تعهد رمز موفقیت تیم سازی حرفه ای

تعهد رمز موفقیت تیم سازی حرفه ای
تعهد رمز موفقیت تیم سازی حرفه ای

پیرو مقاله‌ای که در خصوص نیروهای کارآمد در ماهنامه شماره 101 تجارت طلایی به رشته تحریر درآمد، بر آن شدم تا تجربیاتی در خصوص تیم‌سازی و ایجاد مهارت در یک تیم حرفه‌ای را برای همکاران گرامی مطرح نمایم.

اصولا افرادی که دارای مهارت خیلی بالا و در عین حال انعطاف‌پذیر باشند، انگشت‌شمار بوده و از آن سو، افرادی با تجربه بالا، خیلی پر مدعا و انعطاف ناپذیرند که در صورت همکاری با چنین افرادی باید بدانیم امکان شکل‌دهی و چکش‌کاری شخصیتی در آن‌ها برای هماهنگ‌سازی با اهداف سازمان یک شرکت بسیار مشکل بوده و امکان همکاری وجود ندارد. در حالی که یک شرکت یا سازمان به نیروهایی دارای تجربه بالا نیازمند است تا در راه رسیدن به اهداف عالی خود، از راه‌های پر پیچ‌وخم به راحتی عبور نماید.

حال چگونه می‌توان تعادلی بین افراد با تجربه و اهداف یک سازمان ایجاد کرده و چطور باید این تعادل را مدیریت کرد؟

بنده به شخصه در طول سال‌هایی که مشغول به کار بوده‌ام، چالش‌های بسیار زیادی را تجربه کرده‌ و بیش از 1000 نفر نیروی متقاضی کار با رفتارها و سلایق مختلف را مورد مصاحبه و چالش قرار داده‌ام و پس از به کارگیری آنان، سعی کرده‌ام تا علیرغم اختلافات زیادی که بین این افراد وجود داشته، تمامی نیروها را به سمت اهداف عالی سازماندهی کنم. هم‌اکنون در سازمانی که در آن مشغول به کار هستم( شرکت کهن‌پیشگان، نمایندگی رسمی برندهای آدل و رمان و کهن و ... ) این موضوع به شدت موج می‌زند و موجب موفقیت‌های بسیار بزرگ در سازمان ما شده است. همین یکسان‌سازی نیروها امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت، سازمان یا فروشگاه‌های مختلف دیگر است.

 

راز دستیابی به داشتن یک تیم سازمان‌دهی شده و حرفه‌ای، چیزی جز به کارگیری نیروهای انعطاف‌پذیر نمی‌تواند باشد.

بنده امروزه به وجود تک تک همکاران خود افتخار می‌کنم و با عنایت به اینکه همکاری با این عزیزان به مدت طولانی است، لذا ما دارای یک تیم کامل و حرفه‌ای از دیدگاه خودم هستیم و این تیم سرمایه اصلی شرکت ما به حساب می‌آید.

اصولا افرادی که انعطاف‌پذیر بوده و به قوانین شرکت احترام بگذارند و مسیر تعالی رشد کاری تعیین شده را یکی پس از دیگری طی نمایند، شرایط اولیه ورود همکاران به حیطه همکاری با سازمان ماست. این معیارها از ایده‌آل‌ترین مدل فکری یک مدیر عامل یا مدیر فروش یک سازمان محسوب ‌می‌شود و برای دستیابی به آن هم؛ تلاش زیاد و زمان زیاد از الزامات آن است. در نهایت با تشکیل یک تیم ایده‌آل، محیطی گرم و مطلوب برای همکاران و به نتیجه رسیدن اهداف سازمان و لذت پرسنل و مدیران را به همراه خواهد داشت.

 

 

افرادی که خواهان اشتغال هستند، قطعا چند فاکتور مهم مدنظرشان خواهد بود:

1- امنیت شغلی

2- حقوق و دستمزد عالی

3- راحتی کار و آسان بودن کار

4- محیطی به دور از حاشیه

5- پرداخت به موقع حقوق و دستمزد

این پنج مورد برای یک پرسنل مشغول به کار در یک فضای ایده‌آل است، اما پرسنل نیز باید متضمن شرایطی باشد تا شرکت قادر به ایجاد آن فضای ایده‌آل برای او شود که عبارتند از:

1- انعطاف پذیری و آموزش‌پذیری بالای آن فرد

2- صداقت کاری

3- میل به پیشرفت کاری

4- احترام گذاشتن و رعایت کردن قوانین شرکت

5- پرهیز از اعمال سلایق شخصی در کار

حال می‌توان در ارتباط با پنج خواسته پرسنل و پنج خواسته شرکت بیشتر صحبت کرد.

 

 

ما باید پرسنل شرکت خودمان را شریک کاری و تجاری خود دانسته و نسبت به وظایف محوله، برای تعیین دستمزدش اقدام نماییم و همواره روند حقوق باید طوری برنامه‌ریزی شود که هر چقدر کارایی پرسنل موجب سوددهی شرکت شود، به همان میزان افزایش دستمزد پرسنل را به همراه داشته باشد.

یک جمله معروف وجود دارد که می‌گوید؛هرچقدر برای شریک کاری خود بیشتر بخواهی یا ببینی، شریک کاری شما هم برای شما هم بیشتر خواهد خواست و خواهد دید.

تعیین روند پرداخت حقوق و بازگو کردن آن برای پرسنل، بسیار بسیار فاکتور مهمی بوده چرا که قرار است پرسنل در مدت زمان لازم با شرکت همکاری کند و ما نیز باید سعی کنیم تا پرداخت حقوق‌ها در سر رسید تعیین شده انجام شود. پرسنل برای دریافت حقوق بابت زندگی شخصی‌اش برنامه‌ریزی کرده است، لذا در صورتی که به هر دلیل از موعد پرداخت بگذرد، شرکت روزانه مقادیر زیادی متضرر خواهد شد بدون آنکه متوجه شود چرا که تمامی پرسنل ذهن‌شان برای دریافت حقوق درگیر بوده و موجب کاهش کیفیت کارکرد آن‌ها و در نتیجه دچار حاشیه پراکنی می‌شود.

اگر ما پرداخت دستمزد بالا و در سر رسید اعلام شده داشته باشیم، در نتیجه می‌توانیم توقع کارکردن از کل مجموعه را داشته چرا که به تعهدات اصلی خودمان عمل کرده‌ایم و دیگر جایی برای اینکه ذهن کسی درگیر شود، را نگذاشته‌ایم. بنابراین زمان بسیار مناسبی است که سازمان خود را به بهترین شکل مدیریت نماییم.

افرادی که سابقه کاری زیادی داشته ولی انعطاف‌پذیر نیستند، در شرکت‌های دیگر این موضوع را یک مزیت دانسته و برای این مزیت، سعی در انعطاف‌پذیری به صورت آرام دارند تا این محیط کاری را از دست ندهند.

افرادی که از تجربه کاری زیادی برخوردار نیستند، در سازمان باید سریعا شناسایی شوند و با سرمایه‌گذاری و آموزش لازم برای یک همکاری طولانی‌مدت آماده شوند.

در این میان افراد با تجربه به عنوان رهبر افراد کم تجربه به کار گرفته می‌شوند که پس از مدتی به طور مثال بعد از یک سال، مشاهده خواهیم کرد که سازمان شما به یک حد متوسطی رسیده و کارها به طور روتین، سوق داده شده است.

موضوع بعدی، مدل برخورد کارفرما یا مدیران بالادستی با پرسنل خود است. در ابتدای امر باید بگویم که مهم‌ترین موضوع، رعایت سلسله مراتب از طرف مسئولان و مدیران شرکت مطرح است زیرا اگر از راس یک هرم مدیریتی، قوانین کاری لازم صادر نشود، به زودی این بی‌برنامگی به قاعده هرم رخنه کرده و سازمان دچار بهم ریختگی خواهد شد. رعایت سلسله مراتب باعث می‌شود تا همه پرسنل قادر نباشند موضوعات را به دیگر افراد شاغل در شرکت منتقل نمایند. پیشنهاد می‌شود تا یک چارت سازمانی برای شرکت تعیین شده تا در آن شرح وظایف تعریف شود و در نهایت یک برنامه‌ریزی هماهنگی مشخص گردد. این روش به ما کمک می‌کند تا خیلی بهتر و راحت‌تر موضوعات را مدیریت کنیم.

در این مدل کار حرفه‌ای، تمامی پرسنل آگاه خواهند شد که هر امری در این سازمان مرتبط با فرد متخصص آن کار است در نتیجه سلایق شخصی و قضاوت‌های شخصی، از سازمان شما به دور خواهند بود.

تیم‌سازی معنای واقعی‌اش این است که همه افراد شرکت متوجه شوند هر کاری روند خاص و متخصص خاص خود را دارد، لذا از بسیاری از صحبت‌های بدون ارتباط پرهیز کرده و از دست زدن به خیلی از کارهای نامربوط یا خطرناک پرهیز خواهند کرد.

با توضیحات فوق، شما قادر خواهید بود تا آنچه را که به اصطلاح اهداف شرکت یا سازمان شماست، انجام داده و  افراد پرسنل شما با عنایت به مزیت‌های شرکت یا سازمان‌تان، انعطاف‌پذیر شده‌ و در گام بعدی آموزش‌پذیر شوند و در نهایت با پذیرش اهداف از پیش تعیین شده سازمانی، موجب پیشرفت همه‌جانبه شرکت شوند.

هر پرسنل باید یاد بگیرد که انجام کار محوله آسان نبوده و برای کار آسان نیز حق و حقوق بالایی دریافت نخواهد کرد. این از جمله وظایف سازمان است تا چنین مدل تفکری را در ذهن پرسنل خود ایجاد کند که اگر حقوق بیشتری انتظار داری، باید تلاش بیشتری را نیز انجام دهی تا نتیجه و حاصل کار مفید و بهتر باشد.

 

 

در اینجا توصیه اکید به مدیران بالادستی شرکت این است که روند پرداخت حقوق و میزان حقوق را خیلی خیلی شفاف‌سازی کرده و به تک تک پرسنل توضیح دهند تا هر یک از پرسنل با توجه به میزان ساعت کاری وفروشی که داشته، به محدوده دریافتی حقوق خود پی ببرد.

این اعتماد سازی موجب خواهد شد تا پرسنل با خیال راحت برای شرکت خدمت کرده و همیشه وکیل مدافع شرکت در برابر افراد دیگر باشند.

حال پرسنل مشغول به کار در شرکت یا سازمان، به یک فاکتور دیگر نیاز دارند و آن امنیت شغلی است که این موضوع نیز با گذشت زمان و مجموعه عملکرد سازمان به پرسنل ثابت خواهد شد. بنابراین با پرداخت حقوق مناسب، امنیت شغلی مناسب و محیطی سالم، شما قادر خواهید بود تا تمام امور نشدنی را از طریق همین پرسنل انجام داده و به دنبال آن قوانین، اهداف و سوددهی شرکت را به راحتی پیاده‌سازی نمایید و این همان هدف نهایی است که در این مرحله شما پرسنل انعطاف‌پذیر و با حس دوست‌دار سازمان تربیت کرده‌اید.

در پایان متذکر می‌شوم؛ تمام سازمان‌ها نیاز به یک تیم حرفه‌ای و انعطاف‌پذیر دارند که ساختن این تیم نیاز به زحمت بسیار و وقت طولانی است، اما در انتها با طی مسیر صحیح و با ایجاد تیم دلخواه لذت بسیاری خواهید برد و قادر خواهید بود بسیاری از امور را به دست همین این افراد سپرده و شما با تکیه بر این تیم و ایجاد مهارت‌ها، دست به کارهای بزرگ‌تری بزنید.

در بخش انتهایی عرایضم، بر خود وظیفه می‌دانم از جناب آقای دکتر پرویز قدملی، پدر ارجمندم نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم که مثل همیشه با حمایت‌های خودشان، من را کمک کردند و همیشه بر خود می بالم که چنین پدر نازنینی دارم و از جناب آقای شاهرخ کشاورز بابت کمک‌های بی‌دریغی که به بنده مبذول داشتند و همیشه در زمینه اطلاع‌رسانی به نیروهای جوان کشور راهگشا بودند، تشکر ویژه نمایم و امیدوارم همگی دست در دست هم موجب سرافرازی کشور ایران باشیم.

 

پویان قدملی

مدیر فروش برندهای پوشاک زنانه

 

تگها : خرده فروشی , نیروی انسانی , ماهنامه تجارت طلایی , پرسنل فروشگاه ها , مدیر فروش , پویان قدملی , نیروی انسانی کارآمد , کهن‌پیشگان , آدل , رمان , کهن , امنیت شغلی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان