پایان زندگی مردی که دنیای ما را رنگی کرد

پایان زندگی مردی که دنیای ما را رنگی کرد
پایان زندگی مردی که دنیای ما را رنگی کرد

 

«دل‌وکیو» دلربای ری‌بن

مردی که همه ما بخشی از جذابیت بصری خودمان را مدیون استفاده از محصولاتش هستیم با کلی خاطره‌سازی و قدرت‌نمایی در اوج شهرت و قدرت، جهان را ترک کرد.

«لئوناردو دل‌وکیو» را با برند عینک «ری‌بن» شناختیم؛ کسی که از فقر دوران کودکی به ساخت امپراطوری عینک‌‌های محبوبی نظیر ری‌بن و اوکلی رسید. او سرانجام در سن ۸۷ سالگی بر اثر ذات‌الریه از دنیا رفت.

 

 سبک ایتالیایی

دل‌وکیو نشانی از سبک ایتالیایی را به عینک‌ها اضافه کرد و به یکی از ثروتمندترین مردان اروپا تبدیل شد. او قسمتی از ثروت خود را در گروه مالی ایتالیایی «مدیا بانکا» و بیمه «جنرالی» سرمایه‌گذاری کرد. این مولتی میلیاردر شرکت «لوکساتیکا»  را در سال ۱۹۶۱ تاسیس کرد که در ابتدا قطعات عینک را تامین می‌کرد و پس از ترکیب نیروها با شرکت فرانسوی اسیلور  در سال ۲۰۱۸ همچنان رئیس و سهامدار اصلی بزرگ‌‌ترین گروه عینک‌سازی جهان باقی ماند.

با تولید عینک برای برندهای لوکسی نظیر شنل، بولگاری، آرمانی، ری‌بن و بروکز برادرز، شرکتی که دل‌وکیو ۶۰ سال پیش در زادگاه خود، آگوردوی ایتالیا تاسیس کرده بود به بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده عینک در جهان با کارخانه‌هایی در اروپا، آسیا و آمریکا تبدیل شد. او تا دسامبر ۲۰۲۰ رئیس اجرایی شرکت خود باقی ماند و سپس رهبری این شرکت را به دوست قدیمی‌ خود، «فرانچسکو میلری» سپرد.

 

 

روزهای دشوار کودکی

دل‌وکیو در خانواده‌ای بسیار فقیر در جنوب ایتالیا به دنیا آمد. پدرش 5 ماه پیش از تولد او از دنیا رفته بود و مادرش که از پس هزینه‌های زندگی بر نمی‌آمد، لئوناردو را به یتیم خانه سپرد. لئوناردو خیلی زود برای تامین مخارج زندگی شروع به کار کرد و در نوجوانی به شاگردی در ابزارسازی‌ها ‌پرداخت.

دل‌وکیو پس از شروع به کار در زمینه تجارت و با گذشت زمان متوجه شده نیاز دارد تا شبکه‌ تأمین کالا و فروش شرکت خود را گسترش دهد پس در سال ۱۹۷۴ تصمیم به خرید یک شرکت توزیع کالا گرفت. دل‌وکیو برای رسیدن به این هدف شرکت‌های تابعه خود را در کشورهای مختلف هم راه‌‌اندازی کرد. این کار کمک شایانی به سریع‌‌تر شدن روند گسترش کسب و کار و ورود شرکت لوکسوتیکا به بازارهای بین‌المللی کرد. در حقیقت این لئوناردو بود که هیچ هدفی را بزرگ‌تر از توانمندی‌های خودش نمی‌‌دید! دل‌وکیو یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای شرکت خود را در سال ۱۹۸۸ و با خرید امتیاز برند آرمانی امضا کرد. این قرار داد به سرعت لوکسوتیکا را به یکی از معروف‌ترین شرکت‌های عینک‌‌سازی دنیا بدل کرد. شرکت لوکسوتیکا در سال ۱۹۹۰ به بورس نیویورک و در سال ۲۰۰۰ به بورس میلان راه یافت. لوکسوتیکا در سال ۲۰۰۳ به موفقیت بزرگی رسید و توانست به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری به شاخص MIB30 اضافه شود. با پیوستن به بورس‌های بزرگ، این برند بسیار قدرتمندتر شده و توانست چند برند دیگر مانند وگ (برند کالاهای لوکس و مد)، پرسول (برند تولید عینک)، شرکت عینک‌سازی آمریکا (لنس‌کرفترز)، شرکت معروف ری‌‌بن و چند برند دیگر را به زیر مجموعه‌‌های خود اضافه کند. درحال حاضر کمپانی لوکسوتیکا محصولات لوکس، پرطرفدار و باکیفیتی مثل عینک‌‌های آفتابی، عینک‌‌های اسکی و عینک‌های ورزشی، ساعت، کوله‌‌پشتی‌های حرفه‌ای، کفش و … تولید و روانه بازار می‌‌کند.

 

 

لئوناردو دل‌وکیو تا زمانی که مدیریت شرکت خود را به عهده داشت، جوایز بسیاری از نهادها و مؤسسه‌های مختلف دریافت کرد. در سال ۱۹۸۶ عنوان «شوالیه کسب‌ و کار» به او اعطا شد. در ادامه مدرک افتخاری مدیریت کسب و کار از دانشگاه سافوسکاری ونیز (سال ۱۹۹۵)، مدرک کارشناسی ارشد افتخاری اقتصاد بین‌‌الملل (سال 1999)، مدرک مهندسی مدیریت از دانشگاه اودینه (سال ۲۰۰۲) و مدرک مهندسی مواد از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (سال ۲۰۰۶) برای او حاصل شد. جالب است بدانید دل‌وکیو علاوه بر این‌ که در کسب و کار خود تمرکز و جدیت کامل داشت، بسیار سخاوتمند و بخشنده بود. مثلاً در ماه مارس ۲۰۱۵ که 80 سالگی خود را جشن گرفت، سهامی به ارزش ۱۰ میلیون دلار را به کارکنان ایتالیایی خودش هدیه کرد.

جورجیو آرمانی، طراح مد که از دهه ۱۹۸۰ با دل وکیو کار کرده بود با این جملات به او ادای احترام کرد. او گفت: «ما با کمک هم پدیده‌ای را اختراع کردیم که پیش از آن وجود نداشت و خیلی زود متوجه شدیم عینک از یک وسیله کاربردی صرف می‌تواند به یکی از ملزومات جانبی مد تبدیل شود.»

دل‌وکیو چهره‌ای فعال و تاثیرگذار در تجارت ایتالیا بود و مرگش باعث شوک بسیاری از افراد ازجمله سهامداران شرکت‌هایش شد.

مرگ دل‌وکیو سوالاتی را درباره سهام ۳۲ درصدی او در شرکت خود به وجود آورد؛ پرسش‌هایی مبنی بر اینکه چه بر سر این سرمایه‌گذاری خواهد آمد؟ او 6 فرزند داشت اما هیچ وارثی علنا برایش مشخص نشده است. پس از مرگ دل‌وکیو تا این لحظه سهام شرکت  به میزان 6.1 درصد و سهام شرکت‌های«جنرالی» و «مدیوبانکا» هر کدام 5.2 درصد کاهش یافته‌اند. بر اساس گزارش مجله «فوربس»، نفوذ دل‌وکیو ورای تجارت شخصی‌اش بود و در پایان سال ۲۰۲۱ او پس از «جووانی فررو» از گروه سازنده نوتلا به عنوان دومین مرد ثروتمند ایتالیا شناخته شد. دل‌وکیو در زمان مرگش با 3.27 میلیارد دلار ثروت در رده پنجاه و دوم رتبه‌بندی فهرست ثروتمندترین افراد جهان مجله فوربس قرار داشت.

 

منبع: GUARDIAN

 

 

تگها : ری بن , لئوناردو دل‌وکیو , عینک سازی ری بن , عینک ری بن

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان