مراکزخرید در فصل پاییز با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

مراکزخرید در فصل پاییز با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟
مراکزخرید در فصل پاییز با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

طی چند هفته اخیر و با آغاز فصل پاییز که انتظار می‌رفت استقبال خوبی از کالاهای ‌زمستانی و همچنین حراج‌های پایان فصل صورت گیرد، در اغلب مراکز تجاری شاهد کاهش پاخور و افت فروش کالاهای مختلف بودیم؛ از لباس، کیف و کفش گرفته تا لوازم غیرضروری و حتی کالاهایی نظیر تلفن‌همراه و … . همه و همه تا حد قابل‌توجهی با کاهش توجه و فروش مواجه شدند و اینجاست که باز هم مراکز خرید و همچنین برندهای مختلف باید همچون بحران‌های گذشته به فکر راه‌حلی جدید، عملی و مؤثر باشند. وجود بحران در کشور ما موضوع تازه‌ای نیست و طی ادوار مختلف بحران‌های متعددی کسب‌و‌کارهای داخل کشور را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بحران ویروس منحوس کرونا اشاره کرد که طلایی‌ترین روزهای فروش در ایران را خاکستری کرد.

 

 

اما آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم حل بحران کنونی به بهترین روش و با کمترین آسیب به صاحبان کسب‌وکار است.

درهرحال شاهد هستیم که انتشار اخبار متعدد که اکثر آن در رده فیک‌نیوزها جای می‌گیرند، موجی از رعب و وحشت را روانه اذهان عمومی کرده است. تا جایی که مردم به‌جای گشت‌و‌گذارهایی که طی روزهای عادی سال، خصوصاً آخر هفته در مراکز خرید داشته‌اند، به ماندن در خانه روی آورده و تمایلی به خرید کالا، اجناس و سرگرم شدن در مراکز خرید را از خود نشان نمی‌دهند؛ البته در این میان باید در نظر داشته باشیم که کسب‌وکارهای اینترنتی هم به‌شدت آسیب دیده و به‌واسطه محدودیت‌های ایجادشده امکان فروش و تبلیغ اجناس‌شان را ندارند. اینجاست که شاید بتوان گفت بحران کرونا درکنار ناخوانده بودنش، تنها گروه مشخصی از کسب‌وکارهای کشور را هدف قرار داد. این درحالی است که بحران کنونی علاوه‌بر فروش اینترنتی، فروش فیزیکی را هم با اختلال گسترده و موجی از رکود مواجه کرده است.

 

 

اما مالکان و مدیران مراکز تجاری باید به فکر راه چاره‌ای برای جلب نظر مردم و بازگشت مجدد آنها باشند، دقیقاً مشابه شرایطی که سال ۹۹ با آن مواجه شدیم. درحقیقت پیشنهاد می‌شود مالکان مراکز تجاری یا واحدهای صنفی این‌بار هم با مستأجران و کسب‌وکارها همیاری کرده و درخصوص بحث دریافت هزینه‌ها (اجاره‌بها و شارژ ماهانه) کمی منعطف‌تر عمل کنند. همچنین زمان برگزاری رویدادها و جشنواره‌های اختصاصی‌شان را تا زمان به ثبات رسیدن شرایط و بازگشت آرامش روانی به مردم و جامعه به تأخیر بیندازند.

جدا از مراکز تجاری فعال، پروژه‌های در شرف افتتاح یا در آستانه بهره‌برداری هم در کشور وجود دارند که بنابر آنچه در میان صنعت مراکز خرید جا افتاده است، زمان کنونی (فصل پاییز) را به‌عنوان بهترین زمان برای آغازبه‌کارشان درنظر گرفته‌اند. این درحالی است که بحران کنونی و شرایط نامساعد گریبان این پروژه‌ها را هم خواهد گرفت و آنها نیز به‌ناچار باید زمان دیگری را برای آغازبه‌کارشان در نظر بگیرند، چراکه ادامه‌دار شدن انتشار اخبار ناخوشایند که کام مردم سرزمین‌مان را هم به تلخی کشانده، موجب شده تا اذهان عمومی به این سمت متمایل شوند که جو جامعه، اماکن سربسته و... از امنیت کافی برای حفظ جان مردم برخوردار نیستند. به بیان کلی، پیشنهاد می‌شود تا مراکز تجاری فعال و در شرف افتتاح با سعه صدر بحران کنونی را هم پشت سر گذاشته و منتظر روزهای پرفروش و حضور مردم در فروشگاه‌ها باشند.

 

 

ابوالفضل راهزانی _ مدیر و مشاور بهره‌برداری مراکز خرید

www.rahzani.com

Instagram:abolfazl_rahzani


تمامی تصاویر  استفاده شده در این مطلب تزئینی هستند.

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , کسب و کار , کالا , مراکز تجاری , فروش فیزیکی , بحران کرونا , کسب و کارهای اینترنتی , پاییز1401 , شلوغی بازار , شلوغی مراکزخرید

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان