توقف فعالیت‌های برندهای بزرگ غذایی در روسیه

توقف فعالیت‌های برندهای بزرگ غذایی در روسیه
توقف فعالیت‌های برندهای بزرگ غذایی در روسیه

پپسی، کوکاکولا، مک دونالد و استارباکس در اقدامی نمادین اعلام کردند پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تجارت خود را در کشور شروع‌کننده جنگ به حالت تعلیق در‌می‌آورند.

 

پپسی بیش از 6 دهه است که محصولات خود را در روسیه فروخته؛ حتی زمانی که مجبور شد تغییراتی را در اوج جریان جنگ سرد انجام دهد تا رضایت شوروی سابق را به دست بیاورد. مک دونالد اولین فروشگاهش در اتحاد جماهیر شوروی را در سال 1990  وتنها چند ماه قبل از فروپاشی بلوک شرق افتتاح کرد. در روزهای اخیر، پپسی، کوکاکولا، مک دونالد و استارباکس به دلیل ادامه فعالیت در روسیه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند؛ در حالی که سایر شرکت‌های آمریکایی تعلیق و توقف فروش در روسیه را اعلام کرده‌اند. اخیرا فهرستی از شرکت‌های آمریکایی که پس از تهاجم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از روسیه خارج شده‌اند  و شرکت‌هایی که این کار را  انجام نداده‌اند، جمع‌آوری و منتشر شده است. کوکاکولا یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در صفحه گسترده برندهای انصرافی از سرمایه‌گذاری و تجارت در روسیه بود.

کوکاکولا در بیانیه ای کوتاه نوشت: «شقلب ما با مردمی است که اثرات نامعقول این حوادث غم انگیز در اوکراین را تحمل می‌کنند. با تغییر شرایط به نظارت و ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد.»

روسیه یکی از معدود مناطق در سراسر جهان است که رقیب کوکاکو یعنی  پپسی در آن حضور بیشتری دارد. در یک پرونده نظارتی، کوکاکولا گفت که کسب و کارش در اوکراین و روسیه حدود یک تا 2 درصد از درآمد خالص عملیاتی و درآمد عملیاتی تلفیقی در سال 2021 را شکل داده است.از سوی دیگر، پپسی تقریبا 4 درصد از درآمد سالانه خود را در روسیه به دست می‌آورد؛ اگرچه تمام تجارت در این کشور را متوقف نمی‌کند. این برند گفته به فروش برخی از محصولات ضروری مانند شیر خشک، شیر و غذای کودک ادامه خواهد داد. پپسی اعلام کرد فروش روسی برندهای پپسی را به همراه سرمایه گذاری‌ها و کلیه فعالیتهای تبلیغاتی به تعلیق درمی‌آورد.

«رامون لاگوارتا» مدیرعامل پپسی در یادداشتی خطاب به کارمندانش نوشت: «به‌عنوان یک شرکت مواد غذایی و نوشیدنی، اکنون بیش از هر زمان دیگری باید به جنبه بشردوستانه تجارت خود وفادار بمانیم.»

«وال استریت ژورنال» اخیرا گزارش داد پپسی در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای تجارت روسی خود از جمله حذف ارزش دارایی‌هایش در این کشور است. تحریم های اقتصادی روند تخلیه دارایی‌های روسیه را بسیار پیچیده کرده است. از زمان تهاجم روسیه به کریمه در سال 2014، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به دنبال کاهش حضور خود در روسیه و اوکراین بوده‌اند. برخی از رستوران‌های زنجیره‌‌ای، مانند مک‌دونالد برخی از مکان‌های متعلق به شرکت خود را به صاحبان امتیاز محلی فروخته‌اند.

مک‌دونالد اعلام کرد تمام 850 رستوران روسی خود به طور موقت تعطیل خواهند شد. تا آن زمان، فست فودهای زنجیره‌ای در مورد جنگ سکوت کرده بودند واین موضوع انتقادات شدیدتری نسبت به تعداد معدودی از شرکت‌های رستورانی که تهاجم را محکوم کردند اما شعب خود را باز نگه داشتند، برانگیخت. حدود 84 درصد از شعب مک‌دونالد در روسیه متعلق به این برند است؛ در حالی که بقیه توسط صاحبان امتیاز روسی اداره می‌شوند. داشتن تعداد بیشتری از رستوران‌ها به معنای درآمد بیشتر برای این برند است اما در مواقع آشفتگی یا رکود اقتصادی، خطر بیشتری را به همراه دارد.

استارباکس یک قدم فراتر از مک‌دونالد رفت و گفت تمام فعالیت‌های تجاری روسیه از جمله ارسال محصولات خود را به حالت تعلیق درمی‌آورد.« کوین جانسون» مدیرعامل استارباکس، در نامه‌ای حملات روسیه به اوکراین را محکوم کرد.از بین برندهای مطرح غذایی ، مک‌دونالد حضور بیشتری در کشور  روسیه دارد و درصد بیشتری از درآمد جهانی خود را از طریق فروش در این کشور کسب می‌کند.

منبع:CNBC.COM

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان