دنیای خرده‌فروشی در سوگ «جاگیتانی»

دنیای خرده‌فروشی در سوگ «جاگیتانی»
دنیای خرده‌فروشی در سوگ «جاگیتانی»

 بزرگی برای تمام قرون

درگذشت میکی جاگتیانی میلیاردری هندی، از بزرگان عصر خرده‌فروشی و موسس «لندمارک گروپ» در سن 70 سالگی، انبوهی از غم و ناراحتی را برای دنیای تجارت رقم زد.

او که در صنوف مختلفی از جمله خرده‌فروشی، ساخت و ساز و هتلداری در بیش از 30 کشور جهان، فعالیت‌های موثری داشت، حدود 50 هزار کارمند را در شرکت‌ خودش می‌دید و  ثروتش 5 میلیارد دلار برآورده می‌شد.

شروع قصه

جاگتیانی کسب و کار خود را در امارات را‌ه‌اندازی کرد. او در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۸/۲ میلیارد دلار در رده سیصد و پنجاه و چهارم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت و لازم به ذکر است که ثروت خود را از گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لندمارک به دست آورد. میکی موکش جاگتیانی پس از این که  در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۲ در هندوستان به دنیا آمد، دوران مدرسه خود را در شهرهای بمبئی و بیروت گذراند و سپس به لندن مهاجرت کرد. میکی جاگتیانی برای ادامه تحصیل به دانشکده حسابداری لندن رفت اما کمی‌بعد تحصیل را رها کرد. میکی برای امرار معاش در لندن به تاکسیرانی پرداخت و  کمی‌بعد به بحرین رفت و اداره فروشگاه محصولات کودکان را که از خانواده‌اش به ارث رسیده بود به دست گرفت. میکی جاگتیانی کسب‌وکار خود را تنها با ۶۰۰۰ دلاری که از خانواده‌اش به ارث برده بود، شروع کرد. اوبه ‌این شکل در سال ۱۹۷۳ از طریق شرکتش، اولین فروشگاه  برند لندمارک را در بحرین به روی مردم گشود. میکی جاگتیانی به تدریج بر تعداد فروشگاه‌های شرکت افزود و همچنین حوزه فعالیت شرکتش را به لوازم سرگرمی، مواد‌غذایی، هتلداری و الکترونیک گسترش داد. او همچنین بخش لجستیک و توزیع برندش را به بسط و گسترش رساند.

 

 روزهای بزرگ

امروزه حدود 50هزار نفر در سرتاسر جهان برای فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ لندمارک مشغول به کار هستند. گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لندمارک بیش از هزار فروشگاه را در 30 کشور از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، هندوستان، پاکستان، چین و اسپانیا، اداره می‌کند. فروش گروه لندمارک با بیش از 10 برند اصلی در حدود ۵/۲ میلیارد دلار برآورد شده است. در حال حاضر‌این برند در حوزه‌های مختلفی چون مد، کفش، مبلمان، الکترونیک، مواد غذایی و هتلداری فعالیت می‌کند. گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لندمارک بیشتر در بازار قشر متوسط جامعه فعالیت می‌کند که همین مو ضوع باعث سرپا ماندن ‌برند در دوران رکود فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد و در حالی که اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس در رکودهای اخیر آسیب دیده بود، فروش  لندمارک به میزان20  درصد افزایش داشت. میکی جاگتیانی همچنین مالک بخشی از سهام فروشگاه‌های کالاهای لوکس ساکس در آمریکا، فروشگاه‌های دبنهامز در انگلیس و رستوران‌های زنجیره‌ای کارلوچیوز در بریتانیا بود. جاگتیانی در سال ۲۰۰۸ وارد فهرست میلیاردرهای مجله فوربز شد.میکی جاگتیانی با رنوکا جاگتیانی ازدواج کرد و 3 فرزند داشت. او تا قبل از مرگ  در دبی زندگی می‌کرد. همسر میکی جاگتیانی در حال حاضر بخش مد شرکت به نام اسپلش را اداره می‌کند. میکی جاگتیانی نه تنها در کسب و کار که در امور خیریه هم فردی سرشناس تلقی می‌شد. او در سال ۲۰۰۰ بنیاد بین‌المللی توانمندسازی لندمارک را تاسیس و از این طریق به ریشه کن سازی فقر در هندوستان کمک کرد.‌این بنیاد، برنامه‌های توسعه تحصیلات و بهداشت‌، تامین مسکن برای کودکان بی‌خانمان،‌ ایجاد مدارس غیررسمی، کلینیک‌های عمومی ‌برای افراد بی‌خانمان و خانه سالمندان را دنبال می‌کند.

منبع: BLOOMBERG.COM

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , تجارت , فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , جاگتیانی , دنیای تجارت , فروشگاه های زنجیره ای لندمارک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان