دانش ترکیب رنگ‌ها در ردیف مهم‌ترین عوامل رشد صنعت مد و پوشاک

دانش ترکیب رنگ‌ها در ردیف مهم‌ترین عوامل رشد صنعت مد و پوشاک
دانش ترکیب رنگ‌ها در ردیف مهم‌ترین عوامل رشد صنعت مد و پوشاک

 

امروزه در ایران طراحی مد و لباس به‌عنوان یک شغل تلقی می‌شود و با تلاش همسو میان دو بخش صنعت و دانشگاه، این عرصه جای خودش را در میان دیگر مشاغل باز کرده است؛ هرچند هنوز تا به دست آوردن جایگاه اصلی فاصله قابل‌توجهی دارد.

نکته اینجاست که طراحان لباس، طراحان الگو، خیاطان، طراحان پارچه و دوزندگان در ایران، همگی با عنوان طراح لباس مطرح می‌شوند، درحالی‌که هرکدام از این بخش‌ها متصدی حرفه‌ای جداگانه‌ای دارند.

طراحان پوشاک از ترکیب خطوط، تناسب رنگ و بافت، آنچه در ذهن دارند را به تصویر می‌کشند و نوع پارچه و مدل را تعیین می‌کنند.

طراح الگو با توجه به طرح کشیده‌شده توسط طراح پوشاک، الگوی اولیه را طراحی و تهیه می‌کند تا اشکال‌ها و نواقص آن نمایان شود.

خیاطان وظیفه سفارش گرفتن پوشاک طراحی‌شده را برعهده دارند به‌طوری‌که با توجه به اندازه‌های هر فرد، پوشاکی با سایز آن فرد را می‌دوزند.

هنرآنلاین در گزارشی که منتشر کرده نوشته است: «طراحان پارچه، بافت پارچه را طراحی می‌کنند تا به صنایع نساجی یا کارگاه‌های بافندگی تحویل دهند. دوزندگان درواقع اپراتورهای چرخ‌خیاطی هستند که در تولیدی‌ها و کارگاه‌ها تنها وظیفه دوخت لباس را به عهده‌ دارند؛ بنابراین تحصیلات آکادمیک در هرکدام از این بخش‌ها لازم است تا کارها بین افراد متخصص تقسیم و به نحو احسن انجام شود، چراکه یک نفر به‌تنهایی به‌خوبی از عهده انجام تمام کارها برنخواهد آمد.

 

مد به‌عنوان یک پدیده بسیار متغیر و گاه زودگذر نیاز به شناخت و بررسی دارد. آگاهی از مد و شناسایی روند مد به فعالان حوزه مد و پوشاک کمک می‌کند تا با مدیریت مد در ایران و پیش‌بینی آینده مد، پوشاکی متناسب با آنچه نیاز مشتری است تولید کنند و مد پوشاک را به سمت و سویی که متناسب با فرهنگ و هنر جامعه است سوق دهند. در این میان تحصیلات آکادمیک در مورد مد و شناخت آن می‌تواند به رشد کسب‌‌و‌کارهای مد و پوشاک کمک بسزایی کند.

اما رنگ به‌عنوان یکی از عناصر مهم زیبایی در پوشاک، موردمطالعه پژوهشگران، روان‌شناسان و هنرمندان بسیاری قرار گرفته است تا کاربردهای مختلف را بررسی کنند و از رنگ در زمینه‌های مختلف هنر و علم بهترین استفاده را ببرند. رنگ یکی از عوامل مهم در طراحی پوشاک است به‌طوری‌که طراح باید برای کاربرد و ترکیب رنگ مواردی از قبیل خصوصیات روان‌شناختی، موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، تاریخی و مذهبی و حتی شرایط اجتماعی-سیاسی رنگ را در نظر داشته باشد.

همچنین برای گروه‌های مختلف سنی، موقعیت شغلی و نوع فعالیت افراد، رنگ‌های مختلفی توسط کتب رنگ‌شناسی معرفی ‌شده است؛ بنابراین لازم است طراحان پوشاک ‌غیر از اطلاعاتی که تجربی به دست می‌آورند تحصیلات و مطالعاتی بر ترکیب رنگ‌ها داشته باشند. با توجه به موارد مذکور، تحصیلات آکادمیک در مورد طراحی پوشاک، مد و ترکیب رنگ‌ها به‌عنوان یکی از عوامل مهم رشد کسب‌ و کارهای مد و پوشاک مطرح شده است.

تگها : پوشاک , خرده فروشی , مراکزخرید , ماهنامه تجارت طلایی , مد و پوشاک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان