سهم بازاریابی شبکه‌ای در اقتصاد امروز کشور ناکافی است

سهم بازاریابی شبکه‌ای در اقتصاد امروز کشور ناکافی است
سهم بازاریابی شبکه‌ای در اقتصاد امروز کشور ناکافی است

 

سال ۱۳۹۰ بود که شرکت بادران توانست مجوز اولین شرکت بازاریابی شبکه‌ای را با رویکرد تولید و توزیع کالاهای باکیفیت ایرانی از کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کند. این هلدینگ بزرگ که متشکل از مجموعه وسیع و متنوع فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای و فرهنگی است، هم‌اکنون سهم بسزایی در رونق تولید ملی ایفا می‌کند. در ادامه، گفت‌وگوی صورت‌گرفته با مدیرعامل شرکت بادران از نگاه‌تان می‌گذرد.

لطفا خودتان را معرفی کرده و رزومه کوتاهی از سوابق کاری‌تان ارائه دهید.

اینجانب سیده‌شهره موسوی، دانش‌آموخته رشته مهندسی صنایع غذایی از دانشگاه شیراز هستم. بیش از ۲۷سال سابقه مدیریتی در بخش‌های دولتی و خصوصی دارم که عمده آن مربوط به حوزه‌های خصوصی است. در حال حاضر مدیرعامل شرکت شبکه بادران هستم و به‌عنوان کارآفرین در عرصه اقتصادی و در حوزه تولید و توزیع کالای باکیفیت ایرانی و توزیع در سیستم شبکه‌ای فعالیت دارم.

فعالیت شرکت بادران چگونه آغاز شد؟

این موضوع به سال‌های ابتدایی زندگی مشترک من و همسرم دکتر فریدون قربانیان رئیس هیات‌مدیره شرکت شبکه بادران مربوط می‌شود. هر دوی ما به فعالیت در حوزه بخش خصوصی اعتقاد داشتیم و همواره این ایده و فکر در ذهن ما وجود داشت که شرایطی را برای ایجاد اشتغال و جذب جوانان داشته باشیم و به‌عنوان تولیدکننده و کارآفرین فعالیت کنیم. در این زمینه تلاش‌های بسیاری کردیم و ‌فراز و فرودهای مختلفی را پشت‌سر گذاشتیم تا توانستیم در سال ۱۳۹۰ مجوز اولین شرکت بازاریابی شبکه‌ای را با رویکرد تولید و توزیع کالاهای باکیفیت ایرانی از کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیریم. اکنون چیزی حدود 9 سال از آن زمان می‌گذرد و در این مدت تجربیات زیادی کسب کرده‌ایم.

 

این هلدینگ در حال حاضر چه شرکت‌هایی را در چه حوزه‌هایی به‌عنوان زیرمجموعه پوشش داده است؟

هلدینگ بزرگ بادران از مجموعه وسیع و متنوع فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای شکل گرفته است.

شرکت شبکه بادران در حال حاضر مالک چهار کارخانه در زمینه تولید محصولات آرایشی، بهداشتی، سلولزی و مواد غذایی در شهرک صنعتی اشتهارد است. علاوه‌بر آن مالکیت ۵۱ درصد سهام سه کارخانه در استان‌های خراسان، گیلان و یزد را داراست.

شرکت شبکه بادران دارای یک تیم فوتبال در رده بزرگسالان در لیگ دسته یک کشور و عضو مجمع فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و همچنین دارای دو آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و واحد تک‌پودمان دانشگاه جامع علمی-کاربردی است. مجوز انتشار هفته‌نامه صفر تا صد، انتشارات باما، رادیو بادران و بادران تی‌وی را نیز در حیطه فعالیت‌های خود دارد.

در کنار این فعالیت‌ها 20 فروشگاه زنجیره‌ای به نام «جاست‌بی» محصولات کارخانه‌های بادران را در کشور عرضه می‌کنند. شرکت شبکه بادران همچنین دارای 200 شعبه در سراسر کشور است که مسئولیت آموزش و هماهنگی فعالیت‌های توزیع‌کنندگان را به‌عهده دارند.

روند تولید و توزیع در شرکت بادران به چه صورت است؟

 همان‌گونه که در ابتدا بیان شد، شرکت شبکه بادران به‌عنوان اولین شرکت در حوزه بازاریابی شبکه‌ای توانست در سال ۱۳۹۰ مجوز فعالیت خود را از وزارت صمت دریافت کند و نحوه عرضه و توزیع محصولات و کالاهای تولیدی شرکت صرفا از طریق شبکه توزیع بازاریابان شرکت صورت می‌گیرد.

در واقع مجموعه محصولات تولیدی کارخانه‌های تحت پوشش با حذف واسطه‌ها و با قیمت‌های مناسب و در راستای مصالح و منافع مصرف‌کنندگان به‌طور مستقیم از طریق شبکه توزیع در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

شرکت بادران هم‌اکنون برای چه تعداد نیرو اشتغالزایی ایجاد کرده است؟

 شرکت شبکه بادران توانسته است مجموعه‌ای بالغ‌بر دوهزار نفر را به‌طور مستقیم جذب و برایشان ایجاد اشتغال کند. در حوزه بازاریابان نیز بیش از 600هزار نفر در حال حاضر در قالب شبکه توزیع با این شرکت همکاری دارند.

از نظر شما شرط کسب درآمد در بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

رویکرد و نگاه جدی من به‌عنوان مدیرعامل در وهله اول ایجاد کارآفرینی و رونق بخشیدن به چرخه تولید و کمک به حل معضل اشتغال بوده است. در نگاه ما درآمد، حاصل فعالیت و تلاشی است که در تولید محصول اتفاق می‌افتد؛ تولیداتی باکیفیت و ایرانی و دارای قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی و حذف واسطه‌ها و رساندن کالا به شکل مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان.

ما در مجموعه بادران نگاه‌مان به کسب سود و درآمد، نگاهی کاملا متفاوت است و آنچه از این منظر مورد توجه قرار می‌گیرد، ایجاد اشتغال و فعالیت‌های سالم اقتصادی و توزیع همزمان سود حاصل از تولید و فروش میان بخش تولید و توزیع‌کنندگان و به تعبیر ما بازاریابان و مصرف‌کنندگان ارجمند است. آنچه مسلم است جهت‌گیری در مسیر تولید، کاری سخت و طاقت‌فرسا به‌ویژه در شرایط تحریم است، اما آنچه در این موضوع برای ما اهمیت دارد، ایجاد کارآفرینی و به‌وجود آوردن فضای نشاط و شادابی در عرصه اقتصادی و کمک به بهبود شرایط فعلی است.

در بازاریابی شبکه‌ای تولید محصولات باکیفیت و عرضه و توزیع در مدار سالم و خوب که نهایتا منجر به جذب مشتریان می‌شود، ایجاد اعتماد و اطمینان از سلامت کالا و محصول در نگاه مشتریان یک موضوع کاملا کلیدی و اساسی است. یقینا داشتن تبحر و مهارت در سطوح بازاریابان و توزیع‌کنندگان و داشتن روحیه پیگیری و خستگی‌ناپذیری، تعامل و ارتباط خوب و سالم با مشتریان همه از مواردی است که می‌تواند در کسب درآمد و منابع مالی مورد توجه قرار گیرد.

 

این شرکت درراستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟

از آنجا که در نگاه تیم مدیریتی ما همواره مباحث اجتماعی، انسانی و اخلاقی از یک منزلت خاص و ویژه برخوردار بوده است، به همین منظور در کنار توجه به فعالیت اقتصادی و تولیدی، تلاش شده در حیطه و جایگاه مسئولیت اجتماعی نیز نقش‌آفرینی داشته باشیم که بنا به یک‌سری ملاحظات و رعایت اصل امانتداری بخش‌هایی از اقدامات گوناگون در این عرصه قابل بیان نیست، اما ما در مناسبت‌های مختلف همچون زلزله، سیل و همه‌گیری ویروس کرونا تلاش جدی برای همسویی با مردم عزیزمان داشتیم و تلاش کردیم حداقل بخشی از آلام و رنج‌های آنان را بکاهیم. حضور در عرصه فعالیت‌های ورزشی، هنری و تولید برنامه‌هایی با مضامین اجتماعی و اخلاقی گام‌های موثری بوده که در این زمینه برداشته شده است. مجموعه ما همواره خودش را در کنار مردم می‌داند.

از دیدگاه شما بازاریابی شبکه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور می‌توان دیدگاه گروهی از مردم را که به این موضوع نگاه مناسبی ندارند، تغییر داد؟

امروز که در خدمت شما هستم، دیگر نوع نگرش و دیدگاه‌های آحاد مردم و مدیران نظام نسبت به این مدل کسب‌و‌کار تغییر کرده و با عملکرد خوب و سازنده‌ای که از این فعالیت در اختیار جامعه قرار گرفته است تقریبا دیگر هیچ‌گونه شائبه‌ای نسبت به این نوع فعالیت در افکار عمومی وجود ندارد. به‌دلیل عرضه کالاهای باکیفیت ایرانی و اقبال مردم به این کالاها و اعتماد و اطمینانی که از این نوع فعالیت اقتصادی در جامعه شکل گرفته است، به لطف خداوند بازاریابی شبکه‌ای در میان مردم از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار شده است و همه قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‌ها این اطمینان را ایجاد کرده که امروز بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی معطوف به این سازوکار شده است؛ گرچه ما سهم بازاریابی شبکه‌ای را در اقتصاد امروز کشور ناکافی می‌دانیم اما استنباط‌مان این است که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و نمو بیشتر این فعالیت هستیم. همان‌طور که می‌دانید بازاریابی شبکه‌ای در دنیا از قدمت و سابقه بسیار طولانی برخوردار است و در ایران، شرکت شبکه بادران این افتخار را دارد که به‌عنوان اولین مجموعه قانونی و مجوزدار از سال ۱۳۹۰ فعالیت خویش را شروع کرده است. طبیعتا تولید محصولات باکیفیت، توزیع و عرضه بدون واسطه و حذف هزینه‌های زائد و حمایت دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی، بخشی از عوامل ایجاد موفقیت در این کسب‌و‌کار است.

 

لطفا در ادامه توضیحاتی را پیرامون تفاوت شرکت‌های هرمی و شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای ارائه فرمایید.

درخصوص تفاوت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دارای پروانه کسب از اتحادیه فروشگاه‌های مجازی هستند و تحت نظر کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه‌ای کار می‌کنند و کلیه فعالیت این شرکت‌ها مورد رصد کنترل کمیته مذکور است.

در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای کالاهای مصرفی با توجه به قیمت عرف جامعه ارائه می‌شود و در صورتی که فردی با خرید کالا از این شرکت‌ها تمایلی به بازاریابی نداشته باشد، ضرر و زیانی متوجه این فرد نمی‌شود، چون کالاهای مورد نیاز خود را طبق عرف بازار خرید کرده است.

لازم به‌ذکر است کالاهای قابل فروش در این شرکت‌ها براساس قوانین فعلی توسط خود شرکت‌ها باید تولید شود و امکان بازپس‌گیری کالاهای خریداری شده تا یک‌سال وجود دارد.

طرح سوددهی این شرکت‌ها طبق قوانین کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه‌ای تدوین شده و در آن تحدید سطوح پرداخت کمیسیون و پاداش وجود دارد و هیچ اجباری به خرید یا سرمایه‌گذاری برای ورود در این شرکت‌ها نیست.

پرداخت کمیسیون و پاداش در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی براساس فروش کالا صورت می‌گیرد، نه عضوگیری و گردش مالی در سیستم بانکی کشور؛ بنابراین نه‌تنها خروج ارزی وجود ندارد بلکه موجب رونق اقتصادی هم می‌شود و پرداخت کمیسیون و پاداش بازاریابان هم در سیستم بانکی کشور صورت می‌گیرد.

برنامه شما برای حمایت از مصرف‌کننده نهایی چیست؟

آنچه در این زمینه مورد توجه است تولید کالاها و محصولات باکیفیت با شرایط مناسب قیمتی و حذف واسطه در چرخه تولید و توزیع است، برای همین ایجاد فروشگاه‌های جایگاه اختصاصی سریع تحویل کالا با عنوان اختصاری «جاست‌بی» در کشور اجرایی شده است و در همین راستا با تمهیدات و تدابیر دیده شده سعی داریم به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی و پشتیبانی و همیاری مصرف‌کنندگان عزیز، محصولات تولیدی این کارخانه‌ها را با حذف واسطه‌ها به‌طور مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم. یقینا شرکت شبکه بادران همواره و همیشه خودش را در کنار مردم و با مردم حس می‌کند و از هیچ تلاشی در جهت بهبود وضع فعلی دریغ نخواهد کرد.

در پایان لازم می‌دانم از شما و همکاران‌تان در ماهنامه وزین و پرمخاطب تجارت طلایی تشکر و قدردانی کنم.

 

 

 

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , اشتغال زایی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , شرکت بادران , بازاریابی شبکه‌ای

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان