محصول طراحان برجسته در «چرم‏‏‌مشهد»

محصول طراحان برجسته در «چرم‏‏‌مشهد»
محصول طراحان برجسته در «چرم‏‏‌مشهد»

مدیرعامل شرکت چرم مشهد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»:  جزو معدود شرکت‌های برند در این حوزه در سطح جهان هستیم  که «زنجیره تولید» به شکل کامل را داریم

 

 پوست گوسفند ایران جزو بهترین پوست‌های دنیاست که برای تولید لباس چرمی مناسب است. به جرات می‌توان گفت بیش از ۸۰ تا ۹۰‌درصد لباس‌های درجه یک ایتالیایی، ترکیه‌ای و فرانسوی که بسیار ظریف، زیبا و لطیف هستند، از پوست گوسفند مرغوب ایران تولید می‌شوند. به این ترتیب که به‌رغم وجود کارخانه‌های چرم‌سازی متعدد، در کشور سالامبور یا ماده اولیه این صنعت بعد از تولید در کشور، به ترکیه و ایتالیا صادر و در این کشورها تبدیل به چرم و محصولات چرمی می‌شود. در همین رابطه مدیرعامل شرکت چرم مشهد ضمن تایید این موضوع گفت: متاسفانه کثیف‌ترین قسمت تولید محصولات چرمی که شامل تولید سالامبور و آسیب زننده به محیط‌زیست و نیروهای انسانی است، در ایران انجام می‌گیرد و قسمت‌های تمیز کار را که شامل چرم سازی، دوزندگی و... است، دودستی به کشورهای ترکیه و ایتالیا تقدیم می‌کنیم. درنهایت این کشورها با چند برابر سود، کالای نهایی را به ما بازمی‌گردانند و مردم کشور ما بدون اطلاع از این موضوع، با افتخار عنوان می‌کنند که لباس خود را از ترکیه یا ایتالیا خریداری کرده‌اند.

 

ارزش افزوده و اشتغال‌زایی

این فعال صنعت چرم‌‌‌سازی درخصوص ارزش افزوده تولید چرم در مراحل مختلف توضیح داد: وقتی که پوست تبدیل به سالامبور می‌شود، حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند. اما سالامبور وقتی به چرم تبدیل می‌شود، تا ۴۰۰‌درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و وقتی به محصول نهایی تبدیل می‌شود، می‌تواند تا ۱۴۰۰‌درصد ارزش افزوده ایجاد کند. ضمن اینکه اشتغالی که از این طریق ایجاد می‌شود؛ برای کشور بسیار مهم است.

وی با اعلام اینکه در کارخانه چرم مشهد مرحله تولید سالامبورسازی با اشتغال حدود ۱۰ نفر قابل انجام است، تصریح کرد: اما در مرحله‌ای که سالامبور تبدیل به چرم می‌شود، برای نزدیک به ۸۰ نفر دیگر اشتغال ایجاد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چرم وقتی تبدیل به محصول می‌شود، باعث اشتغال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر دیگر می‌شود و وقتی وارد سیستم خرده‌‌‌فروشی، فروشگاه داری، توزیع و مرحله تحویل به مشتری می‌شود، باعث تکمیل زنجیره و افزایش اشتغال تا حدود ۷۵۰ نفر می‌شود.

 

 

استقبال از حضور رقبای خارجی

وی همچنین درباره تاثیرات قاچاق در صنعت چرم اظهار کرد: قاچاق محصولات چرمی چندان موفق نبوده و ما نگران ورود کالاهای چرمی به ایران نیستیم. چون اگر از طریق مراجع قانونی و با پرداخت عوارض مربوطه وارد کشور شوند، اتفاقا حضور رقبای قوی باعث پیشرفت تولیدات داخلی می‌شود. هرچند محصولاتی از چند برند معتبر ترک هم که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند، نتوانستند با ما رقابت کنند و از ایران رفتند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، تحریم‌ها و جهش نرخ دلار موجب شد بسیاری از برندهای خارجی پوشاک از ایران بروند. برندهای چرمی ترکیه نیز قبل از شیوع کرونا و پیش از تحریم‌ها به ایران آمدند، اما به دلیل قدرتمند بودن برندهای چرمی ایران در صنعت ریتیل مانند چرم مشهد و سایر برندها که درمجموع حدود ۲۵۰ فروشگاه بودند، آنها نتوانستند با ما رقابت کنند و از ایران رفتند.

وی یادآور شد: بیشتر از واردات، قاچاق پوست و خروج سالامبور از کشور تاثیر منفی بر صنعت چرم داخلی داشته است.

 

شناسایی بازارهای هدف

وی درخصوص میزان صادرات این مجموعه بیان کرد: صادرات محصولات چرم مشهد کم و بیش به کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، چین، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و... انجام شده، اما به دلیل موانع و مشکلات موجود این صادرات مستمر و پیوسته نبوده است. مصری درباره برنامه‌های این شرکت برای توسعه صادرات گفت: خوشبختانه قدم‌های خوبی در این مسیر برداشته‌ایم و بازارهای هدف خوبی را برای این منظور در نظر گرفته‌ایم و مشغول پایه‌گذاری زیرساخت‌ها برای صادرات هستیم و تا پایان امسال چند کشور جزو بازارهای هدف ما برای صادرات خواهند بود.

 

 

لزوم نوآوری در طراحی و تولید

وی همچنین درباره میزان توجه به نوآوری در صنعت چرم کشور گفت: تولیدکنندگان مطرح داخلی در طراحی و دوزندگی مشکلی ندارند. برندهای مطرح و جدید مانند چرم مشهد به دنبال دیزاین‌های خاص و نوآورانه هستند و سعی کرده‌اند به‌روز باشند. این صنعتگر با تاکید بر اینکه باید محصولات جدید و به‌روز تولید کنیم؛ افزود: اگر پیرو محصولات ترند دنیا نباشیم و چنین محصولاتی را تولید نکنیم، محکوم به فنا هستیم؛ اما برخی واحدهای قدیمی نوآوری از خود نشان نمی‌دهند و از به روزشدن هراس دارند. چون برای قشری تولید می‌کنند که چندان پیرو مد و فشن نیستند. در حالی که این روند اشتباه است و موجب می‌شود که به تدریج بازار خود را از دست بدهند و به نقطه‌ای برسند که چاره‌ای جز توقف فعالیت خود نداشته باشند.

مصری در عین حال با اشاره به اقدامات چرم مشهد در حوزه نوآوری و پیشرفت در طراحی گفت: ما از همان ابتدا از میلان طراح برجسته‌ای را که برای تمام برندهای درجه یک دنیا مثل دیور، شنل، لویی ویتون، مایکل کورس و... طراحی انجام داده بود، به کشور دعوت کردیم. وی به مدت سه سال پیاپی با حضور در شرکت چرم مشهد به نیروهای ما طراحی کیف را آموزش داد و کمک کرد که پیشرفت کنند و امروز نیروهای ما به راحتی در این زمینه فعالیت می‌کنند. مدیرعامل چرم مشهد ادامه داد: در حوزه پوشاک نیز طراحان برجسته‌ای را از ترکیه به کشور دعوت می‌کنیم. علاوه بر آن طی سفرهای متعدد خارجی و حضور در نمایشگاه‌های مرتبط با چرم، مد و فشن در ترکیه، ایتالیا، هنگ‌کنگ، چین، دبی و... تعدادی از نیروهای انسانی از بخش‌های مختلف طراحی، فروش و R&D شرکت ما را همراهی می‌کنند تا با مدهای جدید دنیا آشنا شوند و به‌روز با دنیا حرکت کنیم. وی درباره نوسازی ماشین‌آلات این مجموعه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ کل خطوط دوزندگی را به طور کامل از آلمان وارد و نوسازی کردیم. همچنین بخش عمده‌ای از خطوط چرم‌سازی را پس از مشکلات و دوندگی بسیار از ایتالیا وارد کرده‌ایم و خطوط چرم‌سازی با واردات چند دستگاه دیگر به طور کامل نوسازی و به‌روز می‌شود.

 

فلسفه ایجاد چرم مشهد

شرکت چرم مشهد در سال ۱۳۷۵ توسط مهندس رضا حمیدی بنیان نهاده شد و کارخانه آن در سال ۱۳۷۶ در شهر مشهد افتتاح شد. فلسفه به وجود آمدن چرم مشهد جلوگیری از خام‌فروشی و خروج ارز، ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد کشور است. چرم مشهد جزو معدود شرکت‌های دنیا در این حوزه است که زنجیره تامین آن از مرحله پوست تا مرحله تولید محصول نهایی، به صورت کامل در داخل کارخانه وجود دارد. به این معنا که چرم مشهد از مرحله پوست، کار خود را شروع می‌کند، سالامبور و وت بلو و درنهایت چرم و محصولات چرمی تولید می‌کند. حتی سیستم فروش آن به صورت ریتیل در فروشگاه‌های شرکت ارائه می‌شود و به هیچ وجه پای واسطه‌ها و تجار دیگر در میان نیست. در حال حاضر حدود ۷۵۰ نفر نیروی انسانی به طور مستقیم در شرکت چرم مشهد مشغول به کار هستند و تا پایان سال‌جاری با اضافه شدن ۱۰۵ نفر نیروی جدید، تعداد نیروهای شاغل در این مجموعه به ۸۵۰ نفر می‌رسد. همچنین شعبه‌های چرم مشهد در سراسر کشور و تعدادی کارگاه در شهرهای تهران، مشهد و تبریز در زمینه تولید محصولاتی همچون کیف، کفش، کمربند و... برای مجموعه چرم مشهد فعال هستند که با احتساب این نیروهای غیرمستقیم، درمجموع چرم مشهد برای حدود ۲‌هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

 

 

طرح‌های توسعه‌ای چرم مشهد

طرح توسعه‌ای چرم مشهد معطوف به سه بخش تولید، فروشگاه و اشتغال‌زایی است. امسال حدود ۸۰‌درصد به مساحت کارخانه، حدود ۳۰‌درصد به مساحت فروشگاهی و حدود ۱۵ تا ۲۰‌درصد به تعداد پرسنل چرم مشهد اضافه می‌شود. مساحت فعلی چرم مشهد ۴۰‌هزار متر است و از آنجا که فضای فعلی برای تولید ناکافی است، در طرح توسعه‌ای کارخانه چرم مشهد اضافه کردن حدود ۸‌هزار مترمربع سیلو به سالن‌های تولید، انبارها و چرم‌سازی جهت تامین فضای کافی برای تولید دیده شده است. همچنین توسعه شعبه‌ها در دستورکار چرم مشهد است و قرار است تا پایان سال شعب فروشگاهی این مجموعه از حدود ۵۵ فروشگاه در فضایی با بیش از ۱۵‌هزار مترمربع، به حدود ۶۵ فروشگاه با مساحتی حدود ۲۰‌هزار مترمربع افزایش یابد.

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , چرم مشهد , مشهد , چرم ایرانی , طراحی چرم , طراحی محصول , طراح محصول , طراح چرم , کت چرم , کیف چرم , کفش چرم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان