بحران‌ تعطیلی‌ها دامنگیر مراکز خرید کشور

بحران‌ تعطیلی‌ها دامنگیر مراکز خرید کشور
بحران‌ تعطیلی‌ها دامنگیر مراکز خرید کشور

 

 

عصر روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه سال جاری، پردیس سینمایی مجتمع «معین مال» میزبان جلسه «هم‌اندیشی بحران‌های روز مراکز خرید» بود که به همت ماهنامه تجارت طلایی در این مجموعه برگزار شد و مدیران و بهره‌برداران مراکز خرید کشور در آن به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

جلسه هم‌اندیشی بحران‌های روز مراکز خرید درحالی برگزار شد که مراکز خرید و درواقع بسیاری از اصناف موجود در آن‌ها، سومین هفته تعطیلات ناشی از موج چهارم ویروس کرونا را پشت سر می‌گذاشتند و با وجود مشکلات و چالش‌های فراوان، همچنان سعی در پایداری و تحمل بحران برای ادامه فعالیت داشتند.

از همان روزهای نخست ورود ویروس کرونا به کشور و اعلام خبر تعطیلی‌ها در کشور، مراکز خرید از جمله نخستین فضاهایی بودند که به رغم دراختیارداشتن پرسنل و کسبه بسیار، مجبور به تعطیلی شدند و از آنجایی که شاهد اقدامی کارساز برای بهبود شرایط و چاره‌جویی نبودند، با همدلی و قرارگرفتن در کنار یکدیگر، سعی در عبور آسان‌تر از این بحران داشتند.

گویا این فضاهای مسقف که از همان ابتدای تولد و ورود ویروس کرونا به کشور، تمهیدات گوناگونی برای مقابله با این بحران اندیشیدند و با صرف هزینه‌های بسیار، برای رعایت حداکثری شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی و به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری کووید 19 برای مشتریان تلاش می‌کردند، در ردیف خطرناک‌ترین فضاها برای انتقال این ویروس قرار گرفته و با هر بار اوج‌گیری این بیماری باید تعطیل می‌شدند. درحالی‌که اجرای مراحل تب‌سنجی، اضافه‌کردن دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده برای استفاده مشتریان و... از جمله عواملی بود که از آغاز بحران کرونا در مراکز خرید کشور اجرا شد.

از طرف دیگر، مراکز خریدی که تا حدودی تازه‌تاسیس هستند و طرفداران بسیاری را هم به خود جذب کرده‌اند، حتی پیش از تعطیلی همگانی، موظف شدند که بنابر دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده، مراکز تفریحی خود از جمله پردیس‌های سینمایی و شهربازی‌ها را غیرفعال کنند.

 

 

اوج‌گرفتن نگرانی‌ها از تعطیلی مراکز خرید

اما مدیران حاضر در جلسه هم‌اندیشی بحران‌های روز مراکز خرید کشور در ابتدای این نشست به چالش‌های دریافت اجاره‌بها و تامین هزینه‌های روزانه این مجموعه‌ها اشاره کرده و درباره آن ابراز نگرانی کردند.

طی این نشست دو ساعته، تعدادی از مدیران مراکز خرید برای ایراد توضیحاتی پیرامون شرایط مجموعه تحت مدیریت خود پشت تریبون حاضر شده و به شرح اقدامات انجام شده و همچنین اقداماتی که برای روزهای آتی مدنظر دارند، پرداختند.

 

بنابر گفته تعدادی از آنها، کسری بودجه در سال گذشته منجر به کاهش هزینه‌ها در سایر بخش‌ها شد. اما نکته جالب توجه عدم تعطیل‌کردن نیروها و استفاده ادامه‌دار از ظرفیت پرسنل با صدور اجازه مرخصی بود. همچنین، پس از اجرایی‌شدن «پویش ملی حمایت مراکز خرید از فعالان اقتصادی» که به همت ماهنامه تجارت طلایی به راه افتاد، مالکان واحدهای تجاری با کسبه همکاری کرده و در بازه‌های زمانی مختلف از دریافت اجاره‌بها صرف‌نظر کرده بودند.

 

 

فروش اینترنتی دست‌آویزی برای عبور از بحران

از دیدگاه برخی دیگر از حضار، واحدهای تجاری کوچک به واسطه عدم دراختیارداشتن نیروهای آموزش‌دیده و همچنین نداشتن زیرساخت‌های لازم برای فروش اینترنتی، نسبت به واحدهایی که یک برند در آنها مشغول به ارائه خدمات است، آسیب‌های بیشتری متحمل شده‌اند.  

تعدادی دیگری از مدیران حاضر در این جلسه نیز با پیش‌بینی ادامه‌داربودن روند تعطیلی در مراکز خرید اعلام کردند که تمرکز بیشتری را بر فروش اینترنتی داشته و درحال بررسی فروش اینترنتی در مراکز خرید هستند.

آن‌طور که در این جلسه اشاره شد، در شرایط کنونی که مراکز خرید مختلف در کشور با راه‌انداری بخش‌های گوناگون در مسیر اشتغالزایی حرکت می‌کنند و در ردیف اماکن ایمن و آرام برای حضور مردم هستند، از قدرت کافی برخوردار نیستند. ضمن اینکه تعطیلی‌های پی‌درپی، وضعیت معیشت پرسنل این مجموعه‌ها را دچار مشکل کرده است.

در بخش دیگری از این نشست، پیرامون بحث نیروی انسانی و تربیت آنها  برای داشتن بیشترین بهره‌وری صحبت شد. مسائل مربوط به مالیات نیز از دیگر موضوعات مطرح‌شده در جلسه هم‌اندیشی بحران‌های روز صنعت مراکز خرید بود.

 

 

تشکیل اتحادیه راهکاری برای بهبود شرایط

ضمن اینکه در این جلسه نیز بر موضوع تشکیل یک اتحادیه واحد برای مراکز خرید تاکید شد. چراکه تنها با حضور یک اتحادیه است که مراکز خرید می‌توانند به بهبود شرایط خود در صورت بروز بحران‌های گوناگون امیدوار باشند و با چاره‌جویی برای رفع مشکلات مشترک خود تلاش کنند.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که بحران‌های متعدد مراکز خرید چندسالی است که بی‌وقفه درحال رشد بوده و محدودیت‌های مختلفی را هم برای واحدهای تجاری و برندها و هم انکرهای این مجموعه‌ها پدید آورده است. موضوعی که به گفته حاضران در این جلسه با بحران پیش‌بینی‌نشده کرونا قدرت بیشتری گرفته و مراکز خرید را با کمبود منابع مالی مواجه کرده است.

 

تگها : خرده فروشی , نیروی انسانی , ماهنامه تجارت طلایی , آسیب اقتصادی , فروش آنلاین , مراکرخرید , تعطیلی مراکزخرید , منابع انسانی , شاهرخ کشاورز , معین مال , همه گیری کرونا , محدودیت مراکز خرید , محدودیت کرونایی , تشکیل اتحادیه مراکز خرید , کمبود منابع مالی , تربیت نیروی انسانی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان