دومین کشور در حال پیشرفت آسیای مرکزی، بستری مناسب برای موفقیت

دومین کشور در حال پیشرفت آسیای مرکزی، بستری مناسب برای موفقیت
دومین کشور در حال پیشرفت آسیای مرکزی، بستری مناسب برای موفقیت

کشور عزیز و پر افتخارمان ایران همیشه در تمام حوزه‌های اجتماعی و علمی توانسته افراد موفق بسیاری را به جهان معرفی کند، بسیاری از این افراد هم اکنون در اقصی نقاط جهان مشغول به فعالیت در بسیاری از سازمان‌های شاخص هستند؛ ماهنامه تجارت طلایی در جهت معرفی ایرانیان فعال در برندهای خرده‌فروشی خارج از کشور به سراغ افراد موفق در سازمان‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی رفته تا تجربیات این افراد را در اختیار فعالان این حوزه در ایران بگذارد در این گفت‌وگو قصد داریم تجربیات »علی همایون« که در حال حاضر در فروشگاه کارفور در کشور ازبکستان مشغول به فعالیت است را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق کاری‌تان برای ما بگویید.

علی همایون هستم متولد 1362 لیسانس مدیریت بازرگانی. فعالیت حرفه‌ای من از سال 1384 در جام‌جم شروع شد. با توجه به آشنایی که با کمپانی کارفور داشتم وقتی شنیدم که این شرکت بین‌المللی قصد شروع فعالیت و بیزینس در ایران را دارد و با توجه به علاقه‌ای که به کار در محیط بین‌المللی مثل کارفور داشتم برای همکاری اعلام آمادگی‌ کردم. اولین سمت شغلی من کارمند فروش بخش لوازم صوتی و تصویری بود، در سال ۱۳۹۲ به سمت مدیر بخش الکترونیکی و ‌موبایل منصوب شدم، بعد از حدود یک سال در سال ۱۳۹۳ به سمت مدیر بازرگانی و خرید کشوری در دفتر مرکزی هایپراستار منصوب شدم که حدوداً به مدت ۴ سال در این شغل انجام وظیفه کردم، در سال ۱۳۹۷ کمپانی هایپراستار تصمیم به بازگشایی فروشگاهی بسیار بزرگ و‌ پرچمدار در مجموعه ایران‌مال گرفت، که بنده به عنوان مدیر دپارتمان مربوطه مشغول به کار شدم و فروشگاه در زمستان سال ۱۳۹۷ بازگشایی شد، با چند جابه‌جایی کوچک در سال‌های بعد جهت شروع چالشی بزرگتر درخواست مسئولیتی متفاوت کردم که به بنده واگذار بشه که به عنوان مدیر فروشگاه شعبه کورش‌مال در غرب تهران منصوب شدم، علیرغم تجربه و اطلاعات محدود در زمینه مواد غذایی تازه موفق به دستاوردها و نتیجه خوبی شدم. همزمان به فکر کار در محیطی خارج از ایران در مجموعه کارفور بودم که بتوانم تجربیات جدیدی کسب کنم، بعد از حدود‌ ۸ ماه در سال ۱3۹۹ دفتر مرکزی کارفور در ازبکستان اعلام نیاز جهت مدیر متخصص در زمینه مدیریت و افتتاح فروشگاه کرد که باتوجه به سوابق بنده در زمینه افتتاح و مدیریت فروشگاه، به طور رسمی از من دعوت به همکاری شد و به کارفور ازبکستان به عنوان مدیر دپارتمان غیرخوراکی و ‌مصرفی مشغول به کار شدم که بعد از سه ماه به عنوان مدیر فروشگاه اصلی و پایلوت ازبکستان منصوب شدم. تا سال ۱۴۰۰ تمامی فروشگاه‌های کارفور در شهر تاشکند که پایتخت ازبکستان بود در سال ۱۴۰۰ پروژه فروشگاه جدید درحال ساخت بود که بنده به عنوان مدیر فروشگاه و بازگشایی فروشگاه جدید در شهر تاریخی سمرقند منصوب شدم؛ پروژه‌ای با حدود ۱۰۰ نفر کارمند مستقیم.

بزرگترین چالش من در شهر سمرقند اجرا و بهره‌برداری به موقع در تاریخ مقرر در شهری تقریباً سنتی و به دور از پایتخت و دسترسی به تمام منابع بود.

چالش دوم من اجرای تمامی استانداردهای بین‌المللی کارفور با نیروهای ۱۰۰٪ محلی و بدون هیچ تجربه‌ای در زمینه تجارت مدرن بود.

 

 

 همیشه وقتی صحبت از مهاجرت است کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و ... مد نظر هستند، وقتی تصمیم گرفتید به یک مهاجرت حرفه‌ای اقدام کنید چه حسی از رفتن به ازبکستان داشتید؟

من معتقدم برای هر فعالیتی از ابتدا بایستی به کوچک تا بزرگ، وجود و چرایی انجام کار تا نحوه انجام و ... فکر کرد.

چگونه شروع کردن و مسیری که برای توسعه شخصی‌ خود طی می‌کنم از مهمترین عواملی است که می‌تواند مقصد را مشخص کند نه صرفاً اسم اون کشور و می‌تواند زیرساخت قدم‌ها و مسیر بعدی را شکل دهد.

کشور ازبکستان برای من چالش‌های سازنده زیادی داشت،کشوری با پتانسیل رشد بالا در زمینه ریتیل و دیجیتال مارکتنیگ که می‌تواند تا چند سال آینده حرفی برای گفتن در منطقه داشته باشد.

 

شرایط کسب و کار در کشورهای همسایه ایران علی‌الخصوص کشور ازبکستان چطور است؟

کشور ازبکستان در بین کشورهای آسیای مرکزی رتبه دوم از لحاظ پیشرفت رو بعد از قزاقستان دارد، ازبکستان از 4 سال پیش با تغییراتی که در زمینه سیاست خارجی در جهت پیشرفت صنعتی و تجاری کشور انجام داد شروع به آماده‌سازی زیرساخت‌های مربوطه کرد که سرعت خوبی داشته و به سرعت در حال تغییر و پیشرفت هست، به طوری که با در نظر گرفتن پروژه‌های بزرگی نظیر تاشکند سیتی و سمرقند سیتی که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد متوجه جایگاه این کشور در آسیای مرکزی در چند سال آینده خواهیم شد.

 

 

 نظرتان در رابطه با جذابیت دیجیتال مارکتینگ در کشورهای همسایه علی‌الخصوص مارکت ازبکستان به چه صورت است؟

با توجه به اینکه ازبکستان محدودیتی را برای حضور کاربران در فیس‌بوک و تلگرام در نظر نگرفته است؛ بیشتر تبلیغات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ در فیس‌بوک و تلگرام انجام می‌شود و همچنین اینستاگرام.

بیزینس‌های صنعت ریتیل می‌توانند از این فضا به نفع خود استفاده کنند و با حضور در این فضا، نظر افراد مختلف را جلب کنند و باعث جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش خود شوند.

اهمیت حضور بیزینس‌های در فضای دیجیتال مارکتینگ را می‌توان با یک مثال توضیح داد؛ در نظر بگیرید که کمپانی در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کنند و یک فروشگاه در سطح شهر دارد، این فروشگاه با وجود محصولات با کیفیت و مشتریانی که دارد، پاسخگوی تعداد محدودی مشتری است. فرض کنید که این مجموعه در اینستاگرام حضور پیدا کند (البته با تولید محتوای مناسب)؛ بدون شک در این فضا می‌تواند با افراد بیشتری آشنا شود و مشتریان بیشتری جذب کند. این مجموعه می‌تواند علیرغم مشتریان خود، مشتریان سایر مناطق شهر را هم پاسخگو باشد. این مثال نشان می‌دهد دیجیتال مارکتینگ چقدر می‌تواند به رشد یک بیزینس کمک کند این در صورتی است که بیزینس به‌درستی با این فضا آشنا باشند.

 آینده دیجیتال مارکتینگ در ازبکستان آینده روشنی است و من معتقد هستم که این حوزه رشد زیادی خواهد داشت.

 

 برای موضوع دیجیتال مارکتینگ در کشورهای همسایه علی‌الخصوص کشور ازبکستان و کشور ایران در حوزه صنعت ریتیل و مراکزخرید چه پیش‌بینی دارید؟

در مورد آینده دیجیتال مارکتنیگ شرکت‌ها و سایر افراد در تلاش هستند تا از طریق دانشی که در این زمینه وجود دارد؛ اطلاعات خود را بیشتر کرده و از آن در زمینه‌ای که مشغول به فعالیت هستند، استفاده کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت که آینده دیجیتال مارکتینگ در ازبکستان خوب است و در حال حاضر مسیر رو به پیشرفتی دارد.

 

 

در مسیری که تاکنون پیموده‌اید، چه عواملی باعث رشد شما در حرفه‌تان شده است؟

عواملی که باعث رشد فردی و حرفه‌ای من شده شرکت در دوره‌های آموزشی جدید، غلبه بر ترس، ریسک کردن، شناسایی نقاط ضعف و کور و برطرف کردن آن و در آخر، مشورت، مشورت و مشورت.  

 

 آیا همچنان قصد ادامه فعالیت در خارج از کشور را دارید یا به بازگشت به ایران و انتقال تجربیات بین‌المللی که کسب کرده‌اید به جوانان ایرانی و سازمان‌ها هم فکر می‌کنید؟

با توجه به شرایط کنونی فعلا برنامه‌ای برای بازگشت ندارم، قطعاً این اتفاق خواهد افتاد اما به شرایط بسیاری هم در ایران و هم در ازبکستان بستگی دارد.

 

شما که در حال حاضر خارج از صنعت خرده‌فروشی ایران فعالیت می‌کنید اوضاع این صنعت را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید آیا توصیه‌ای برای بهبود دارید؟

صنعت خرده فروشی ایران در جایگاه خوبی نسبت به منطقه قرار دارد ولی در جهت بهبود وضعیت، رویکرد استفاده از فناوری‌های نوین که کاهش هزینه‌ها و همچنین صرفه‌جویی در وقت مردم را دارد و نیازی نیست که مردم به صورت حضوری برای خرید مراجعه کنند، می‌تواند آینده صنعت خرده‌فروشی را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند.

تگها : مهاجرت , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , دیجیتال مارکتینگ , کارفور , فرصت شغلی , کارفور ازبکستان , آسیای مرکزی , کارفور سمرقند , چهره جوان

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان