نظافت و زیبایی در مجتمع‌های تجاری

نظافت و زیبایی در مجتمع‌های تجاری
نظافت و زیبایی در مجتمع‌های تجاری

امروزه مجتمع‌های تجاری مفهوم گسترده‌تر و پیچیده‌تری پیدا کرده‌اند زیرا نه تنها مراکز تجاری وسیع‌تری ساخته می‌شود، بلکه کاربری این مکان‌ها نیز بسیار متنوع‌تر شده است. مشتریان و دیگر افرادی که در مراکز عمومی همانند مجتمع‌های تجاری رفت وآمد می‌کنند، انتظار محیطی کاملاً تمیز و بهداشتی را دارند و اگر نظافت و زیبایی مجتمع مطابق با انتظارات آنان نباشد تمایل خود را برای حضور دوباره در این مکان را از دست خواهند داد. نظافت و بهداشت یک محیط علاوه بر تأثیر‌گذاری بر مشتریان، موجب افزایش کیفی سطح سلامت کارکنان نیز می‌شود. بر اساس استانداردهای جهانی، نکته چالش برانگیز در نظافت محیط‌های عمومی، توجه به بهداشت کارکنان در وهله اول خواهد بود. مجتمع‌های تجاری دارای بخش‌های گوناگونی هستند که هر یک بنا بر نوع کاربری خود باید نظافت شوند و این نظافت نیازمند رعایت برخی استانداردها و نکاتی است که باید به آن‌ها توجه شود.

 

 

نظافت فضاهای عمومی

محل رفت و آمد افراد در مجتمع‌های تجاری به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم می‌شود. محوطه بیرونی و ورودی مجتمع باید عاری از هرگونه زباله بوده و بدون ایجاد لغزندگی، نظافت و شست‌وشو شوند. به منظور دستیابی به نظافت با کیفیت، باید ابزارهای مناسب نظافتی دارای سهولت کاربری، مورد استفاده قرار گیرند. از طرف دیگر بخش‌های درونی مراکز تجاری نیز باید تمیز شوند؛ متداول‌ترین نوع آلودگی در این محیط‌ها، گرد و خاک و غبارهای نشسته بر سطح، زباله‌های کوچک و اثر کفش است و برای از بین بردن آن‌ها از روش‌های سنتی مانند سطل آب و تی و نیز روش‌های مدرن یعنی دستگاه‌های نظافت صنعتی استفاده می‌شود. سطوح مجتمع‌های تجاری معمولاً از سنگ‌ها یا سرامیک‌های صیقلی پوشیده شده است و اگر دچار خیسی و رطوبت شود، باعث لغزندگی و در نتیجه سر خوردن افراد می‌شود. بنابراین استفاده از تی‌های قدیمی به دلیل خشک نکردن سطح زمین، روش مناسبی نخواهد بود اما دستگاه‌های مکانیزه زمین را شسته و قابلیت خشک کردن زمین بلافاصله پس از شست‌وشو را دارند. پله‌ها، راهروها و آسانسورها جزو قسمت‌های داخلی ساختمان محسوب می‌شوند و نیاز به نظافت دارند.

 

 

نظافت محوطه بیرونی

در فضای بیرونی یک مجتمع تجاری، گرد و خاک، زباله، برگ درخت و … انباشته می‌شود. برای جمع‌آوری این آلودگی‌ها، دستگاه سوییپر به عنوان یک وسیله بسیار مناسب و کارآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای شست‌وشوی نمای ساختمان و حتی محوطه بیرونی، دستگاه واترجت صنعتی به کار گرفته می‌شود.

نظافت محیط داخلی

محیط داخلی مجتمع تجاری که محل عبور و مرور دائمی است، به منظور حفظ نظافت و زیبایی آن از دستگاه اسکرابر صنعتی و همچنین از ترولی‌های نظافتی استفاده می‌شود. اسکرابر با بیش‌ترین کیفیت، سطوح مجتمع را شسته و خشک می‌کند که در نتیجه آن علاوه بر فراهم ساختن محیطی تمیز و بهداشتی به دلیل بر جای نماندن رطوبت، سرخوردگی و لغزندگی رخ نمی‌دهد.

 

 

سرویس‌های بهداشتی

سرویس‌های بهداشتی از آلوده‌ترین قسمت‌های یک مکان عمومی به شمار می‌آیند و باید حتماً روزانه به دفعات مورد شست‌وشو و ضدعفونی شدن قرار گیرند. در مجتمع‌های تجاری عموم افراد همواره از سرویس‌های بهداشتی استفاده نمی‌کنند و در صورت عدم‌نظافت، می‌تواند برای افراد مشکل ساز باشد. نظافت سرویس‌های بهداشتی توسط نیروهای خدماتی با اصولی همراه است که رعایت آن‌ها از جانب کارکنان، اهمیت بسیار زیادی دارد.

۱- دستشویی‌ها، روشویی‌ها، شیرآلات، درها، دستگیره‌ها، سطل‌های زباله و آینه‌ها به طور مرتب باید تمیز و مهم‌تر از همه ضدعفونی شوند. بهتر است در صورت امکان دستگاه‌های touch-free)) در سرویس‌های بهداشتی تعبیه شود تا سرعت انتشار و انتقال میکروب‌ها به حداقل برسد. همچنین نیروها برای نظافت و ضدعفونی کردن این تجهیزات می‌توانند از برس، اسفنج و مواد شوینده کلردار استفاده کنند.

۲- پرسنل در هنگام نظافت حتماً باید از دستکش (ترجیحاً یک بار مصرف) و کفش مناسبی که فقط در این محیط استفاده شود و نیز ماسک استفاده کنند. علاوه بر این نیاز است کارکنان خدماتی لباسی مناسب با رنگ مجزا از سایر بخش‌ها به تن کنند و پس از اتمام شست‌وشوی سرویس‌ها، لباس خود را تعویض نمایند.

 

 

نظافت پارکینگ

پارکینگ‌های یک مجتمع به دلیل تردد خودروها همیشه مستعد جذب گرد و خاک و آلودگی‌های دیگر هستند و با ورود این آلودگی‌ها، محیط پارکینگ‌ها آلوده شده و می توانند اتومبیل‌ها را کثیف کنند. زدودن آلودگی‌های پارکینگ به وسیله دستگاه سوییپر با سرعت و کیفیت بالا، قابل جمع‌آوری است. دستگاه‌های سوییپر گرد و خاک در هوا پخش نمی‌کنند، بنابراین خودروها آلوده نخواهند شد.

 

 

گردآورنده: مهسا مصطفایی- مدیرعامل گروه بهره‌برداری راویا

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , مجتمع های تجاری , راویا , نظافت پارکینگ‌ها , نظافت , دستگاه های مکانیزه , دستگاه های نظافتی , مهسا مصطفایی , دستگاه سوییپر

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان