درگذشت طراح مد مشهور «پاکو رابان»

درگذشت طراح مد مشهور «پاکو رابان»
درگذشت طراح مد مشهور «پاکو رابان»

رابان، مردی برای همه برندها

پاکو رابان، طراح مد و صاحب صنعت اسپانیایی - فرانسوی در حالی در ٨٨  در فرانسه درگذشت که کار خود را با طراحی در برندهایی مانند دیور، بالنسیاگا و ژیوانشی آغاز کرده و سال 1966 برند شخصی خودش را پایه‌گذاری کرده بود.

او یکی از طراحانی بود که در دهۀ  60 مد و لباس را با دنیای صنعت و تکنولوژی‌های جدید آشتی دادند. پاکو رابان در 20 سال اخیر به شدت طرفدار علوم غریبه شده بود و گاه به غیب‌گویی و سخنان وهم‌آمیز می‌پرداخت. پاکو رابان در روز سوم فوریه در دهکدۀ کوچکی واقع در منطقۀ برتانی فرانسه درگذشت. خانوادۀ او در زمان جنگ‌های داخلی اسپانیا به فرانسه پناه آورده بودند. برند اسپانیایی «پیوگ» که در حال حاضر مالک برند پاکو رابان است، با انتشار خبر درگذشت، پاکو رابان را «شخصیت بارز دنیای مد و دارای نگرشی انقلابی» معرفی کرد. مدیر بخش زیبایی و مد این برند، پاکو رابان را «هنرمندی آوانگارد» دانست. به گفتۀ او چه کسی به غیر از رابان می‌توانست کاری کند که زنان پاریسی طرفدار دامن‌های پلاستیکی و فلزی شوند؟  جهان صنعت، ذوب آهن، خودروسازی و به طور کلی همۀ وجوه فن‌آوری‌های مدرن مهم‌ترین منبع الهام پاکو رابان بودند. او در سال‌های دهه 60  راه‌های تازه‌ای را در طراحی لباس گشود که تا آن زمان بکر و دست نخورده بود. یکی از همکاران اسپانیایی‌اش یادآوری می‌کند یکی از موفق‌ترین عطرهای زنانۀ  پاکو رابان «کالاندر» نام داشت که به معنای «جلوپنجرۀ خودرو» است. کاربرد این نوع واژگان در دنیای مد زنانه هم قبل از او سابقه نداشت.

 

 

پاکو رابان در فرانسه در دانشکدۀ هنرهای زیبای پاریس معماری خوانده و از همان دوران تحصیل به گرایش‌های مدرن در معماری و تزیینات علاقه‌مند شده بود. با اینکه خاطرات بسیار تلخی از اسپانیا داشت اما هیچ گاه ارتباط با سرزمین مادری را قطع نکرد. مادرش نزد «بالنسیاگا» که بزرگترین طراح مد تاریخ اسپانیا خوانده شده به عنوان خیاط رده ممتاز کار می‌کرد. پدرش، ژنرال ارتش در جنگ‌های داخلی اسپانیا و  فرماندۀ پادگان «گرنیکا» بود و سرانجام در سال ۱٩۳۶ به دست نیروهای ژنرال فرانکو اعدام شد. 3 سال بعد از این واقعه، تمامی اعضای خانواده به فرانسه مهاجرت کردند. پاکو رابان فعالیت در دنیای لباس و مد را با ساخت زیورآلات و کراوات‌ شروع کرد. او آثار خود را به کریستیان دیور یا پیر کاردن نشان می‌داد و از این طریق کم‌کم توانست جای خود را در میان مزون‌های مشهور پاریس باز کند اما در سال ۱٩۶۶ نمایش لباس‌های زنانۀ پاکو رابان، ناگهان نام او را سر زبان‌ها انداخت؛ لباس‌هایی که بعدها در خیلی از فیلم‌های فضایی و علمی-تخیلی مورد تقلید گرفت و رقص پابرهنۀ مانکن‌های بسیار لاغر، البته باعث شد منتقدان مد، سنت‌شکنی‌های او را بی‌سلیقگی توصیف کنند. با این حال، زمانه، نوآوری‌های او را پذیرفت و موج مقلدان  به سرعت افزایش یافتند.در همین دوران، ستارگانی چون جین فوندا یا بریژیت باردو تبلیغ‌گر آثار پاکو رابان شدند و شهرت او را از فرانسه و اسپانیا به لندن و نیویورک رساندند. سالها بعد (۲٠۱۱) ستاره‌‌های دیگری با پوشیدن پیراهن کاغذی پاکو رابان، گرایش اصیل او را به کشف و نوآوری یادآوری کردند.

 

 

پاکو رابان با علاقۀ شدیدی که به علوم خفیه و نجوم و غیب‌گویی داشت، بارها موضوع شوخی و مسخرۀ رسانه‌ها قرار گرفته بود. به عنوان مثال، او در سال ۱٩٩٩ پیش‌بینی کرده بود سقوط ایستگاه فضایی روسی «میر» باعث ویرانی کامل شهر پاریس خواهد شد. این نوع اظهارات او در سال‌های اخیر، شخصیتش را در مقام یک هنرمند و صاحب صنعت خلاق مخدوش کرده بود. او که ظاهراً به تناسخ هم باور داشت، ادعا می‌کرد قبلاً در کالبد یک زن در دورۀ لوئی چهاردهم زندگی کرده و با مریخی‌ها و حتی با خدا دیدار داشته است. او همچنین گفته بود بیش از سه‌هزار سال قبل، «توت‌عَنخ‌آمون» فرعون مصر را به دست خود کشته است!

منبع: Reuters

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , صنعت مد , درگذشت , دنیای مد , طراح , طراح مد , پاکو رابان , مد ولباس , شهرت , طراح اسپانیایی , زیبایی و مد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان