مرکزخرید کورش، جناب آقای علی اسلامی مدیرعامل محترم مجتمع تجاری و گردشگری باملند و جناب آقای بهرام علی مرادیان قائم مقام مدیرعامل محترم مجموعه هارمونیک سنتر) 

 

 

  

 

 فعالیت های ورزشی( جناب آقای علی اسلامی مدیرعامل محترم مجتمع تجاری و گردشگری باملند، سرکار خانم مریم انسان نماینده محترم پروژه میکامال و جناب آقای پژمان طیار نماینده محترم مراکزخرید زنجیره ای سیتادیوم) قدردانی شد.

 

 

         

 

سپس نوبت به برندهای موفق ایرانی (جناب اقای سید جواد حسینی خواه رئیس هیات مدیره محترم برند مارال چرم، جناب آقای مجید افتخاری مدیرعامل محترم برند عصرجدید، جناب آقای مهدی سلیمانی نماینده محترم برند بادی اسپینر، سرکار خانم موژان حجارزاده مدیرعامل محترم برند مل اند موژ، جناب آقای بابک مصری مدیرعامل محترم برند چرم مشهد، جناب آقای هاشم مهرزاد نماینده محترم  برند درسا، آواکتان،سرکار خانم آیلا شایگان نماینده محترم برند مایلی،جناب اقای ناصر الیاسی رئیس هیات مدیره محترم برند ال سی من و جناب آقای محمدرضا تیموری مدیرعامل محترم برند سرژه) رسید که در زمینه توسعه شعب عملکرد موفقی داشته اند

 

  

 

 و تعدادی نیز با وجود تازه وارد بودن (جناب آقای علیرضا صفاری مدیرعامل محترم برند ناریان، جناب آقای علی بهرام پور مدیرعامل محترم برند کانی راش و جناب آقای علی اژدرکش مدیرعامل محترم شرکت آریا(برند هکتاتون و دنیلی)  ) توانسته اند در زمره برترین ها قرار بگیرند.

 

 

  

 

 علاوه برآن مدیران عامل 3 برند (سرکار خانم طناز دزفولی نماینده محترم برند سفیر، جناب آقای احمد قجری مدیرعامل محترم شرکت زیلان گروپ و جنای آقای سینا کازرونیان مدیرعامل محترم برند زیبو) به عنوان جوانان کارآفرین تقدیر شدند.

 

 

 

تجلیل از فروشگاه های زنجیره ای کشور نیز به دلیل توسعه شعب(جناب اقای محمد رفیعی نماینده محترم فروشگاه های زنجیره ای رفاه، هایپراستار و جناب آقای علی صبری نماینده محترم فروشگاه های زنجیره ای هایپرفامیلی)

 

  

 

و نوع دوستی(جناب آقای ایوب دانشور نماینده محترم فروشگاه های زنجیره ای  رفاه، جناب آقای داوود ناصری نماینده محترم فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و جناب آقای مهدی امراللهی مدیرعامل محترم فروشگاه های زنجیره ای شهروند) پایان بخش این مراسم بود.

 

 

همچنین جناب آقای امین خیامی نماینده محترم برند کافه ویونا به عنوان برند فعال در حوزه غذا ونوشیدنی  موفق به دریافت تندیس وتقدیرنامه شد.

 

 

 علاوه برآن جناب آقای رضا مسعودی رئیس محترم هیات مدیره شرکت رکن شدید نیز به عنوان برند برتر در حوزه تفریحات و سرگرمی مورد تقدیر قرار گرفت.

 

 

   تندیس و تقدیر نامه دیگری هم به جناب آقای سید کاظم عزیزی مدیر محترم اجرایی گروه ایران ریتیل به دلیل ترجمه و تالیف کتاب کسب وکار خرده فروشی ( نوشته ریک سکل) اهدا شد.

 

     

 

جناب آقای علی زبردست مدیرعامل محترم شرکت پایا طرح و فرم، جناب آقای محمد رسول شاملو مدیرعامل محترم شرکت راک تهران، جناب آقای مهدی مذنبی مدیر محترم شرکت هفت آسمان اصفهان(آرتا)، جناب آقای حمید بهمنی مدیرعامل محترم شرکت فنی بازرگانی زبراسیا ،جناب آقای محمد صادق محبوبی مدیرعامل حترم رستوران های ایتالیایی رومانا، جناب آقای مهدی کوزه گر مدیرعامل محترم برند پاتر ،فروشگاه زنجیره ای هایپرمی، شرکت توسعه صنعتی و بازرگانی ابراهیم، شرکت آسانسور و پله برقی بهران، مرکزخرید تیراژه و شرکت رکن شدید به پاس همراهی (اسپانسرینگ) برای برگزاری هرچه بهتر وپربارتر ششمین همایش تقدیر و تجلیل از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی با اهدای لوح و تقدیرنامه مورد تجلیل قرار گرفتند.

در خاتمه مراسم تقدیر و تجلیل از برندهای برتر به مرحله اجرا رسید. سپس ماهنامه تجارت طلایی درراستای حمایت از استعدادهای تازه کشف شده موسیقی ایران از پارسا خائف هنرمند نوجوان کشور حمایت و فرصتی را برای نمایش توانمندی او به میهمانان فراهم کرد. چنانکه در همایش های برگزار شده طی سال های قبل میزبان برترین های موسیقی ایران از جمله سالار عقیلی، علی زندوکیلی و گروه رستاک بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان