سهم چشمگیر بازار نمایش در مراکزخرید

سهم چشمگیر بازار نمایش در مراکزخرید
سهم چشمگیر بازار نمایش در مراکزخرید

امروزه با افزایش مراکز تجاری و تفریحی و احداث برج‌ها و نیاز آنها به داشتن سالن همایش و افزایش تمایل عمومی نسبت به دیدن فیلم و تئاتر و برگزاری کنسرت‌ها و سمینارهای گوناگون، نیاز کشور به سالن‌های همایش، سینما، آمفی تئاتر و سالن های چند منظوره افزایش چشمگیری داشته است.

گردش مالی بوجود آمده در این صنعت بسیار بالاست و ساخت و اجاره سالن های چند منظوره و آمفی تئاتر و سینما به سوددهی بالایی رسیده است.

از این رو در این شماره با مهدی فروزان رئیس هیات مدیره هلدینگ هرم در رابطه با جذابیت سالن‌های سینمایی در مراکز خرید  و چالش‌های روبه‌روی این صنعت گفت و گویی داشتیم که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم:

لطفاً یک بیوگرافی کوتاه از خودتان و سابقه فعالیت‌تان در این صنعت به ما ارائه دهید.

مهدی فروزان هستم. مهندس معمار و دانشجوی  دکتری رشته مدیریت پروژه و ساخت. از سال 1378 همزمان با تحصیل، در دفاتر معماری و سازمان‌های مختلف در ایران مشغول به ­کار و از اواسط سال 1383 در شرکت اعمار (امارات) به‌عنوان کارمند دفتر فنی و سپس به‌عنوان سرپرست اجرای پروژه‌­های تجاری آن شرکت فعالیت داشته‌ام. همزمان با اشتغال، به دلیل تنفیذ مسئولیت نظارتی سالن‌های سینمای پروژه‌ها، دوره‌های مختلف آموزشی ازجمله محاسبات آکوستیک و الکتروآکوستیک، ارگونومی و تناسبات فیزیکی سالن‌های سینما و آمفی­ تئاتر­ها را گذراندم و پس از مراجعت به ایران، به تأسیس دفتر شخصی خود با نام تجاری «هرم» اقدام کردم.

از داستان تأسیس شرکت «هرم» برای‌مان بگویید.

به دلیل نوع سوابق کاری قبلی، مانند آکوستیک و ساخت سالن‌های سینما در پروژه‌ها، تمرکز شرکت هرم نیز در این رسته قرار گرفت. ابتدا با توجه به شرایط مالی، دفتر کوچکی در تهران با امکانات آن زمان تأسیس شد و سپس با حسن ارتباط مشتریان، رضایت و معرفی کارفرمایان سابق، پروژه‌های شرکت ما به‌اندازه‌ای رسید که نیاز تولید مستقیم محصولات و تأمین تجهیزات مرتبط با فعالیت‌مان احساس شد؛ لذا در سال 1388 کارخانه صنایع چوب و الکترونیک هرم در شهرک صنعتی خاوران تأسیس شد و پس از آن با مشاوره از خبرگان برنامه جامع تجاری تدوین شد و نسبت‌به توسعه دفتر مرکزی اقداماتی صورت پذیرفت، همچنین به جهت توسعه بخش فنی، شرکت مهندسی مهراز طرح در سال 1394 تأسیس شد. حاصل آن تلاش‌ها که تاکنون ادامه یافته با عنایت خداوند و اعتماد کارفرمایان، بیش از 200 پروژه ملی و بین‌المللی بوده که در شرکت هرم طراحی، اجرا و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 

 

به نظر شما، چند درصد از سهم بازار نمایش متعلق به مراکز خرید است؟

طبق مطالعات بازار و اطلاعات دستگاه‌های مرتبط، از مجموع حدود 158000 صندلی سینمای کشور در سال 1397 حدود 10 درصد ارگان‌های و سازمان‌های دولتی و حکومتی، 10 درصد سازمان‌های فرهنگی شهرداری‌ها، 20 درصد حوزه هنری و شرکت‌های تابعه، 25 درصد وزارت ارشاد و 35 درصد در بخش‌های خصوصی قرار گرفته است.در بخش‌های خصوصی یا مشارکتی، سهمی حدود 65 درصد خارج از مراکز تجاری و حدود 35 درصد در مراکز تجاری تازه‌تأسیس آن دوره وجود داشت ولی با استفاده از تجارب پروژه‌های بین‌المللی و چند نمونه موفق داخلی در مراکز خرید، کارفرمایان پروژه‌ها با هدف فراهم‌سازی تنوع در امکانات رفاهی و جذب بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز خرده‌فروشی، ترغیب به تعریف فضای پردیس‌های سینمایی در پروژه‌های خود شدند که با سبقت چشمگیر قدرالسهم مراکز تجاری با رقیبان خود، درحدود 210 سالن با 45000 صندلی ازسوی مراکز تجاری جدید­الاحداث در کشور درحال ساخت هستند.

آیا می‌توان گفت مراکز خرید به احیای صنعت سینما کمک کرده‌اند؟

قرارگیری یک پردیس سینمایی در مرکز تجاری به‌دلیل دسترسی آسان عموم مردم، ایجاد فضای خدماتی و تفریحی در کنار سالن‌های سینما و همچنین ادغام کاربری‌های دیگر فرهنگی مانند موسیقی، تئاتر، همایش و نمایشگاه، موجب رونق و جذب مخاطبان متنوع شده و این مهم به دلیل آورده جمعیتی، خود مراکز خرید را نیز رونق بخشیده است.

یکی از موضوعات مهم در پردیس‌های سینمایی بحث تجهیز است، در حال‌ حاضر چند شرکت در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و «هرم» چه سهمی از این بازار دارد؟

البته فقط تجهیزات، موجب ارتقای کیفی سالن نمی‌شود. عوامل متعددی مانند چیدمان معماری، تناسبات در ظرفیت و تعداد سالن­‌ها، محل قرارگیری سالن‌ها و فضای خدماتی و سناریوی بهره‌برداری پردیس‌ها به همراه «تجهیزات متناسب»، مکمل یکدیگر هستند. به همین دلیل شرکت‌های اندکی (در حدود 6-5 مجموعه معتبر)، با دانش فنی تولید و ساخت تخصصی در ایران، فعالیت دارند.

«شرکت هرم» نیز در این بازار جایگاه خود را در بین کارفرمایان و حتی دوستان همکار این صنعت داراست، به‌گونه‌ای که از مرحله مطالعات و تهیه برنامه فیزیکی پروژه­‌ها، تهیه طرح معماری، سازه، برق، مکانیک و محاسبات آکوستیک: II.، SPL. و RT.، تا مرحله تأمین مستقیم تجهیزات صوت و تصویر، تولید تجهیزات و اجرای بدون واسطه سالن‌ها، در اکثر مراکز تجاری معروف از خدمات یا محصولات ما استفاده شده است.

 

 

«هرم» به‌دنبال چه وجه تمایزی میان دیگر شرکت‌های رقیب خود است؟

شرکت هرم به‌دلیل ماهیت ذاتی خود دائماً درحال به­‌روز رسانی و کسب دانش است؛ چه دانش مدیریتی و راهبردی سازمانی و چه دانش فنی و عوامل درون­ سازمانی.

از وجوه تمایز «شرکت هرم»، خدمات جامع مطالعاتی، فنی و بهره‌برداری و همچنین اجرای مستقیم پروژه‌هاست. این در صورتی است که غالباً رقبای هرم یک یا دو بخش تخصصی قابل‌قبول را برای ارائه خدمات یا محصول خود دارند و بخش‌های دیگر را به همکاران متخصص آن واگذار می‌کنند.

آیا تمامی تجهیزات پردیس‌های سینمایی تولید داخل است و تکنولوژی تولید و عرضه این تجهیزات کاملاً داخلی است یا از خارج از کشور تهیه می‌شود؟

در بخش تجهیزات صوت و تصویر، تقریباً کلیه تجهیزات از خارج ایران تأمین می‌شود ولی در بخش ابنیه، دکوراسیون و مبلمان این موضوع کاملاً متفاوت است. حتی خدمات فنی- مهندسی به همراه تجهیزات تولیدی ایران در بسیاری از کشورهای منطقه، سرآمد و با وجود رقبای بین‌‌المللی، پروژه‌های بسیاری به انجام رسیده است.

به نظر شما، آینده صنعت سینما و پردیس‌های سینمایی وابسته به مراکز خرید است یا در فضاهای خارج از مراکز خرید هم توسعه می‌یابند؟

صنعت سینما در ایران وابسته به عوامل مختلفی است، این موضوع را با ذکر مثال عرض می‌کنم: مرکز خریدی در خیابان شانزلیزه پاریس به‌طورکلی در اختیار شرکت تولید و توزیع محصولات فیلم و موسیقی به نام VIRGIN قرار داشت اما باتوجه‌به توسعه پلتفرم‌های نمایشی مانند NETFLIX، Spotify، Pandora و ... و همچنین ذخیره محتوا در اینترنت، دیگر افراد به‌دنبال DVD و استفاده فیزیکی محصولات نبودند؛ بنابراین شرکت بزرگ و چندملیتی VIRGIN، شعبه­ لوکس خود در آن محل را به مشاغل دیگر خرده‌فروشی واگذار کرد.

موضوع این است که آینده صنعت سینما غیر از ساختار محتوایی و نحوه ارائه که به دست تولید و توزیع‌کنندگان فیلم است، نیازمند بهره‌گیری از امکانات متنوع و تجهیزات به‌­روز برای ایجاد انگیزش در مخاطبان مراجعه‌کننده به سالن­‌های سینمای مراکز تجاری است.

از چشم‌انداز توسعه 5 ساله آینده خودتان برای ما بگویید.

باتوجه‌به مطالعات، فقط حدود 40 درصد از شهرهای کشور دارای سالن سینما هستند؛ البته بخشی از آن هم سالن‌های قدیمی بوده، سرانه صندلی با فرض اتمام کامل سالن‌های درحال ساخت، عددی نزدیک به 480 نفر منقسم بر هر صندلی است. اگر نحوه توزیع سالن‌ها در شهرها را نیز در نظر بگیریم، این موضوع بحرانی‌تر نیز می‌شود؛ لذا باتوجه‌به نیاز ساخت پروژه‌های سینمایی و مراکز فرهنگی- تفریحی برای کمک به بالابردن ظرفیت شادی در جامعه، هدف‌گذاری شرکت هرم، تحقیق و تعالی مستمر فنی و ظرفیت اجرایی خود و همچنین مشاوره و برنامه‌ریزی برای موفقیت پروژه‌ها در جهت استمرار توسعه این بازار است.

به‌عنوان سؤال پایانی، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود در این صنعت داشته‌اید، مواردی را برای مخاطبان ما بیان کنید.

از ابتدای فعالیت چالش‌های مختلفی پیش روی ما قرار داشت، تأمین مالی پروژه و مشکلات سازمان‌های تأمین اجتماعی و مالیاتی که این مهم موضوع غریبی برای کسب‌وکار نیست و امیدواریم با تلاش و انضباط، چالش‌های پیش رو به حداقل برسند.

تگها : خرده فروشی , اشتغال زایی , صنعت خرده فروشی , کسب و کار , تجارت , ماهنامه تجارت طلایی , مراکز تجاری , هرم , هلدینگ هرم , صنعت سینما

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان