«اورز» روایتی از ظرافت و زیبایی

«اورز» روایتی از ظرافت و زیبایی
«اورز» روایتی از ظرافت و زیبایی

برند «اورز» در سال 1397 با افتتاح اولین فروشگاه در پاسداران تهران شروع به کار کرد و با وجود اینکه تنها 4 سال از متولد شدن برند اورز می گذرد در حال حاضر با داشتن  12 شعبه، در 4 شهر تهران، مشهد، شیراز و کرج مشغول به فعالیت است.

انتخاب نام این برند از ابزاری فلزی با لبه‌ای شیاردار و دسته چوبی برای دورگیری و پرداخت محصولات چرمی که اورز نامیده میشود، نشات گرفته شده است و اشاره به خصیصه  ظرافت و زیبایی در محصولات دارد.

«اورز» قصد دارد با اتکا به پیشینه 50 سال تجربه در زمینه تولید چرم طبیعی، با رویکردی متفاوت و مدرن و با استفاده از مواد اولیه مرغوب داخلی و خارجی، از محصولاتی رونمایی کند که هر کدام روایت خودشان را دارند.

در رابطه با تاسیس و چالش های رو درروی این برند از ابتدا تا به امروز، با "پیمان بهمنی" مدیرعامل این برند گفت و گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

 

 

لطفاً یک بیوگرافی کوتاه از خودتان و سابقه فعالیت‌تان در این صنعت برای‌مان ارائه دهید.

پیمان بهمنی متولد سال 1362، بنیان‌گذار و مدیرعامل برند اورز / OREZ هستم. بنده فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه آزاد و کارشناسی‌ارشد رشته MBA دانشگاه شهید بهشتی با 14 سال سابقه فعالیت حقوقی در زمینه شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری و 6 سال فعالیت تخصصی در زمینه مدیریت تولید و عرضه ریتیل محصولات چرمی (کیف، کفش و اکسسوری) در مجموعه اورز دارم.

از داستان شکل‌گیری برند «اورز» برای‌مان بگویید.

به‌واسطه سابقه 70 ساله خانواده در زمینه تولید و صادرات چرم طبیعی با نام چرمسازی امین (ترکمان)، از جوانی در کنار فعالیت تخصصی حقوقی، علاقه زیادی به برندینگ و تولید محصولات با‌کیفیت چرمی در تکمیل زنجیره تأمین و تولید چرم خانواده داشتم، تا اینکه در سال 96 با همفکری و پرورش ایده اولیه ایجاد یک برند جدید، در این راستا، به همراه جوانان نسل سوم خانواده، تصمیم به پایه‌گذاری و ایجاد برندی در زمینه تولید محصولات باکیفیت و اصیل چرم از تولیدات چرم کارخانه خودمان گرفتیم و بدین ترتیب و در تحقق اهداف تبیین‌شده، برند اورز/ OREZ را پایه‌گذاری و فعالیت در این زمینه را با بهره‌گیری از مشاوران و متخصصان تراز اول داخلی و بین‌المللی آغاز کردیم.

(نام اورز برگرفته از نام ابزاری قدیمی در صنعت کفشگری است که با آن زیره چرمی کفش‌های قدیمی و سنتی را پرداخت می‌کردند.)

برند «اورز» در حال‌حاضر دارای چه تعداد شعبه است و این شعب در کدام شهرها هستند؟

برند اورز از سال 97 و طی 5 سال، 13 شعبه فیزیکی در تهران و شهرهای بزرگ ایران تأسیس کرده که 7 شعبه آن در تهران، 2 شعبه در کرج، 2 شعبه در شیراز، یک شعبه در مشهد و یک شعبه در حال افتتاح در اصفهان هستند، به‌علاوه شعبه فروشگاه آنلاین اورز مشغول به فعالیت است.

درحال‌حاضر چه تعداد نیرو در مجموعه شما مشغول به فعالیت هستند و روند ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در «اورز» طی دو سال اخیر به چه صورت بود و چالش‌های مرتبط با موضوع منابع انسانی را چگونه در مجموعه خود مدیریت کرده‌اید؟

درحال‌حاضر مجموع پرسنل ستادی، فروشگاهی و تولیدی فعال در اورز حدود 120 نفر به‌صورت مستقیم و حدود 80 نفر به‌صورت غیرمستقیم و پیمانکاری مشغول فعالیت هستند.

روند ایجاد فرصت‌های شغلی در مجموعه‌ها عموماً رابطه مستقیم با میزان گسترش طولی و عرضی آن مجموعه دارد و اورز هم از این قاعده مستثنا نبوده و در راستای برنامه توسعه خود در هر سال و در بخش‌های مختلف، فرصت‌های شغلی جدیدی را به فراخور نیاز ایجاد و اقدام به جذب، آموزش و به‌کارگیری نیروهای متخصص در پوزیشن‌های مربوطه کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مربوط به منابع انسانی در این صنعت محدود بودن نیروهای باتجربه و متخصص است؛ لذا باتوجه‌به محدودیت و ضرورت موجود و در راستای چشم‌انداز تبیین‌شده اورز که همانا حرکت به‌سمت استانداردهای بین‌المللی در زمینه تولید و ارائه محصول به‌صورت ریتیل است، از ابتدا با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و باتجربه بین‌المللی در زمینه تولید، بازاریابی و خرده‌فروشی اقدام به جذب، سرمایه‌گذاری، آموزش و پرورش نیروهای متخصص و موردنیاز بخش‌های مختلف سازمان مطابق استانداردها و الگوهای بین‌المللی کردیم و همچنان معتقدیم آموزش یکی از ارکان اصلی و بسیار مهم در این صنعت است؛ چراکه متأسفانه در این زمینه بجز افراد یا مؤسساتی که به‌صورت محدود و خصوصی به تربیت و آموزش افراد موردنیاز این صنعت اقدام می‌کنند، مراکز یا دروس آکادمیکی برای پرورش افراد موردنیاز و متخصص صنعت وجود ندارد.

دغدغه شما برای طراحی محصولات چیست و فرآیند طراحی محصولات برند «اورز» به چه صورت است؟

مقوله طراح متخصص و طراحی ایده‌آل و جدید هم متأثر از پاسخ موضوع سؤال قبل است و متأسفانه به‌واسطه نبود مراکز تخصصی و تحصیلات آکادمیک در زمینه طراحی تخصصی محصولات کیف و کفش با چالش‌های جدی روبه‌رو است و اغلب برند‌ها به کپی‌کاری از طرح برندهای معتبر کیف و کفش خارجی یا داخلی اقدام کرده و نهایتاً با اعمال تغییراتی جزئی یا کلی به الگوبرداری، نمونه‌سازی و تولید محصولات خود از روی طرح و نمونه‌های خارجی مبادرت می‌ورزند و معدود برندهایی هستند که در طراحی و ایجاد سبک، به‌صورت خلاقانه و پیشرو عمل می‌کنند. اورز نیز در طول مسیر 5 ساله خود براساس رسالت تبیین‌شده، سعی بر آن داشته تا با پرورش ایده‌پردازی و خلاقیت، آموزش موارد فنی طراحان خود، ایجاد کارگاه‌ها و کمیته‌های طراحی و کالکشن، با طراحی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه و متنوع نسبت‌به پوشش نیازها و سلائق مختلف افراد در طراحی محصولات خود به‌صورت خلاقانه اقدام کرده و پروسه نیازسنجی، ایده‌پردازی، طراحی، نمونه‌سازی، اصلاحات فنی، نمونه‌سازی نهایی، تولید انبوه، کنترل کیفی و عرضه فروشگاهی، سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش را منطبق با استانداردهای بین‌المللی و روز دنیا پیاده‌سازی و اجرا کند.

 

 

لطفاً پیرامون برنامه‌های آتی برند «اورز» در حوزه‌های توسعه شعب، طراحی محصولات و برنامه‌های رضایت مشتری توضیح دهید.

در خصوص بحث توسعه در اورز قائل به دو نوع توسعه هستیم؛ توسعه عرضی و توسعه طولی. در بحث توسعه عرضی، با توجه به شرایط موجود جامعه، درحال برنامه‌ریزی به‌منظور ایجاد ساب برندهای جدید اورز برای تولید محصولات متنوع‌تر در بحث پوشاک هستیم که تا پایان سال، اولین ساب برند اورز با نام OREZ INFINITI لانچ خواهد شد که در طبقه‌بندی محصولات مدیم رنج و با متریال‌های متنوع و تلفیقی چرمی و غیرچرمی اقدام به تولید و عرضه محصولات متنوع خواهیم کرد و در ادامه توسعه عرضی برنامه ایجاد چهار ساب برند جدید اورز با نام‌های SPORT، KIDS و PRIME و MAZE در برنامه قرار دارد که براساس گانت چارت تدوین‌شده ظرف چهار سال آینده به ترتیب لانچ شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

اما در خصوص بحث توسعه طولی یا توسعه شعب، بر مبنای استراتژی تدوین‌شده اورز و برخلاف اغلب برندها، بنایی به حضور گسترده و بدون برنامه و در هر لوکیشنی نداریم و به‌خاطر محدود بودن مراکز خرید یا لوکیشن‌های واجد استاندارد‌های تعریف‌شده به حضور مؤثر در مراکز تجاری و مناطق خاص و مهم حال‌حاضر اکتفا کرده و البته در فهرست رزرو برخی مراکز خرید مهم و خاص دیگر تهران و شهرهای بزرگ قرار داریم و در زمان مقتضی به این مراکز نیز ورود کرده و شعب جدید خود را با کانسپت‌های جدید و منطبق با هویت برند جدید خود افتتاح خواهیم کرد. صرفاً در صورت داشتن آفرهای جدید و خوب از مراکز تجاری خاص نسبت‌به بررسی، ورود و افزایش سنجیده و استاندارد شعب اقدام خواهیم کرد و به‌صورت موازی در ادامه مسیر تأکید بیشتری بر فعالیت‌های صادراتی، فروش سازمانی و فروش آنلاین خواهیم کرد.

اساس و بنای شکل‌گیری اورز بحث رضایت مشتری است و اعتقاد ما بر این است که در تمام پروسه تولید و عرضه محصولات، مبنا باید رضایت مشتری باشد؛ بنابراین در طول این زنجیره، از ابتدا از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده کرده، محصولات را براساس نیاز و بازخورد مشتریان طراحی کرده، با بهترین استادکاران و متخصصان تولید را به انجام رسانده، با دقت و ریزبینی کنترل کیفی محصول نهایی را صورت داده و در بهترین لوکیشن‌های عرضه محصول ازسوی فروشندگان آموزش‌دیده و مطابق استانداردهای بین‌المللی سرویس‌دهی محصولات و خدمات فروش و پس از فروش را به مشتریان اورز عرضه می‌کنیم و به‌صورت برخط بازخورد مشتریان را در رابطه با هر یک از مراحل تولید تا عرضه را دریافت و نسبت به اصلاح، ارتقا و افزایش رضایتمندی مشتریان خود اقدام می‌کنیم.

توان رقابتی صنعت چرم ایران را در بازارهای جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا به خارج از کشور هم صادرات دارید؟

به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده در واردات و افزایش قیمت روز‌به‌روز مواد اولیه و به‌واسطه آن افزایش بهای تمام‌شده محصول هر روز توان رقابتی محصولات چرم داخلی با خارجی کمتر و کمتر می‌شود، خصوصاً برای برندهایی که کیفیت محصول برای‌شان اولویت بالایی دارد و به هیچ‌وجه قیمت حاضر به افت کیفیت برای کنترل بهای تمام‌شده محصول نیستند و در مقابل آن بازارهای آزاد رقابتی قرار دارند که بدون داشتن این محدودیت‌ها و نوسانات عجیب قیمتی و با بهای تمام‌شده بسیار پایین‌تر نسبت‌به تولید و عرضه انبوه محصولات خود در بازارهای بین‌المللی مبادرت می‌نمایند و عملاً عرصه را برای رقابت بسیار دشوار می‌کنند اما علی‌رغم موضوعات عنوان‌شده بازارهایی که همچنان کیفیت در آنها بیش از بهای تمام‌شده اولویت دارد بازارهایی هستند که امکان رقابت‌پذیری در آنها وجود دارد و اورز نیز در بحث صادرات به‌صورت پایلوت و محدود پس از بازارسنجی اولیه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روسیه مبادلاتی را برای شروع فرآیند صادرات خود آغاز کرده است.

باتوجه‌به عدم حضور برندهای خارجی در کشور، فکر می‌کنید برندهای ایرانی در این مدت چقدر موفق عمل کرده‌اند؟

از زمان اعمال محدودیت ورود و فعالیت برندهای خارجی در ایران شاهد رشد کمی و کیفی برندهای داخلی بوده‌ایم و به عقیده من در این بازه، برخی برندهای داخلی بسیار خوب و موفق عمل کردند و تا حدود زیادی توانستند جای خالی برندهای خارجی را پر کنند؛ البته نباید شرایط نابسامان دو سال اخیر و همه‌گیری بیماری کووید را نادیده گرفت که بسیار برای برندهای داخلی چالش‌برانگیز بود و باعث کند شدن روند توسعه و پیشرفت آنان شد. همچنین افزایش سرسام‌آور تورم و هزینه‌های ثابت برندها نیز موضوعی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت و تأثیر بسزایی در کاهش روند توسعه کمی و کیفی برندها داشت. متأسفانه علی‌رغم سال‌های متمادی که شعار سال حمایت از تولید داخلی بود، هیچ‌گونه حمایت و همراهی از سوی دولت با تولیدکنندگان و برندها صورت نگرفت و با درنظرگرفتن تمامی این پارامترها، شخصاً معتقد هستم همین که همچنان برندهای ایرانی توانسته‌اند حضور خود را در بازار علی‌رغم تمام مشکلات و مصائب پشت سر گذاشته شده حفظ کنند، خود موفقیت بزرگ و قابل تقدیری است که قطعاً با همراهی و حمایت بیشتر دولت در ادامه مسیر، برندهای داخلی توان پر کردن جای خالی برندهای خارجی را خواهند داشت.

 

 

اگر برندهای خارجی به ایران ورود پیدا کنند، برخی از برندهای ایرانی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نخواهند بود، چه توصیه‌ای برای برندهای ایرانی دارید تا بتوانند در سطح بین‌المللی هم به فعالیت خود ادامه بدهند؟

شاید بهتر باشد سؤال شما را بدین شکل تفسیر کنیم که اگر برندهای خارجی به ایران ورود پیدا کنند، آیا همچنان اقبال عمومی برای استفاده و مصرف برندهای داخلی وجود خواهد داشت؟ به عقیده بنده، همیشه رقابت سالم باعث پیشرفت و افزایش کیفیت و تعدیل قیمت‌ها خواهد بود، هر چند در این رقابت برندهایی که قدرت انطباق کیفی و قیمتی را نداشته باشند به‌مرور حذف خواهند شد اما شخصا معتقدم در این سال‌ها برندهای داخلی توانسته‌اند تا حدود زیادی اقبال عمومی جامعه را از نظر کیفی جلب کنند و در ادامه مسیر حتی با ورود مجدد برندهای خارجی، برندهای داخلی که قدرت انطباق‌پذیری با شرایط جدید را داشته باشند، می‌توانند همچنان سهم بازار خود را حفظ کنند.

قطعاً بهترین توصیه برای برندها اصل پرداختن به کیفیت محصول نهایی است؛ به نظر من، هیچ تبلیغی برای یک برند جای کیفیت خوب محصول را نخواهد گرفت و برندها با تمرکز بر کیفیت محصولات تولیدی، قطعاً تحت هر شرایطی می‌توانند مشتریان خود را حفظ کنند و در صورت ورود به بازارهای بین‌المللی توان رقابت با محصولات خارجی را خواهند داشت و می‌توانند به مشتریان وفادار خود بیفزایند.

به‌عنوان سؤال پایانی، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود در این صنعت داشته‌اید، مواردی را برای مخاطبان‌مان بیان کنید.

شخصاً فکر می‌کنم فعالیت اقتصادی در شرایط غیرقابل پیش‌بینی ایران سراسر چالش است و هر شخص یا مجموعه‌ای که تصمیم به شروع یک فعالیت اقتصادی می‌گیرد باید آمادگی رویارویی با چالش‌ها، مسائل و مشکلات بیشماری را در مسیر پیش رو داشته باشد اما اگر اهم چالش‌های سال‌های تجربه‌شده خود را در این صنعت تیتروار بخواهم نام ببرم باید به موارد زیر اشاره کنم:

  • نوسانات قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و بهای تمام‌شده محصول و کاهش قدرت خرید مردم
  • افزایش بی‌رویه اجاره‌بها فروشگاه‌ها
  • افزایش غیرمنطقی حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات بدون درنظرگرفتن تبعات آن
  • همه‌گیری بیماری کووید، شرایط پیچیده سیاسی و اقتصادی، رکود تورمی و کاهش فروش
  • عدم حمایت دولت از تولید و بخش خصوصی علی‌رغم اعلام همیشگی این موضوع
  • بوروکراسی اداری پیچیده و تعدد مراجع رسمی برای اخذ مجوزهای لازم جهت هر نوع فعالیت اقتصادی

و اما در پایان باوجود تمامی مسائل و مشکلات پیش روی تولید و صنعت و برند‌ها، به عقیده من، مواردی که در وضعیت کنونی سیاسی و اقتصادی کشور برای مجموعه‌ها می‌تواند راهگشا باشد همانا صبوری، انعطاف، تطبیق‌پذیری، همدلی، همفکری و همراهی اعضای مجموعه‌ها و برندها با یکدیگر است و یادآوری، تکرار و باور به این جمله که با هم می‌گذریم.

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , فروشگاه , ماهنامه تجارت طلایی , برندینگ , تولید , توسعه شعب , تبلیغات , اورز , طراحی , منابع انسانی , رضایت مشتری , رقابت , خلاقیت , برندهای ایرانی , فعالیت اقتصادی , صنعت چرم , محصولات چرمی , قیمت ارز , برند اورز , صنعت کفشگری , فرصت های شغلی , کیفیت محصول

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان