نوآوری‌های وال‌مارت تمامی ندارد

نوآوری‌های وال‌مارت تمامی ندارد
نوآوری‌های وال‌مارت تمامی ندارد

چشم بینای دنیای خرده‌فروشی

وال‌مارت به‌عنوان شرکتی که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا به‌شمار می‌آید که بیش از ۱۱ هزار شعبه در سراسر جهان دارد.

این برند همچنین به‌عنوان پردرآمدترین شرکت دنیا شناخته می‌شود. وال‌مارت اخیرا با استفاده از فناوری جدید هوش بینایی خود، هزار فروشگاه را رصد می‌کند. در سایت وال‌مارت گفته شده این برند با استفاده از تکنولوژی بینایی، نحوه پرداخت مشتریان و جلوگیری از سرقت احتمالی را در بیش از هزار فروشگاه خود کنترل می‌کند. این برنامه نظارتی، «شناسایی موارد از یاد رفته در اسکن» نام دارد. وال‌مارت، با استفاده از دوربین‌ها مواردی را شناسایی می‌کند که به اشتباه اسکن نشده‌اند یا فرآیند اسکن آنها با شکست مواجه شده است.

 

ماجرای اصلی

عملکرد اصلی دوربین‌ها، ردیابی و نظارت بر فعالیت‌های پرداخت توسط مشتریان در باجه‌های تسویه‌حساب در فروشگاه و صندوقداران فروشگاه وال‌مارت است. هنگامی که مشکلی در تسویه‌حساب اقلام به‌وجود می‌آید، این تکنولوژی مسئولان بخش پرداخت را از این موضوع مطلع می‌کند تا بتوانند مداخله کنند. براساس آخرین گزارش‌های فدراسیون خرده‌فروشی ملی، خرده‌فروشان در ایالات متحده چیزی حدود 33/1 درصد از درآمد خود را در سال ۲۰۱۷ در اثر انقباض از دست دادند. این یعنی مبلغی بالغ بر ۴۷ میلیارد دلار در سال گذشته از دست رفته است. اگر نرخ انقباض وال‌مارت را با میانگین صنعت مقایسه کنیم، کسب‌و‌کار این شرکت در ایالات متحده بیش از چهار میلیارد دلار را در سال گذشته به‌دلیل سرقت و سایر ضررهای مرتبط از دست داده است. این برنامه با هدف کاهش انقباض طراحی شد. در واقع با این اقدام، وال‌مارت سرمایه‌گذاری واقعی برای اطمینان از ایمنی مشتریان و همکاران خود انجام داد. در مدت سه سال گذشته، این شرکت بیش از نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده تا از بروز جرم و تخلف جلوگیری کند یا باعث کاهش و کنترل آن در فروشگاه‌ها و حتی پارکینگ‌ها شود. وال‌مارت همیشه در حال سرمایه‌گذاری برای مردم، برنامه‌ها و تکنولوژی بوده تا فروشگاه‌ها و جامعه کوچک کارکنان وال‌مارت را ایمن نگه دارد.

 

 

تکنولوژی برتر

وال‌مارت از دو سال پیش از این تکنولوژی استفاده می‌کند و به ‌نظر می‌رسد استفاده از آن موفقیت‌آمیز بوده است. نرخ انقباض در فروشگاه‌هایی که این تکنولوژی در آن مستقر شده، کاهش یافته است. با استفاده از هنر هوش مصنوعی، سیستم‌های بینایی این شرکت می‌تواند هرگونه فعالیت غیرطبیعی و دیگر تهدیدها را شناسایی کند. چشم‌های دیجیتالی وال‌مارت دید کامل و بی‌نقصی دارند و هرگز برای استراحت به مرخصی یا یک فنجان قهوه نیاز ندارند. فناوری وال‌مارت برای کاهش اصطکاک در پرداخت و «دیجیتالی کردن» نظارت بر پرداخت، طراحی شده است. این  برند متفاوت  با ۱۰ خرده‌فروش برتر جهان کار می‌کند. بسیاری از مشکلات مربوط‌ به پرداخت به‌ صورت تصادفی روی می‌دهند. مشتریان ممکن است اقلامی را که در انتهای چرخ دستی‌های خرید خود هستند، فراموش کنند و برای اسکن به صندوق‌داران تحویل ندهند. صندوقداران هم ممکن است به‌طور تصادفی موردی را به ‌دلیل خستگی یا حواس‌پرتی اسکن نکنند. برای نمونه، یکی از رایج‌ترین موارد که هنگام اسکن کالاها فراموش می‌شده، شیر بوده است. به نظر می‌رسد اسکن شیر دشوار است. به‌همین دلیل گاهی‌اوقات از اسکن کردن این کالا ناامید می‌شوند و آن را اسکن نمی‌کنند!

 

شیوه متفاوت

 در کنار تمام فناوری‌های ایجاد شده، ارائه کالاها با قیمت‌های پایین تنها یکی از استراتژی‌های وال‌مارت است. زنجیره خلق ارزش شرکت (فعالیت‌هایی که یک شرکت در یک صنعت خاص انجام می‌دهد)، فعالیت‌های مرتبط با چگونگی دستیابی وال‌مارت به استراتژی‌های مختلف را نشان می‌دهد. نخست اینکه مدیریت زنجیره تامین این برند بی‌نهایت کاراست. برای مثال وال‌مارت در تقلید از مفاهیم کسب و کار موفقیت‌آمیز رقبایش شهرت دارد. از نظرات کارکنان، استقبال و حتی به آنها پاداش داده می‌شود. روش دیگر کاهش هزینه‌ها در مدیریت زنجیره تامین، توانایی در ثبت و اجرای خواسته مشتری به بهترین نحو ممکن است. وال‌مارت می‌تواند در هر زمانی اطلاعات محصول را در هر مرحله‌ای از تولید (مثل حمل کالا، توزیع از انبار مرکزی، انبار فروشگاه‌ها یا در قفسه‌ها یا در صندوق) پیگیری کند. قابلیت ساده‌سازی فرآیند تامین، کمک می‌کند این برند سطح موجودی مناسب و پیگیری محصولات فروش رفته و فروش نرفته را کنترل کند.

استراتژی‌های عملیات و توزیع هم وال‌مارت را در دستیابی به قیمت پایین کمک می‌کند. در واقع استراتژی وال‌مارت این است که فروشگاه‌هایش را در خارج از شهرهای بزرگ و با فاصله ۲۰۰ مایلی از فروشگاه موجود راه‌اندازی می‌کند. همچنین در شهرهای بزرگ‌تر،  این برند با استفاده از خوشه‌ای کردن (تاسیس شعبه‌های نزدیک به هم) فروشگاه‌هایش از تبلیغات دهان به دهان برای جذب مشتریان بهره می‌برد. این شرکت آمریکایی به دنبال برآورده ساختن نیازهای مختلف مشتریان با استفاده از چهار نوع مختلف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که شامل فروشگاه‌های فروش کالاهای ارزان‌قیمت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای عظیم، سامزکلاب‌ها و بازارهای محلی می‌شود. هر کدام از این فروشگاه‌ها از لحاظ اندازه، تعداد کارکنان و برآورد فروش با هم تفاوت دارند. وال‌مارت نسبت به رقبایش هزینه بسیار کمتری صرف تبلیغات می‌کند. گروهی بودن فروشگاه‌ها و فاصله کم آنها از یکدیگر، یکی از دلایل این موضوع است. به این شکل آنها می‌توانند برای کل منطقه، یک‌بار جهت تبلیغات، هزینه صرف کنند تا با سرشکن شدن مخارج بین فروشگاه‌های آن منطقه، هزینه کل حداقل شود. یکی دیگر از بهترین استراتژی‌های برند مطرح جهان، فراهم کردن خدمات عالی برای مشتریان است. در هر فروشگاه یک فرد برای خوشامدگویی در محل ورود مشتریان حاضر است، به آنها چرخ‌دستی‌های حمل خرید می‌دهد و مشتریان را به قسمتی از فروشگاه که در آن کالاهای مورد نظر قرار دارد، هدایت می‌کند. قانون هشتم از 10  قانون «سام والتون» برای ایجاد یک کسب‌وکار، «فرارفتن از حد انتظارات مشتریان» است و به گفته سام، اگر آنها بتوانند این کار را بکنند، مشتریان بارها و بارها به فروشگاه‌شان مراجعه می‌کنند. فعالیت‌های حمایتی با فعالیت‌های اصلی‌ مرتبط است. چنین فعالیت‌ یا هزینه‌هایی، شامل تکنولوژی‌هایی می‌شود که در پیگیری محصول(عملیات و توزیع آن)،‌ ارتباطات بین تامین‌کنندگان، آموزش کارکنان و سیاست‌های تشویق و پاداش، استفاده می‌شوند. درآمدها و سودهای وال‌مارت در سال‌های اخیر، موفقیت کلی این فعالیت‌ها را اثبات می‌کند.

منبع: engadget.com

 

 

تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , تکنولوژی , وال مارت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان