فروش«اُکالا» دو برابر می‌شود

فروش«اُکالا» دو برابر می‌شود
فروش«اُکالا» دو برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش:

فروش«اُکالا» دو برابر می‌شود

 

مجموعه اکالا فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ شروع کرده و در حوزه تجارت الکترونیک، FMCG و ریتیل به صورت آنلاین فعالیت می‌کند. اکالا در ابتدا قسمتی از بدنه فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش بوده و ارسال و تامین کالاها از طریق فروشگاه‌های افق کوروش را در دستورکار خود داشت تا اینکه در ادامه راه، فعالیت و شیوه تجارت خود را توسعه داد و امروز به صورت مستقل از افق کوروش و در قالب یک شرکت مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

میزان فروش سالانه اکالا

در همین راستا مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش با برند تجاری اکالا ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت گفت: اکالا زیرمجموعه شرکت فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش به عنوان یک شرکت سهامی عام است. در سال ۱۴۰۰ فروش ناخالص این مجموعه نزدیک به ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و برنامه‌ریزی شده تا در سال ۱۴۰۱ این میزان فروش به دو برابر برسد و رشد ۱۰۰ درصدی را در بخش فروش تجربه کنیم.

 

حجم بالای اشتغال‌زایی

بدنه نیروهای های‌تک ما شامل نیروهای فنی، دیجیتال مارکتینگ و ستادی حدود ۲۰۰ نفر هستند. حدود ۴۰۰ نفر نیرو در هاب‌ها، انبارها و فروشگاه‌های ما مشغول به کارند. بخش لجستیک نیز عملیات مرتبط با انبارش، جورچینی و ارسال کالاها به درب منازل مشتریان را انجام می‌دهند. وی در تشریح فرآیند فعالیت در این مجموعه اظهار کرد: بعد اصلی فعالیت ما به صورت فضای market place است. یعنی سفارش از طریق اکالا صادر و جورچینی کالا در فروشگاه‌های افق کوروش انجام می‌شود. در ادامه فرآیند خدمت‌رسانی، ارسال کالا توسط شرکت مستقل دیگری با عنوان «کالارسان هستی» انجام می‌شود که این شرکت برای عملیات لجستیک و برای جذب مشتری و توسعه فروش ایجاد شده است. نیروهای شاغل در این شرکت شامل نیروهای پیک هستند که کالاها را به دست مشتریان می‌رسانند.

 

 

حضور ۲۵۰۰ سفیر در شرکت کالارسان هستی

بنابراین حدود ۶۰۰ نفر در اکالا و حدود ۲۵۰۰ نفر سفیر در شرکت کالارسان هستی به عنوان شرکت لجستیک ما در حال فعالیت هستند. به تبع آن تعدادی نیروی انسانی هم در فروشگاه افق کوروش به عنوان نیروهایی مشغول به کارند که به جای مشتری، کالاها را جورچینی می‌کنند و به سفیر می‌دهند که به دست مشتریان برسانند. لذا معادل یک‌سوم سفیران، نیروی جورچین در فروشگاه‌ها شاغلند که از طریق آنها امور جورچینی انجام می‌شود. وی با اشاره به خدمات‌رسانی اکالا در کل کشور اعلام کرد: ما سرویس سوپرمارکتی یا فروش آنلاین کالاهای مواد غذایی را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و در کل شهرهایی که جمعیت آنها تقریبا بیش از۵۰ هزار نفر است، به ارائه این سرویس می‌پردازیم.

 

محدودیت‌های لجستیک

کلبخانی با اشاره به وجود مسائل و موانع متعدد در حوزه لجستیک گفت: مهم‌ترین مساله در بخش لجستیک مربوط به سفیران است. این شغل خاص و پراهمیت است و کالاها نیز از نظر فیزیکی ریسک بسیار بالایی دارند. مهارت و دقت در رساندن سریع و سالم کالاها از دغدغه‌های این شغل است. با توجه به اینکه در بازار تقاضا برای این شغل بسیار افزایش یافته، در بسیاری موارد با کمبود نیروی انسانی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

ناوگان فرسوده مانع دیگری در تحویل سریع کالا است. با توجه به افزایش قیمت وسایل نقلیه، سفیران و نیروهای پیک توان خرید وسایل نقلیه جدید جهت جایگزینی با وسایل نقلیه مستهلک را ندارند. ترافیک عامل دیگری است که در تحویل به موقع کالا اثرگذار است. از طرفی به دلیل اینکه مردم اطمینان کافی به این سرویس‌ها ندارند، گزینه پرداخت هزینه در محل را انتخاب می‌کنند که دراین مورد بحث آنتن‌دهی دستگاه‌های پوز  مطرح است.  کلبخانی یادآور شد: مهم‌تر از همه موارد، توازن سفارش‌ها در گستره جغرافیایی شهرهای بزرگ است. لذا مدیریت تقاضا در نقاط مختلف و مدیریت ناوگان باید به گونه‌ای باشد که هم از هدررفت منابع جلوگیری کند و هم سفارش‌ها در اسرع وقت به دست مشتریان برسد. عدم مدیریت صحیح این مساله موجب می‌شود که کالاها در زمان استاندارد و مدنظر مشتریان به دست آنها نرسد.

 

 

چالش‌های برخورداری از زنجیره تامین

این فعال بخش خصوصی درباره اهمیت زنجیره تامین در فروشگاه‌های اینترنتی گفت: اگرچه لجستیک، زنجیره تامین کالا و محصول سه بعد اصلی کار است؛ اما در حوزه تجارت الکترونیک، لازم نیست که فروشگاه‌های اینترنتی حتما زنجیره تامین خود را داشته باشند. با توجه به هزینه‌های بالای خدمت‌رسانی، طبیعتا می‌توان زنجیره تامین را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌داران دیگر انجام داد.

با توجه به اینکه هزینه‌های بالای زنجیره تامین، بازرگانی، انبارش و لجستیک هزینه‌های سرسام‌آوری را ایجاد می‌کند و ریسک فروش در فروش آنلاین بالاتر است، گزینه بهتر این است که از زنجیره تامین فروشندگان برای این منظور استفاده شود. به این صورت که شرکت استارت‌آپی فرآیند فروش و عرضه را به مشتریان انجام دهد و زنجیره تامین از طریق تامین‌کنندگان کالا تعیین شود. به اصطلاح دیگر شرکت استارت‌آپی market place است که از طریق آن می‌توان نه تنها خدمات فروش بلکه اجناس فروشگاه‌های دیگر را آنلاین تهیه کرد. اکنون بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا هم از این روش تبعیت می‌کنند. به‌طور نمونه فروشگاه آمازون چندین میلیون تنوع کالایی دارد که درصد بالای این کالاها مربوط به تامین‌کنندگان دیگر است و متعلق به خود این فروشگاه نیست.

 

مزایای داشتن زنجیره تامین

کلبخانی با اشاره به مزایای داشتن زنجیره تامین ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه مدیریت مجموعه به دلیل تردد مشتریان حضوری به فروشگاه دشوار است، بنابراین اکثر شرکت‌ها به دنبال این هستند که زنجیره تخصصی تامین خود را داشته باشند تا هم تنوع کالا را مدیریت کنند و هم از مزایا و منافع ارتباط خوب با تامین‌کننده‌ها برخوردار باشند.

 

دسترسی به زیرساخت‌ها

وی همچنین درباره محدودیت‌های فروشگاه‌های اینترنتی در دسترسی به زیرساخت‌های لازم از قبیل اینترنت گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در این حوزه وجود دارد، هرچند اپراتورها مسائلی دارند که در بسیاری از اوقات به ما اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و مشتریان ما برای استفاده از نرم‌افزارها با اختلالات دوره‌ای مواجه می‌شوند. اما به هر حال مساله حادی در این بخش وجود ندارد و امور در حال انجام است.

 

طرح‌های توسعه‌ای اکالا تا پایان 1401

کلبخانی درباره طرح‌های توسعه‌ای اکالا تا پایان سال جاری گفت: ما در اکالا دو طرح توسعه‌ای اصلی را در دستور کار داریم. امروز عمده فروشگاه‌هایی که در بستر پلتفرم اکالا کار می‌کنند، شامل افق کوروش، هایپرفامیلی و دارک استورها هستند و مهم‌ترین برنامه و طرح توسعه‌ای ما این است که تعداد این پارتنرها را افزایش دهیم. برنامه دوم ما این است که زمان ارسال کالا را بسیار رقابتی کنیم و در بهترین زمان ممکن، کالاها را به دست مشتریان برسانیم. وی ادامه داد: ضمن اینکه در داخل سازمان نیز استفاده از تکنولوژی‌های جدید شامل تولید نرم‌افزار، بهره‌برداری از سرویس خدمت‌رسانی به مشتری، سفارش‌گذاری و هوش مصنوعی را برای رشد و توسعه محصولات خود در دستورکار خود داریم که اجرای این طرح طبق برنامه زمان‌بندی از سال گذشته شروع شده و امسال از آنها رونمایی می‌شود.

 

 

حمایت از ایده‌های خلاقانه

اگر ایده خوبی بیرون از سازمان به ویژه از جنس دانش‌بنیانی مطرح شود که در راستای فعالیت ما مفید و اثربخش باشد، حتما از آن حمایت و استقبال می‌کنیم.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

تگها : افق کوروش , ماهنامه تجارت طلایی , خرید آنلاین , اکالا , خرید اکالا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان